Hyvaep | RRP, P4, INV 1 | Esikoista odottavien perheiden suun terveysneuvontakäynti etävastaanottona

Esikoista odottaville perheille tarjotaan maksutonta terveysneuvontakäyntiä etävastaanottona. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Hyvaep | RRP, P4, INV 1 | Esikoista odottavien perheiden suun terveysneuvontakäynti etävastaanottona
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Esikoista odottaville perheille tarjotaan maksutonta terveysneuvontakäyntiä etävastaanottona. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Maija Julmala

Luotu

23.10.2023

Viimeksi muokattu

25.06.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Suun terveys on tärkeä osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Esikoista odottavien perheiden suun terveysneuvonta ohjaa tulevia vanhempia huolehtimaan omasta suuhygienista sekä tulevan lapsen suun terveydestä. Terveysneuvonnalla pyritään ennaltaehkäisemään suun terveyden haasteita ja luomaan lapsen suun terveydelle hyvät lähtökohdat. 

Suun terveysneuvontaa on tarjottu aikaisemmin lähivastaanotoilla. Neuvontakäynti ei vaadi fyysistä tutkimista, jonka vuoksi se palveluna soveltuu hyvin etävastaanotolla toteutettavaksi. Palvelua tarjotaan etävastaanottona hyvinvointialue laajuisesti sotekeskusrajoista riippumatta. 

Toimintaympäristö **

Esikoista odottaville perheille tarjotaan maksutonta suun terveysneuvontakäyntiä etävastaanottona. Käynnillä vanhemmat saavat ohjausta suun terveyteen ja lapsen hampaiston kehitykseen liittyen. Tavoitteena on suun terveyden ongelmien ennaltaehkäisy.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on selkeästi rajattu esikoista odottaviin perheisiin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Suun terveyden etävastaanottotoiminta on kehitetty tiiviissä yhteistyössä suun terveyden ammattilaisten kanssa ja palvelu on osa alusta alkaen osa suun terveyden palveluita. Palvelua aloitti tarjoamaan muutama etävastaanottotyöskentelystä kiinnostunut suun terveyden ammattilainen (suuhyginisti ja hammashoitaja), jotka ovat vastanneet palvelun sisällöllisestä kehittämisestä sekä kirjaamisen ja tilastoimisen yhtenäisyydestä. Palvelusta viestimistä on tehty yhteistyössä neuvolapalveluiden kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Esikoista odottavien perheiden suun terveysneuvontakäynti palveluna on todettu soveltuvan etävastaanotoksi ja ammattilaisilla ja asiakkailla on palvelusta myönteiset kokemukset. Palvelun käyttö on kuitenkin ollut vähäistä.  Jatkossa palvelun markkinointiin huomioiden suun terveyden merkityksellisyys sekä etäpalvelun mahdollisuus on tärkeä kehittämisen kohde. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toiminnan kehittämisessä oleellista on tiivis yhteistyö palvelualueen ja digikehittämisen välillä. Markkinointiin panostaminen ja sidosryhmien tunnistaminen sisäisessä markkinoinnissa on tärkeää. Digipalveluissa on tärkeää päästä alkuun, jolloin digitaaliset mahdollisuudet tulevat tutuksi ammattilaisille, jolloin niiden ottaminen osaksi omaa työtä on helpompaa.  

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä