Hyvaep | RRP, P4, INV1 | Etävastaanotot sosiaali- ja terveyspalveluissa
Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla asukas voi asioida etävastaanotolla, -palvelukäynnillä, -kuntoutuksessa tai -ryhmävastaanotolla.
Oivalla ja ymmärrä
Hyvinvointialueella on ollut useita etävastaanottojärjestelmiä käytössä. Tavoitteena on ollut, että alueelle tulee yksi etävastaanottojärjestelmä, joka vastaa sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeisiin koko hyvinvointialueella. Digipalveluiden kehittäminen perustuu hyvinvointialueen palvelu-ja digistrategioihin.
Tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelta puuttuu yhtenäiset etävastaanotto ratkaisut. Alueella on useita eri järjestelmiä ja kirjava käytäntö etävastaanoton hoitamiseen. Tarve on yhtenäiselle tietotuvalliselle järjestelmälle, joka mahdollistaa koko hyvinvointialueen etävastaanoton tarpeet.
Etävastaanottojärjestelmä on käyttöönotettu laajasti hyvinvointialueen palveluissa
Suomen kestävän kasvun ohjelman mukaisesti kansallisena tavoitteena on, että osuus sosiaali- ja terveydenhuollon kontakteista, jotka hoidetaan etänä sähköisin välinein lisääntyy. Indikaattorina on, että 4/2025 mennessä 35% kontakteista hoidetaan etänä sähköisin välinein.
Kohderyhmänä on hyvinvointialueen ammattilaiset, jotka käyttävät etävastaanottoa työssään ja alueemme asiakkaat.