Hyvaep | RRP, P4, INV 1 | Esikoista odottavien perheiden suun terveysneuvontakäynti etävastaanottona

Esikoista odottaville perheille tarjotaan maksutonta terveysneuvontakäyntiä etävastaanottona. 

Toimintaympäristö

Esikoista odottaville perheille tarjotaan maksutonta suun terveysneuvontakäyntiä etävastaanottona. Käynnillä vanhemmat saavat ohjausta suun terveyteen ja lapsen hampaiston kehitykseen liittyen. Tavoitteena on suun terveyden ongelmien ennaltaehkäisy.  

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Esikoista odottaville vanhemmille on tarjottu mahdollisuutta suun terveydenammattilaisen vastaanottokäyntiin. Etävastaanottopalvelu laajentaa palvelua ja mahdollistaa paremmin molempien vanhempien osallistumisen vastaanotolle. Palvelun kehittäminen liittyy hyvinvointialueen palvelu- ja digistrategioihin. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Etäpalvelu tuo terveysneuvontakäynnin asukkaille saavutettavammaksi. Etävastaanotolle on mahdollistettu digitaalinen ajanvaraus, jolloin perhe voi varata ajan etävastaanotolle vuorokauden ajasta riippumatta. Terveysneuvontakäynnillä pyritään ennaltaehkäisemään lasten suun terveydenhaasteita vanhempia ohjaamalla.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Suun terveysneuvontakäynnin etävastaanottoa on ollut suunnittelemassa ja ydinryhmä suun terveydenammattilaisia (hammaslääkäri, suuhygienisti ja hammashoitaja) sekä hanketyöntekijä. Suun terveyden ammattilaiset ovat laatineet selkeän rungon etävastaanottokäynnille, jonka suun terveyden johtoryhmä on hyväksynyt. Etävastaanottojärjestelmän ja digitaalisen ajanvarauksen saamiseksi on tehty yhteistyötä tietohallinnon asiantuntijoiden kanssa. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on, että esikoista odottavat perheet käyttäisivät aktiivisesti tarjottua ennalta ehkäisevää palvelua. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on selkeästi rajattu esikoista odottaviin perheisiin. 

Ratkaisun perusidea

Suun terveys on tärkeä osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Esikoista odottavien perheiden suun terveysneuvonta ohjaa tulevia vanhempia huolehtimaan omasta suuhygienista sekä tulevan lapsen suun terveydestä. Terveysneuvonnalla pyritään ennaltaehkäisemään suun terveyden haasteita ja luomaan lapsen suun terveydelle hyvät lähtökohdat. 

Suun terveysneuvontaa on tarjottu aikaisemmin lähivastaanotoilla. Neuvontakäynti ei vaadi fyysistä tutkimista, jonka vuoksi se palveluna soveltuu hyvin etävastaanotolla toteutettavaksi. Palvelua tarjotaan etävastaanottona hyvinvointialue laajuisesti sotekeskusrajoista riippumatta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Suun terveyden etävastaanottotoiminta on kehitetty tiiviissä yhteistyössä suun terveyden ammattilaisten kanssa ja palvelu on osa alusta alkaen osa suun terveyden palveluita. Palvelua aloitti tarjoamaan muutama etävastaanottotyöskentelystä kiinnostunut suun terveyden ammattilainen (suuhyginisti ja hammashoitaja), jotka ovat vastanneet palvelun sisällöllisestä kehittämisestä sekä kirjaamisen ja tilastoimisen yhtenäisyydestä. Palvelusta viestimistä on tehty yhteistyössä neuvolapalveluiden kanssa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toiminnan kehittämisessä oleellista on tiivis yhteistyö palvelualueen ja digikehittämisen välillä. Markkinointiin panostaminen ja sidosryhmien tunnistaminen sisäisessä markkinoinnissa on tärkeää. Digipalveluissa on tärkeää päästä alkuun, jolloin digitaaliset mahdollisuudet tulevat tutuksi ammattilaisille, jolloin niiden ottaminen osaksi omaa työtä on helpompaa.  

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Esikoista odottavien perheiden suun terveysneuvontakäynti palveluna on todettu soveltuvan etävastaanotoksi ja ammattilaisilla ja asiakkailla on palvelusta myönteiset kokemukset. Palvelun käyttö on kuitenkin ollut vähäistä.  Jatkossa palvelun markkinointiin huomioiden suun terveyden merkityksellisyys sekä etäpalvelun mahdollisuus on tärkeä kehittämisen kohde.