Hyvinvoinnin digipolut digitaaliseen palvelualustaan, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I2 & I4)

Digitaalinen elintapaohjaus tarjoaa itsehoitomateriaalin terveellisempien elintapojen saavuttamiseksi alueen asukkaille. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat hyödyntää digitaalista itsehoitomateriaalia osana asiakasohjausta.

Toimintamallin nimi
Hyvinvoinnin digipolut digitaaliseen palvelualustaan, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I2 & I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Digitaalinen elintapaohjaus tarjoaa itsehoitomateriaalin terveellisempien elintapojen saavuttamiseksi alueen asukkaille. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat hyödyntää digitaalista itsehoitomateriaalia osana asiakasohjausta.

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Elina Tuomainen

Luotu

14.10.2024

Viimeksi muokattu

31.03.2025
Ratkaisun perusidea

Digipolut tarjoavat itsehoitomateriaalin terveellisempien elintapojen saavuttamiseksi alueen asukkaille. Digipolut ovat asukkaan käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat ohjata asiakkaita digipoluille.

Toimintaympäristö

Väestörakenne ja sen kehitys vaikuttavat olennaisesti kehittämistyöhön. Pohjois-Karjalan väestö ikääntyy, minkä lisäksi Kansallisen terveysindeksin (THL) mukaan Pohjois-Karjalassa asuu Suomen sairainta väestöä.  Jo nähtävät terveyshaasteet sekä ikääntymisen mukanaan tuoma sairastavuus ja toimintakyvyn muutokset ovat tärkeitä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä huomioitavia tekijöitä. Nämä on hyvä huomioida digipolun käytettävyyttä, sisältöjä ja viestintää suunniteltaessa.

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian palvelulupauksena on "oikeat palvelut, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa". Strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Strategisiksi toimenpiteiksi on nostettu muun muassa perustason palvelujen turvaaminen, integraation varmistaminen ja erityistason palvelujen tarpeen vähentäminen sekä digitalisaation hyödyntäminen.

Digitaalisten palvelujen kehittäminen ja toimintamallien käyttöönotto ja koulutus ovat merkittävässä roolissa koronaviruspandemian aiheuttaman hoito- ja palveluvelan purkamisessa, ammattilaisten riittävyyden turvaamisessa palvelujen saatavuuden parantamiseksi. Näiden toimenpiteiden toteutumista voidaan edistää kehittämällä helposti ja matalalla kynnyksellä saavutettavia digipolkuja, jotka ovat asukkaiden ja ammattilaisten saatavilla. 

Kehittämisessä hyödynnetään kansallisesti olemassa olevaa tietoa digipolkujen kehittämisestä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on elintapaohjausta tarvitseva Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen aikuisväestö. Lisäksi ydinkohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, jotka voivat ohjata asiakkaita digipoluille tai hyödyntää digipolkujen sisältöä osana asiakkaan ohjaamista vastaanotolla.

Digipoluille voi ohjautua kaikki digitaaliselle palvelualustalle rekisteröityneet/tunnistautuneet henkilöt, elintapaohjauksen digipolkujen eri osa-alueet eivät vaadi ammattilaisen aktivointia tai seurantaa.

Elintapaohjauksen digipolun tavoitteena on:

  • rohkaista alueen asukkaita tekemään terveellisiä elintapamuutoksia
  • edistää alueen asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia
  • toimia digitaalisena työvälineenä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille asiakkaiden hoidossa
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto ja juurruttaminen osaksi hyvinvointialueen palvelukokonaisuutta vaativat mm. seuraavia toimenpiteitä:

  • Jatkuva kehittäminen saadun ja kerätyn palautteen perusteella, ml. hyvinvointialueen asukkaat, sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja elintapaohjauksen verkostot.
  • Viestintä hyvinvointialueen asukkaille elintapaohjauksen digipolusta ja sen mahdollisuuksista omaehtoiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
  • Digipolun omistajan sekä vastuuhenkilöiden nimeäminen ylläpitämiseen ja kehittämiseen hankekauden jälkeen.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Elintapaohjauksen digipolun osiot (ravitsemus, liikunta & uni) julkaistiin digitaalisella palvelualustalla joulukuussa 2024.

Elintapaohjauksen digipolkua jatkokehitetään sekä jalkautetaan vuoden 2025 aikana. Kehitetyn digihoitopolun tuomat hyödyt ja muutokset alueen asukkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa tulevat esille vuosien saatossa konseptin käyttöönoton jälkeen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digipolulle ohjaaminen käytännössä vaatii markkinointia asukkaille ja sote-ammattilaisille, jotka voivat ohjata asiakkaita vastaanotolta digipolulle.  Testaaminen ja palautteen kerääminen käyttäjiltä on tärkeä osa digipolun jatkokehittämistä. 

Digipolun kehittämisessä hyödynnetään työryhmän lisäksi organisaation asiantuntijoita ja -ammattilaisia. Tiivis yhteistyö organisaation viestintäpalveluiden kanssa ja viestintäsuunnitelma tukevat digipolun jalkauttamista ja käyttöönottoa.