Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti, Tarmoa - verkkopalvelu. Etelä- Karjalan HVA (RRP, P4, I2)

Hyte palvelukonseptin ja digitaalisen palvelutarjottimen avulla tuetaan asiakkaiden hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta asiakas- ja palveluohjauksessa. 

Toimintamallin nimi
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti, Tarmoa - verkkopalvelu. Etelä- Karjalan HVA (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hyte palvelukonseptin ja digitaalisen palvelutarjottimen avulla tuetaan asiakkaiden hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta asiakas- ja palveluohjauksessa. 

Toteutuspaikka
Etelä-Karjalan alueen RRP "HAPPEE2"
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Liitteet ja linkit
Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi

Tekijä

Minna Piirainen

Luotu

06.10.2023

Viimeksi muokattu

18.02.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on kyse hyvinvoinnin  - ja terveyden edistämisen puheeksi ottamisesta ja asiakkaan ohjaamisesta ennaltaehkäiseviin palveluihin asiakas - ja palveluohjauksessa. Ohjaamisen tukena toimii Tarmoa -verkkopalvelu.

Toimintaympäristö

Etelä-Karjalan hyvinvointialue käynnistyi 1.1.2023. Tätä ennen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tuotti Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä, Eksote vuodesta 2010 alkaen. Etelä-Karjalan hyvinvointialueeseen kuuluu 9 kuntaa, joiden asukasluku on yhteensä noin 125 000. 

  • Etelä-Karjalan suurimmat haasteet liittyvät väestön vähenemiseen ja ikääntymiseen( THL:n arviointiraportti Sosiaali- ja terveyspalvelut Etelä-Karjalan hyvinvointialueella 2020). Vuonna 2023 eteläkarjalaisista alle 18 -vuotiaiden osuus oli 16,4 % ja 18- 64- vuotiaiden osuus 55,5 % 65-84 vuotiaiden osuus yhteensä oli 25,2 % (Sotkanet 2023).
  • Lisäksi työttömyys on keskimääräistä suurempaa ja pienituloisuus yleistä. Etelä-Karjalan taloudellinen huoltosuhde eli elatussuhde on maan keskitasoa korkeampi kuin koko Suomessa keskimäärin. Etelä-Karjalassa sataa työssäkäyvää kohden on työvoiman ulkopuolella olevaa ja työtöntä yhteensä 157. (Sotkanet 2022.)
  • Eteläkarjalaisten elintavoissa on kohentamisen varaa. Tupakointi ja alkoholin liikakäyttö on näyttäytynyt osassa ikäryhmissä olevan koko maan keskitasoa korkeampi. 20- 64- vuotiaista alkoholia humalahakuisesti käytti 17,5% ja tupakoi päivittäin 16%.  (Sotkanet 2022). Ennusteen mukaan Etelä-Karjalassa 25- 74 vuotiaiden lihavuus tulee suurenemaan miehillä 27,9%.sta 31,4 %iin ja naisilla 28,1 %:sta 31,1%:iin vuosina 2022 - 2032 välisellä ajanjaksolla. Samalla ajanjaksolla uuden tyypin 2 diabetes- diagnoosin saa arviolta 3332 miestä ja 2250 naista jos lihavuuden esiintyvyys lisääntyy ennustetusti.  Mikäli lihavuus vähenisi 10 vuoden ajan 1% vuodessa eli 10 % nykytilaan verrattuna, välttyisi  162 miestä ja 76 naista sairastumasta tyypin 2 diabetekseen. Tämä toisi arviolta vähintään 4,5 miljoonan euron säästöt hoitokustannuksiin, (THL karttapalvelu 2023). 
  • Henkilöstön riittävyys on kasvava haaste monien ammattiryhmien osalta. Väestön vanhetessa ja syntyvien lasten määrän vähetessä palveluntarpeet ja elinympäristö muuttuvat. Palvelujen tulevien vuosien kehittämisessä painotetaan asiakaslähtöisyyttä ja maakunnallista palveluverkkoa. Lisäksi tavoitteena on syventää palvelujen integraatiota ja vahvistaa digitalisaation hyödyntämistä. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on koko maakunnan asukkaat, mutta erityisesti hankesuunnitelman mukaisesti

  • vammaiset muun muassa kuntoutuksen tarpeessa olevat henkilöt, joiden palvelut ovat viivästyneet tsi heikentyneet epidemian aikana.
  • pitkäaikaissairaat (perusterveydenhoito)
  • nuoret työttömät ja osatyökykyiset
  • maahanmuuttopalvelun asiakkaat
  • ikääntyneet, joilla on todettua tai piilossa olevaa fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta; mm. yksin kotiin jääneet ikääntyneet, joilla sosiaalinen tukiverkko on niukkaa.
  • sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset

Asukkaiden osallistaminen:

  • Työpajatyöskentely (Tarmoa pilotointi) kehittäjäasiakkaat

Järjestöt ja kunnat

  • Työpajatyöskentely (Tarmoa pilotointi)
  • Järjestöinfot 

Hyvinvointialueen henkilöstö

  • Pilotointiin osallistuminen (Tarmoa)
  • Kyselyihin osallistuminen
  • PTV- koulutukset

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Nimetä hyte palvelukonseptin omistajuus ( Minne palvelu sijoittuu organisaatiossa)
  • Varata riittävät resurssit hyte palvelukonseptin ylläpitämiseen ja kehittämiseen
  • Henkilöstön koulutukset (Hyte palvelukonsepti)
  • Viestintä (Intra, verkkosivut, mediatiedote jne.)

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hyte palvelukonseptin käyttöönoton kokemuksista  saadaan arviointitietoa toukokuussa 2025.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa laajasti erikohderyhmille ja eri toimintaympäristöihin.