Hyvaep | RRP, P4, INV1 | Etävastaanotot sosiaali- ja terveyspalveluissa

Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla asukas voi asioida etävastaanotolla, -palvelukäynnillä, -kuntoutuksessa tai -ryhmävastaanotolla. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Hyvaep | RRP, P4, INV1 | Etävastaanotot sosiaali- ja terveyspalveluissa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla asukas voi asioida etävastaanotolla, -palvelukäynnillä, -kuntoutuksessa tai -ryhmävastaanotolla. 

Toteutuspaikka
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Vuokko Rajala

Luotu

27.09.2023

Viimeksi muokattu

25.06.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Etävastaanoton kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan. Toimintamalli kuvaa etävastaanottojen toteutusta. Toimintamalli ohjaa etävastaanottoprosessia ja on muokattavissa helposti eri palvelukokonaisuuksiin. 

Toimintaympäristö **

Hyvinvointialueella on ollut useita etävastaanottojärjestelmiä käytössä. Tavoitteena on ollut, että alueelle tulee yksi etävastaanottojärjestelmä, joka vastaa sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeisiin koko hyvinvointialueella.  Digipalveluiden kehittäminen perustuu hyvinvointialueen palvelu-ja digistrategioihin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on hyvinvointialueen ammattilaiset, jotka käyttävät etävastaanottoa työssään ja alueemme asiakkaat.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Etävastaanoton kehittämistyössä palvelualuilla on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa sekä uuteen toimintatapaan sitoutumisessa. Uuden toimintamallin käyttöönottaminen vaatii henkilökunnan kouluttamista (etävastaanotolla toimiminen sekä tekninen koulutus). Jalkauttamiseen on henkilökunnalla saatavissa tukea säännöllisesti ja heillä pitää olla selkeä tieto mihin ja miten ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Etävastaanotot parantavat asiakaslähtöisyyttä, palvelujen saavutettavuutta, yhdenmukaisuutta ja tasalaatuisuutta.  

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Hyvinvointialueen etävastaanottojen kehittämistyö vaatii aktiivista, moniammatillista yhteystyötä ja keskustelua palvelualueittain.  

Kansikuva
Piirroskuvassa isä lapsen kanssa etä/videovastaanotolla

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä