Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti, Tarmoa - verkkopalvelu. Etelä- Karjalan HVA (RRP, P4, I2)

Hyte palvelukonseptin ja digitaalisen palvelutarjottimen avulla tuetaan asiakkaiden hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta asiakas- ja palveluohjauksessa. 

Toimintaympäristö

Etelä-Karjalan hyvinvointialue käynnistyi 1.1.2023. Tätä ennen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tuotti Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä, Eksote vuodesta 2010 alkaen. Etelä-Karjalan hyvinvointialueeseen kuuluu 9 kuntaa, joiden asukasluku on yhteensä noin 125 000. 

  • Etelä-Karjalan suurimmat haasteet liittyvät väestön vähenemiseen ja ikääntymiseen( THL:n arviointiraportti Sosiaali- ja terveyspalvelut Etelä-Karjalan hyvinvointialueella 2020). Vuonna 2023 eteläkarjalaisista alle 18 -vuotiaiden osuus oli 16,4 % ja 18- 64- vuotiaiden osuus 55,5 % 65-84 vuotiaiden osuus yhteensä oli 25,2 % (Sotkanet 2023).
  • Lisäksi työttömyys on keskimääräistä suurempaa ja pienituloisuus yleistä. Etelä-Karjalan taloudellinen huoltosuhde eli elatussuhde on maan keskitasoa korkeampi kuin koko Suomessa keskimäärin. Etelä-Karjalassa sataa työssäkäyvää kohden on työvoiman ulkopuolella olevaa ja työtöntä yhteensä 157. (Sotkanet 2022.)
  • Eteläkarjalaisten elintavoissa on kohentamisen varaa. Tupakointi ja alkoholin liikakäyttö on näyttäytynyt osassa ikäryhmissä olevan koko maan keskitasoa korkeampi. 20- 64- vuotiaista alkoholia humalahakuisesti käytti 17,5% ja tupakoi päivittäin 16%.  (Sotkanet 2022). Ennusteen mukaan Etelä-Karjalassa 25- 74 vuotiaiden lihavuus tulee suurenemaan miehillä 27,9%.sta 31,4 %iin ja naisilla 28,1 %:sta 31,1%:iin vuosina 2022 - 2032 välisellä ajanjaksolla. Samalla ajanjaksolla uuden tyypin 2 diabetes- diagnoosin saa arviolta 3332 miestä ja 2250 naista jos lihavuuden esiintyvyys lisääntyy ennustetusti.  Mikäli lihavuus vähenisi 10 vuoden ajan 1% vuodessa eli 10 % nykytilaan verrattuna, välttyisi  162 miestä ja 76 naista sairastumasta tyypin 2 diabetekseen. Tämä toisi arviolta vähintään 4,5 miljoonan euron säästöt hoitokustannuksiin, (THL karttapalvelu 2023). 
  • Henkilöstön riittävyys on kasvava haaste monien ammattiryhmien osalta. Väestön vanhetessa ja syntyvien lasten määrän vähetessä palveluntarpeet ja elinympäristö muuttuvat. Palvelujen tulevien vuosien kehittämisessä painotetaan asiakaslähtöisyyttä ja maakunnallista palveluverkkoa. Lisäksi tavoitteena on syventää palvelujen integraatiota ja vahvistaa digitalisaation hyödyntämistä. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueella ei ole ollut aikaisemmin käytössä systemaattista toimintamallia asiakkaiden ohjaamisesta ennaltaehkäiseviin hyvinvoinnin - ja terveyden edistämisen palveluihin. Hyvinvointialueella on ollut käytössä  yksittäisiä toimintamalleja esim. liikuntalähete, elintapaohjaus, Hoksauta- minut kortti ja Kaikukortti, joiden hyödyntäminen on ollut sattumanvaraista.

Hyvinvointialueella ei ole käytössä yhteistä alustaa, mistä löytyisi kootusti hyvinvointialueen, kuntien, seurakuntien sekä kolmannen sektorin hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen palveluja ja toimintoja, tämän vuoksi asiakasohjaus hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin on vähäistä. Myös kuntalaisten valmius löytää kyseisiä palveluita jää sen varaan, miten hän osaa niitä itse etsiä. 

Tällä hetkellä käytössä on Etelä- Karjalan liiton Tapahtuma - ja harrastekalenterit, minne hyvinvointialue, kunnat sekä järjestöt ilmoittavat tapahtumista ja erilaisista harrastusmahdollisuuksista. Järjestöjen palvelut löytyvät Lähellä.fi alustalta ja hyvinvointialueen ja kuntien palvelut löytyvät (suomi.fi) palvelutietovarannosta ja/tai omilta verkkosivuilta.

Kehitystyö liittyy Etelä- Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategiaan. Palvelustrategian kärkinä ovat prosessit ja sujuvuus sekä palveluiden porrastus. Tämä tarkoittaa panostamista ennaltaehkäisyyn ja terveyden edistämiseen pitkäjänteisesti. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

  Yhteisen ymmärryksen ja osaamisen vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.

  • Ammattilainen, osaa tunnistaa asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tarpeen, ohjata palveluihin. Monialainen palvelutarjotin kokoaa tiedon yhteen paikkaan joka sujuvoittaa ohjausta ja palveluiden löydettävyyttä.
  • Organisaatio, asiakkaiden ohjautuminen ennaltaehkäiseviin hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen palveluihin tehostuu, palveluiden porrastus ja oikea aikaisuus.
  • Asiakas, saa oikea aikaisesti ennaltaehkäisevää hyvinvoinnin - ja terveyden edistämisen palveluja, tukee osallisuutta ja vähentää yksinäisyyttä. Monialainen palvelutarjotin mahdollistaa myös itsenäisen tiedon etsimisen. 
  • Kunta, seurakunta ja kolmas sektori, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelujen tunnettavuus lisääntyy, palveluihin ohjautuminen tehostuu.
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

 

Tarmoa pilotointi, kevät 2024

  • Kehittäjäasiakkaat: Tarmoa MVP - version testaaminen
  • Keskitetty asiakas- ja palveluohjaus:  Tarmoa MVP - version testaaminen
  • Hyvinvointiasemat :  Tarmoa MVP - version testaaminen
  • Vammaispalveluiden sosiaaliohjaus:  Tarmoa MVP - version testaaminen
  • Aikuissosiaalityö:  Tarmoa MVP - version testaaminen

     

Hyvinvointialueen yhteiskehittäminen

  • Happee 2  kehittäjien verkosto
  • Hyvinvoinnin - ja terveyden edistämisen ohjausryhmä
  • RRP INV2 projektiryhmä
  • RRP Happee 2 ohjausryhmä
  • Hyvinvointialueen viestintä (PTV)

     

Kansalliseen kehittämiseen osallistuminen

  • THL koordinoima kansallinen hyte- palvelukonseptin kehittäjäverkosto
  • Digi -ja väestöviraston koordinoima palvelutietovarannon kehittäjäverkosto
  • Digifinlandin koordinoima Tarmoan kansallinen kehittäjäverkosto
  • Hyvinvointialueiden yhteiset kehittämisen sparrailuverkostot

 

Tavoiteltu muutos

Hyvinvointialueen asiakkaiden ohjaaminen ennaltaehkäiseviin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin tehostuu.

  • Ottaa käyttöön alueella yhteisesti sovittu toimintamalli asiakkaan ohjaamisesta hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien hyte -palveluihin ja toimintoihin. 
  • Ottaa käyttöön digitaalinen palvelutarjotin hyvinvointialueen, kuntien, kolmannen sektorin sekä seurakuntien hyte- työn tueksi. 
  • Vahvistaa kuntalaisten hyte- palvelujen löydettävyyttä ja ohjautumista hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta tukeviin palveluihin.
  • Vahvistaa Etelä-Karjalan alueella hyte- palvelukuvauksia palvelutietovarantoon sekä järjestöjen kuvauksia Lähellä.fi -palveluun. 

 

Muutoksen mittaaminen

Mittarit:

  • Digitaalinen palvelutarjotin on otettu käyttöön kevään 2025 aikana. 
  • Alueellinen palvelukuvausten määrä ja laatu on kasvanut palvelutietovarannossa. 
  • Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden puheeksi ottaminen, palveluihin ja toimintoihin ohjaamisen toimintamalli on käytössä (esim.  liikunta- ja kulttuurilähete)

 

Liitteet
Toteutussuunnitelma
  • Lisätään hyvinvointialueella hyte -palvelujen PTV -kuvausten laatua ja määrää kouluttamalla hyvinvointialueen PTV ylläpitäjiä, kannustetaan kuntia ja järjestöjä, seurakuntia kirjaamaan palvelunsa ja toimintonsa palvelutietovarantoon tai lähellä. fi :hin
  • Valmistellaan arviointikehikko hyvinvoinnin - ja terveyden edistämisen puheeksi ottamiseen sekä palvelutarjottimen hyödyntämiseen asiakas -ja palveluohjauksessa
  • Valmistetaan hyte -palvelukonseptin ja palvelutarjottimen käyttöönotto johtoryhmän päätettäväksi. (Vaikutusten ennakkoarviointi) 
  • Suunnitellaan palvelutarjottimen käyttöönotto ja koulutukset porrastetusti hyvinvointialueella (
  • Viestitään hyte- palvelukonseptin käyttöönotosta koko hyvinvointialueella (Intra, Ekhvarium) Liite 1. Tiedote Intra 
  • Jatkuvan arvioinnin toteuttaminen
  • Kansalaisviestintä (esim. some, mainokset ja esitteet, verkkosivut) 
    • Tarmoa- testattu Etelä-karjalan hyvinvointialueella (Mediatiedote 21.5.2024)
    • Tarmoa - auttaa löytämään palvelut jotka tukevat hyvinvointiasi ja terveyttä (Mediatiedote 10.2.2025)
    • Liite 2. Uutisjulkaisu käyttöönotosta 11.2.2025 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on koko maakunnan asukkaat, mutta erityisesti hankesuunnitelman mukaisesti

  • vammaiset muun muassa kuntoutuksen tarpeessa olevat henkilöt, joiden palvelut ovat viivästyneet tsi heikentyneet epidemian aikana.
  • pitkäaikaissairaat (perusterveydenhoito)
  • nuoret työttömät ja osatyökykyiset
  • maahanmuuttopalvelun asiakkaat
  • ikääntyneet, joilla on todettua tai piilossa olevaa fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta; mm. yksin kotiin jääneet ikääntyneet, joilla sosiaalinen tukiverkko on niukkaa.
  • sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset

Asukkaiden osallistaminen:

  • Työpajatyöskentely (Tarmoa pilotointi) kehittäjäasiakkaat

Järjestöt ja kunnat

  • Työpajatyöskentely (Tarmoa pilotointi)
  • Järjestöinfot 

Hyvinvointialueen henkilöstö

  • Pilotointiin osallistuminen (Tarmoa)
  • Kyselyihin osallistuminen
  • PTV- koulutukset

 

 

Ideointi

Hyte -palvelukonsepti (toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin) jalkauttaminen.

Marraskuussa 2023 järjestettiin kolme työpajaa, joiden tarkoituksena oli selvittää Etelä - Karjalan hyvinvointialueelle käyttöönotettavan Tarmoan - verkkopalvelun vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Työpajassa kartoitettiin myös eri vaihtoehtoja palvelujen ja toimintojen kuvaamiseen hyvinvointialueella. Työpajoihin osallistui hyvinvointialueen, kuntien sekä järjestöjen edustajia. Liitteenä SWOT - työpajojen koonti.

Idean valinta

Etelä - Karjalan hyvinvointialueen johtoryhmä teki myönteisen päätöksen 29.10.2024 Tarmoa -verkkopalvelun käyttöönotosta tammikuussa 2025.  Käyttöönotto tukee Ekhva:n strategisia tavoitteita, palveluiden porrastus, sujuvat prosessit. Tarmoa palvelun käyttöönotto tukee ennaltaehkäisevien palveluiden ohjausta ja käyttöä.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen puheeksiottaminen asiakas- ja palveluohjauksessa sekä asiakkaan ohjamainen ennaltaehkäiseviin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin tehostuu. 

Ratkaisun testaaminen

Käyttöönotto aloitetaan keväällä 2025 asiakas - ja palveluohjausta tekevissä yksiköissä, joiden asiakkaiden arvioidaan hyötyvän ennaltaehkäiseviin palveluihin ohjaamisesta.

  • Vammaispalveluiden toiminnalliset ja tuetun asumisen palvelut
  • Sosiaali -ja terveydenhuollon ohjaus ja neuvonta
  • Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ( Elintapaohjaus, omais - ja perhehoitajien  hyvinvointi -ja terveystarkastukset)

Toimintamallin käyttöönottavilta yksiköiltä kerätään arviointitietoa hyvinvoinnin - ja terveyden edistämisen puheeksiottamisesta sekä palvelutarjottimen hyödyntämisestä asiakas -ja palveluohjauksessa. Arvioinnin tulokset raportoidaan Ekhva:n johtoryhmälle kesäkuussa 2025.

 

Kokeilun tavoitteet

Kokeilun tavoitteena on saada tietoa hyvinvoinnin - ja terveyden edistämisen puheeksi ottamisesta sekä Tarmoa -verkkopalvelun käytöstä asiakas -ja palveluohjaustyössä.

Tuottaa arviointitietoa päätöksenteon tueksi.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on kyse hyvinvoinnin  - ja terveyden edistämisen puheeksi ottamisesta ja asiakkaan ohjaamisesta ennaltaehkäiseviin palveluihin asiakas - ja palveluohjauksessa. Ohjaamisen tukena toimii Tarmoa -verkkopalvelu.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Nimetä hyte palvelukonseptin omistajuus ( Minne palvelu sijoittuu organisaatiossa)
  • Varata riittävät resurssit hyte palvelukonseptin ylläpitämiseen ja kehittämiseen
  • Henkilöstön koulutukset (Hyte palvelukonsepti)
  • Viestintä (Intra, verkkosivut, mediatiedote jne.)

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa laajasti erikohderyhmille ja eri toimintaympäristöihin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hyte palvelukonseptin käyttöönoton kokemuksista  saadaan arviointitietoa toukokuussa 2025.