Hyvaep | RRP Pilari 4, INV 1| Digitaalinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin
Etelä-Pohjanmaalla on koko hyvinvointialueella käytössä digitaalinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua neuvola aikoja.
Hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirryttäessä tuli yhtenäistää palveluja ja sähköistä asiointia. Alueen terveyspalveluissa oli käytössä 2 erilaista ajanvarausjärjestelmää. Maaliskuussa 2023 alueella on siirrytty yhteen yhteiseen järjestelmään. Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto on vaatinut, että perhesuunnitteluneuvolan palvelut ovat pituudeltaan ja kuvaukseltaan samanlaiset.
Etelä-Pohjanmaan digistrategia ohjaa digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyötä. Strategian mukaan kaikkiin niihin palveluihin, joihin ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeenarviointia tulee asukkaalle mahdollistaa digitaalinen ajanvaraus.
Perhesuunnitteluneuvolassa digitaalisia ajanvarauksia on ollut käytössä joillain paikkakunnilla ennen hyvinvointialueelle siirtymistä. Päämääränä on ollut saada koko alueen perhesuunnitteluneuvolan palvelut digitaaliseen ajanvaraukseen sekä lisätä digitaaliseen ajanvaraukseen uusia palveluja.
Perhesuunnitteluneuvolan palveluista sähköiseen ajanvaraukseen on avattu aikoja:
- ehkäisyn aloitukseen
- ehkäisyreseptin uusintaan
- kierukan 3kk:den kontrollikäynnille
- maksuttoman ehkäisyn noutokäynnille
- seksuaalineuvonnan puhelinajalle, seksuaalineuvontaa aloitettaessa
Kehittäminen toteutetaan yhteistyössä palvelujen, tietohallinnon ja hankkeen kanssa. Palvelualuilla on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa, palveluiden yhtenäistämisessä ja ammattilaisten työn muutosjohtamisessa. Palvelualueet vastaavat digitaalisen ajanvaraukseen tulevien aikojen avaamisesta sekä seuraa kysynnän ja tarjonnan toteutumisesta.
Tietohallinto vastaa digitaalisen ajanvarausjärjestelmän kehitys- ja ylläpitotehtävistä sekä sähköiseen ajanvaraukseen avattavien palvelujen taustojen tekemisestä. Hanke toimii kehittämistyön edistäjänä ja koordinoijana.
Digitaalisen ajanvarauksen tavoitteena on, että asukas voi hallinnoida perustason ajanvarauksiaan, tällöin terveydenhoitajan työresursseja vapautuu ajanvaraustyöstä muihin tehtäviin. Digitaalisen ajanvarauksen on todettu vähentävän asukkaiden peruuttamattomia ajanvarauksia.
Suomen kestävän kasvun ohjelman mukaisesti kansallisena tavoitteena on, että osuus sosiaali- ja terveydenhuollon kontakteista, jotka hoidetaan etänä sähköisin välinein lisääntyy. Indikaattorina on, että 4/2025 mennessä 35% kontakteista hoidetaan etänä sähköisin välinein.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella sähköistä ajanvarausta mitataan seuraavilla mittareilla:
- Digitaalisesti varattavissa olevien aikojen kokonaismäärä
- Digitaalisesti varattavissa olevat palvelut, määrä
- Digitaalisesti siirrettyjen ajanvarausten määrä
- Digitaalisesti peruttujen ajanvarausten määrä
- Digitaalinen ajanvaraus käytössä eri toimipisteissä, toimipisteiden määrä
- Digitaalisesti varattavien aikojen osuus kaikesta ajanvarauksesta, osuus %
- Asiakkaan digitaalisesti varaamat ajat, määrä
- Asiakkaan digitaalisesti varaamat ajat, osuus %
Kohderyhmänä ovat alueen perhesuunnitteluneuvolan asiakkaat sekä perhesuunnitteluneuvolan ammattilaiset. Kehittämistyötä on tehty asukkaiden tarpeiden sekä ammattilaisten ideoita hyödyntäen.