Hyvaep | RRP, P4, INV1 | Etävastaanotot sosiaali- ja terveyspalveluissa

Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla asukas voi asioida etävastaanotolla, -palvelukäynnillä, -kuntoutuksessa tai -ryhmävastaanotolla. 

Toimintaympäristö **

Hyvinvointialueella on ollut useita etävastaanottojärjestelmiä käytössä. Tavoitteena on ollut, että alueelle tulee yksi etävastaanottojärjestelmä, joka vastaa sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeisiin koko hyvinvointialueella.  Digipalveluiden kehittäminen perustuu hyvinvointialueen palvelu-ja digistrategioihin. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelta puuttuu yhtenäiset  etävastaanotto ratkaisut. Alueella on useita eri järjestelmiä ja kirjava käytäntö  etävastaanoton hoitamiseen. Tarve on yhtenäiselle tietotuvalliselle järjestelmälle, joka mahdollistaa koko hyvinvointialueen etävastaanoton tarpeet.

Etävastaanottojärjestelmä on käyttöönotettu laajasti hyvinvointialueen palveluissa
 

Muutoksen mittaaminen

Suomen kestävän kasvun ohjelman mukaisesti  kansallisena tavoitteena on, että osuus sosiaali- ja terveydenhuollon  kontakteista, jotka hoidetaan etänä sähköisin välinein lisääntyy. Indikaattorina on, että 4/2025 mennessä 35% kontakteista hoidetaan etänä sähköisin välinein. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on hyvinvointialueen ammattilaiset, jotka käyttävät etävastaanottoa työssään ja alueemme asiakkaat.  

Ratkaisun perusidea **

Etävastaanoton kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan. Toimintamalli kuvaa etävastaanottojen toteutusta. Toimintamalli ohjaa etävastaanottoprosessia ja on muokattavissa helposti eri palvelukokonaisuuksiin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Etävastaanoton kehittämistyössä palvelualuilla on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa sekä uuteen toimintatapaan sitoutumisessa. Uuden toimintamallin käyttöönottaminen vaatii henkilökunnan kouluttamista (etävastaanotolla toimiminen sekä tekninen koulutus). Jalkauttamiseen on henkilökunnalla saatavissa tukea säännöllisesti ja heillä pitää olla selkeä tieto mihin ja miten ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Hyvinvointialueen etävastaanottojen kehittämistyö vaatii aktiivista, moniammatillista yhteystyötä ja keskustelua palvelualueittain.  

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Etävastaanotot parantavat asiakaslähtöisyyttä, palvelujen saavutettavuutta, yhdenmukaisuutta ja tasalaatuisuutta.