Hyvaep | RRP Pilari 4, INV 1| Digitaalinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin

Etelä-Pohjanmaalla on koko hyvinvointialueella käytössä digitaalinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua neuvola aikoja.

Toimintamallin nimi
Hyvaep | RRP Pilari 4, INV 1| Digitaalinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaalla on koko hyvinvointialueella käytössä digitaalinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua neuvola aikoja.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, perhesuunnitteluneuvola
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Maija Julmala

Luotu

27.12.2023

Viimeksi muokattu

25.06.2024
Ratkaisun perusidea

Digitaalinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin on asiakaslähtöinen palvelu, joka vapauttaa ammattilaisten resursseja ajanvaraustyöstä muihin työtehtäviin. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirryttäessä tuli yhtenäistää palveluja ja sähköistä asiointia. Alueen terveyspalveluissa oli käytössä 2 erilaista ajanvarausjärjestelmää. Maaliskuussa 2023 alueella on siirrytty yhteen yhteiseen järjestelmään. Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto on vaatinut, että perhesuunnitteluneuvolan palvelut ovat pituudeltaan ja kuvaukseltaan samanlaiset.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat alueen perhesuunnitteluneuvolan asiakkaat sekä perhesuunnitteluneuvolan ammattilaiset. Kehittämistyötä on tehty asukkaiden tarpeiden sekä ammattilaisten ideoita hyödyntäen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella perhesuunnitteluneuvolan digitaalinen ajanvaraus on laajennettu koko hyvinvointialueelle. Digitaalisen ajanvarauksen avaaminen on vaatinut palvelujen yhtenäistämisen keston ja palvelukuvauksen osalta. Esihenkilöiden sitoutuminen prosessiin on ollut avaintekijä onnistumiseen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digitaalinen ajanvaraus neuvolapalveluissa on ollut pidetty palvelu sekä asukkaiden että ammattilaisten parissa. Digitaalisen ajanvarauksen käyttäjämäärät ovat neuvolapalveluissa jatkuvassa nousussa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen koko hyvinvointialueelle vaatii aktiivista keskustelua ja kehittämistyötä palvelualueittain. Yksi yhteinen potilastietojärjestelmä mahdollistaa järjestelmän tasolta yhtenäisen toimintatavan. Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen vaatii moniammattillista ja saumatonta yhteistyötä ammattilaisten, esihenkilöiden, tietohallinnon ja hankkeen välillä.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä