Hyvinvoinnin digipolut digitaaliseen palvelualustaan, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I2 & I4)

Digitaalinen elintapaohjaus tarjoaa itsehoitomateriaalin terveellisempien elintapojen saavuttamiseksi alueen asukkaille. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat hyödyntää digitaalista itsehoitomateriaalia osana asiakasohjausta.

Toimintaympäristö

Väestörakenne ja sen kehitys vaikuttavat olennaisesti kehittämistyöhön. Pohjois-Karjalan väestö ikääntyy, minkä lisäksi Kansallisen terveysindeksin (THL) mukaan Pohjois-Karjalassa asuu Suomen sairainta väestöä.  Jo nähtävät terveyshaasteet sekä ikääntymisen mukanaan tuoma sairastavuus ja toimintakyvyn muutokset ovat tärkeitä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä huomioitavia tekijöitä. Nämä on hyvä huomioida digipolun käytettävyyttä, sisältöjä ja viestintää suunniteltaessa.

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian palvelulupauksena on "oikeat palvelut, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa". Strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Strategisiksi toimenpiteiksi on nostettu muun muassa perustason palvelujen turvaaminen, integraation varmistaminen ja erityistason palvelujen tarpeen vähentäminen sekä digitalisaation hyödyntäminen.

Digitaalisten palvelujen kehittäminen ja toimintamallien käyttöönotto ja koulutus ovat merkittävässä roolissa koronaviruspandemian aiheuttaman hoito- ja palveluvelan purkamisessa, ammattilaisten riittävyyden turvaamisessa palvelujen saatavuuden parantamiseksi. Näiden toimenpiteiden toteutumista voidaan edistää kehittämällä helposti ja matalalla kynnyksellä saavutettavia digipolkuja, jotka ovat asukkaiden ja ammattilaisten saatavilla. 

Kehittämisessä hyödynnetään kansallisesti olemassa olevaa tietoa digipolkujen kehittämisestä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Karjalan hyvinvoinnin haasteiksi on nostettu elintapahaasteiden kasaantuminen ja korkea sairastavuus. Pohjoiskarjalaisten terveydellinen hyvinvointi on koko muuta maata heikompi ja joka viides pohjoiskarjalainen aikuinen on lihava. Elintapahaasteiden* kasaantuminen lisää sairastavuutta. (Pohjois-Karjalan maakuntaliitto 2021, 14–15.) Pohjois-Karjalan laajan hyvinvointikertomuksen mukaan ylipainoa esiintyy Pohjois-Karjalassa kaikissa ikäryhmissä ja se on yksi elintapoihin liittyvä kansansairauksien riskitekijä. Ylipainoon ja lihavuuteen voidaan vaikuttaa elintavoilla. (Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä 2022, 3, 47–48.) 

Ylipainoa ja lihavuutta tulisi ennaltaehkäistä ja hoitaa elintapaohjauksella, jonka painopisteenä on terveyttä edistävä ruokavalio, liikunta ja uni (Käypä hoito -suositus 2024). Yksilön mahdollisuuksia tehdä elämäntapamuutoksia parantaa antamalla tietoa valinnoista. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisellä tavoitellaan kansansairauksien ehkäisyä, toimintakyvyn edistämistä ja olemassa olevan hyvinvoinnin sekä terveyden ylläpitoa. (Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä 2022, 3, 47–48.) 

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeessa on kartoitettu vuonna 2022 Siun soten elintapaohjauksen nykytilaa. Yhteenvetona haastatteluista näyttäisi olevan, että elintapaohjausta toteutetaan osana Siun soten palveluita, mutta jokainen ammattilainen toteuttaa sitä oman osaamisensa, kiinnostuksensa ja käytettävissä olevien resurssien puitteissa. Elintavat otetaan puheeksi terveystarkastuksissa, mutta elintapaneuvonta jää usein kerran tai muutaman kerran tapaamisiin. (Raimoaho 2022, 20–22.)

Hyvinvointialueen strategisena tavoitteena on, että toiminnan lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Strategisena tavoitteena on, että palvelujen saatavuus, saavutettavuus ja oikea-aikaisuus paranevat. Näihin strategisiin tavoitteisiin pyritään pääsemään hyödyntämällä digitalisaatiota. (Pohjois-Karjalan hyvinvointialue 2022, 5–6.) Elintapaohjauksen nykytilan kartoituksessa nousi tarve digipalveluiden hyödyntämiselle elintapaohjaukseen liittyvässä asiakastyössä (Raimoaho 2022, 20–22).

Lähteet:

Käypä hoito -suositus 2024. Lihavuus (lapset, nuoret ja aikuiset). Lihavuus (lapset, nuoret ja aikuiset) (kaypahoito.fi). Viitattu 3.7.2024.

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue 2022. Hyvinvointialuestrategia 2023-2026. 
https://www.siunsote.fi/documents/393252/22612542/Siunsote_hyvinvointialuestrategia.pdf/e99e62a0-55f2-6ee9-617f-9e6bbb39da8e. Viitattu 3.7.2024.

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto 2021. Pohjois-Karjalan maakuntaohjelma 2022–2025POKAT 2025 – Pohjois-Karjalan maakuntaohjelma 2022-2025. Viitattu 3.7.2024.

Raimoaho, Reeta 2022. Siun soten elintapaohjauksen nykytilan kartoitus. Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä. Siunsote_KEH_RAPORTTI_elintapaohjauksen_nykytilan_kartoitus.docx (sharepoint.com)​. Viitattu 3.7.2024.

Tavoiteltu muutos

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen asukkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen.

Muutoksen mittaaminen

Mittarit:

  • Digitaaliselta palvelualustalta kerätyt tiedot: kävijämäärät, digipolkujen käyttö
  • Palautteesta saatava asiakaskokemus 
Toteutussuunnitelma

Luodaan elintapaohjauksen (ravitsemus, liikunta, uni) digipolkuja digitaaliselle palvelualustalle. 

Liitteet
Kuva
Hyvinvoinnin digipolkujen esittelydia
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on elintapaohjausta tarvitseva Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen aikuisväestö. Lisäksi ydinkohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, jotka voivat ohjata asiakkaita digipoluille tai hyödyntää digipolkujen sisältöä osana asiakkaan ohjaamista vastaanotolla.

Digipoluille voi ohjautua kaikki digitaaliselle palvelualustalle rekisteröityneet/tunnistautuneet henkilöt, elintapaohjauksen digipolkujen eri osa-alueet eivät vaadi ammattilaisen aktivointia tai seurantaa.

Elintapaohjauksen digipolun tavoitteena on:

  • rohkaista alueen asukkaita tekemään terveellisiä elintapamuutoksia
  • edistää alueen asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia
  • toimia digitaalisena työvälineenä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille asiakkaiden hoidossa
Ratkaisun perusidea

Digipolut tarjoavat itsehoitomateriaalin terveellisempien elintapojen saavuttamiseksi alueen asukkaille. Digipolut ovat asukkaan käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat ohjata asiakkaita digipoluille.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto ja juurruttaminen osaksi hyvinvointialueen palvelukokonaisuutta vaativat mm. seuraavia toimenpiteitä:

  • Jatkuva kehittäminen saadun ja kerätyn palautteen perusteella, ml. hyvinvointialueen asukkaat, sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja elintapaohjauksen verkostot.
  • Viestintä hyvinvointialueen asukkaille elintapaohjauksen digipolusta ja sen mahdollisuuksista omaehtoiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
  • Digipolun omistajan sekä vastuuhenkilöiden nimeäminen ylläpitämiseen ja kehittämiseen hankekauden jälkeen.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Digipolulle ohjaaminen käytännössä vaatii markkinointia asukkaille ja sote-ammattilaisille, jotka voivat ohjata asiakkaita vastaanotolta digipolulle.  Testaaminen ja palautteen kerääminen käyttäjiltä on tärkeä osa digipolun jatkokehittämistä. 

Digipolun kehittämisessä hyödynnetään työryhmän lisäksi organisaation asiantuntijoita ja -ammattilaisia. Tiivis yhteistyö organisaation viestintäpalveluiden kanssa ja viestintäsuunnitelma tukevat digipolun jalkauttamista ja käyttöönottoa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Elintapaohjauksen digipolun osiot (ravitsemus, liikunta & uni) julkaistiin digitaalisella palvelualustalla joulukuussa 2024.

Elintapaohjauksen digipolkua jatkokehitetään sekä jalkautetaan vuoden 2025 aikana. Kehitetyn digihoitopolun tuomat hyödyt ja muutokset alueen asukkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa tulevat esille vuosien saatossa konseptin käyttöönoton jälkeen.