Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin, Kymenlaakson hyvinvointialue, (RRP, P4, I2)

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin kokoaa tiedot Kymenlaakson alueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista. Palvelutarjottimelta asukkaat ja ammattilaiset voivat löytää esim. liikunta-, luonto- ja kulttuuripalveluja.

Toimintaympäristö

Alueen toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset vaikuttavat myös väestön hyvinvoinnin kehittymiseen. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta väestö tulisi saada pysymään terveinä, hyvinvoivina ja toimintakykyisinä mahdollisimman pitkään. Kymenlaaksossa eläkeikäisen väestön osuus on koko maan suurimpien joukossa ja syntyvyys on maan matalimpia. Väestö vähenee alueella nopeasti.

Sote- rakenneuudistus-hankkeen aikana Kymenlaaksoon laadittiin Alueellinen hyvinvointisuunnitelma 2020–2025. Suunnitelmassa tunnistettiin keskeiset alueellisen kehittämisen painopisteet. Kymenlaaksossa Sote- rakenneuudistus- hankkeessa kehitettyä elintapaohjauksen palvelutarjotin Elmaa (https://kymenhva.fi/elma/) jatkokehitetään vastaamaan laajemmin ja kattavammin erityisesti heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien kymenlaaksolaisten tarpeita. Elintapaohjauksen palvelutarjotin Elma on kehitetty alueellisen monialaisen elintapaohjauksen kehittämistyöryhmän toimesta, joka toimii alueellisen elintapaohjauksen kehittämisen ohjausryhmänä.

Kymenlaakson hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) palvelutarjotinta kehitetään osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen palvelukonseptin (hyte-palvelukonseptin) kehittämistyötä. hyte-palvelukonseptin tavoitteena on, että asukkaat ja ammattilaiset löytävät jatkossa helposti oman alueensa kuntien ja kolmannen sektorin tarjoamat palvelut ja toiminnan, jotka edistävät hyvinvointia, työ- ja toimintakykyä, pärjäävyyttä, terveyttä ja osallisuutta. Kehittämistyötä tehdään THL:n ohjauksessa osana Suomen kestävän kasvun (RRP) -ohjelmaa EU:n hankerahoituksella vuosina 2024–2025 (NextGenerationEU).

Palvelutarjottimelle kootaan entistä kattavammin erityisesti mielen hyvinvointiin, osallisuuteen, riippuvuuksien hallintaan ja alueellisten kansansairauksien ehkäisyyn liittyviä kokonaisuuksia alueen asukkaiden ja ammattilaisten käyttöön. Palvelutarjottimen ulkoasua ja käytettävyyttä kehitetään asiakaslähtöisemmäksi.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tiedot hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) palveluista ovat kuvattuna sirpaleisesti useisiin eri kanaviin (esim. kuntien ja järjestöjen verkkosivut tai sosiaalisen median kanavat). Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla ei ole välttämättä keinoja tai aikaa löytää tietoja asiakkaillensa soveltuvista hyte palveluista. Hyte palvelutarjotin kokoaa eri toimijoiden (hyvinvointialue, kunnat, järjestöt, seurakunnat) tuottamat hyte palvelut yhdelle alustalle ammattilaisten ja asukkaiden löydettäväksi.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asukkaat

Hyvinvointia tukevat palvelut ja toiminta ovat helpommin löydettävissä. Oman ja läheisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen ja ylläpitämiseen tarvittavat hyte palvelut ja omahoito-ohjelmat löytyvät helpommin. Asukkaat saavat itsearviointityökaluilla enemmän tietoa hyvinvointiinsa vaikuttavista tekijöistä. hyte palvelutarjotin voi auttaa ymmärtämään omaa hyvinvointia kokonaisvaltaisesti, sekä tunnistamaan erilaisia keinoja, jotka voivat lisätä hyvinvointia ja terveyttä.

Hyvinvointialue

Kokonaisvaltainen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen vahvistuu alueen toimintaympäristössä ja sosiaali- ja terveyspalveluissa. Uusien digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto auttaa vastaamaan kasvaneisiin palvelutarpeisiin ja investoimaan edistävään ja ehkäisevään työhön sekä arjen tukeen. 

Palveluja ja toimintaa toteuttavat järjestöt ja kunnat

Palveluihin ja toimintaan ohjautuu asukkaita, joita palvelut voivat aidosti hyödyttää. Tieto järjestöjen toiminnasta ja palveluista löytyy nykyistä helpommin. Yhteistyö hyvinvointialueen asiakas- ja palveluohjauksen kanssa tiivistyy. Toiminta voi auttaa kuntia toteuttamaan lakisääteistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävää (koordinaatio, yhteistyö hyvinvointialueen ja muiden toimijoiden kanssa).

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset

Ajantasainen tieto eri toimijoiden palveluista ja toiminnasta on ammattilaisten käytettävissä. Ammattilaisten työaika kohdentuu tarkoituksenmukaisemmin korjaavan työn lisäksi myös ehkäisevään ja edistävään työhön sekä arjen tukeen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukko

Hyte palvelukonsepti / Kansallinen kehittäminen

Hyte-Palvelukonsepti ohjaa toimintamallien ja digitaalisten palvelujen kehittämistä. Se noudattaa kansallisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisarkkitehtuuria ja tukee alueellista Hyte kehittämistyötä, jota tehdään Suomen kestävän kasvun ohjelman aluehankkeissa vuosina 2022–2025. Palvelukonseptin kehittämistyön kohderyhmänä on aikuisväestö, eli nuoret aikuiset, työikäiset ja ikääntyneet. Kehittämistyössä ovat mukana hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki sekä järjestöjä, kuntia ja kansallisia toimijoita.

 Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimen digialustan kriteerit on määritelty kansallisesti "Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi - hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallisen palvelukonseptin määrittelyä" dokumentissa. 

Alueellinen kehittäminen

Palvelutarjottimen kehittämisestä vastaa alueellisesti Suomen kestävän kasvun ohjelmassa projektikoordinaattori. Palvelutarjottimen kehittämiseen osallistuu laaja joukko ammattilaisia.

 

Yhteiskehittäminen

Palvelutarjottimen valinta

Palvelutarjottimen valinta tehdään kansallisen (DigiFinlandin Tarmoa) ja alueellisen toteutuksen välillä. Vertailua varten tehdään tarvitaan tarjous alueellisen palvelutarjottimen toteutuksesta.  Palvelutarjottimen vaatimusmäärittelyn tarjouspyyntöä varten tekee hankkeen projektikoordinaattori kansallisten ja alueellisten vaatimusten perusteella. 

Palvelutarjottimen sisällöntuotanto

Palvelutarjottimelle tuodaan alueella käytössä olevat hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut riippumatta niiden tarjoajasta (Hyvinvointialue, kunta, järjestö, seurakunta). Palvelukonseptin mukaisesti yrityksiä ei tässä vaiheessa tuoda alustalle. Yhteistyötä tehdään kuntien, järjestöverkostojen ja yksittäisten järjestöjen sekä seurakuntien kanssa, jotta niiden palvelut saadaan kuvattua palvelutietovarantoon (PTV).

Tavoiteltu muutos

Palvelutarjottimella tavoitellaan kolmea  muutosta:

  1. Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset tuntevat alueella käytössä olevia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita ja ohjaavat asiakkaitaan näihin palveluihin
  2. Hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita tuottavat organisaatiot kuvaavat palvelunsa palvelutietovarantoon, josta ne voidaan nostaa palvelutarjottimelle
  3. Hyvinvointia sivusto on sekä kansalaisten, että ammattilaisten käytössä

Tavoitteena on, että Palvelutarjotin on sekä alueen kansalaisten, että heitä neuvovien ammattilaisten käytössä ja että Kymenlaakson alueella käytössä olevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelut löytyvät palvelutarjottimelta.

Muutoksen mittaaminen

Tavoite 1: Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset tuntevat alueella käytössä olevia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita ja ohjaavat asiakkaitaan näihin palveluihin

Kymenlaakson hyvinvointialueen asiakastyötätekeville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tehtiin kysely maaliskuussa 2024, jossa tiedusteltiin asiakkaan ohjaamisesta hyvinvointia ja terveyttä edistävään (hyte) toimintaan. Tässä kyselyssä selvitettiin mm. kuinka usein ammattilaiset ohjaavat asiakkaitaan hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan. Kysely uusitaan maalis- huhtikuussa 2025.

Hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin ohjaavien ammattilaisten osuutta verrataan aikaisemmassa kyselyssä saatuihin tuloksiin.

 

Tavoite 2: Hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita tuottavat organisaatiot kuvaavat palvelunsa palvelutietovarantoon, josta ne voidaan nostaa palvelutarjottimelle

Palvelutarjottimelle nousevien palvelujen määrää seurataan. Keväällä 2024 kartoitettiin kuntien, järjestöjen ja seurakuntien tarjoamia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluja. Kartoitus tehtiin asiantuntija-arviona organisaatioiden julkisesti löytyvien tietojen pohjalta. Kartoitustyön tuloksena alueella arvioidaan olevan noin 600 palvelutarjottimelle soveltuvaa palvelua. Tämä määrä on kuitenkin vain karkea arvio, sillä organisaatioiden tuottama toiminta voidaan kuvata palveluiksi erilaisilla kriteereillä.

Palvelutarjottimelta löytyvien palveluiden määrää verrataan kartoitettujen palveluiden määrään.

 

Tavoite 3: Hyvinvointia sivusto on sekä kansalaisten, että ammattilaisten käytössä

Hyvinvointia verkkosivuston käyttäjämääriä seurataan. Tämä tehdään alueellisia ja THL ohjeita noudattaen seuraamalla sivulatausten määrää. Sivulatausten määrää seuraamalla ei pystytä erottelemaan ammattilais- ja kansalaiskäyttäjiä. 

Hyvinvointia sivuston käyttöä verrataan elintapaohjauksen palvelutarjottimen (Elma) käyttömääriin.

 

Hyvinvointia palvelun käyttäjäkokemusta kysytään palvelutarjottimen käyttäjiltä (sekä kansalaisilta, että ammattilaisilta).

Toteutussuunnitelma

Kymenlaaksossa päätettiin toteuttaa palvelutarjotin alueellisena verkkosivu ratkaisuna. Yhdessä palveluntuottajan kanssa määritellään ja suunnitellaan sivuston toiminnallisuudet sekä visuaalinen käyttöliittymä ja palveluntuottaja toteuttaa sivuston. Kuntien ja järjestöjen sekä seurakuntien kanssa tuotetaan palvelukuvaukset näiden toimijoiden palveluista palvelutietovarantoon (järjestöjen osalta lähellä.fi verkkopalvelun PTV integraation kautta).

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat alueen asukkaat, jotka tarvitsevat tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista osana oman hyvinvointinsa ylläpitämistä tai kehittämistä. Kohderyhmänä ovat myös palveluohjausta tekevät ammattilaiset (sekä hyvinvointialueella, että muissa alueen organisaatioissa).

Hyvinvointialueen asiakastyötätekeville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tehtiin kysely maaliskuussa 2024, jossa tiedusteltiin asiakkaan ohjaamisesta hyvinvointia ja terveyttä edistävään (hyte) toimintaan.  Kyselyyn saatiin 381 vastausta. Kyselyyn vastanneista ammattilaisista 75% ohjaa asiakkaitaan hyte toimintaan viikoittain tai harvemmin ja 25% vastasi, että ei ohjaa asiakkaitaan hyte toimintaan tai ei osaa sanoa. Näistä 25% puolet ilmoitti syyksi, ettei tiedä mitä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvää toimintaa alueella on tarjolla. 

Ammattilaiset saavat tietonsa hyte palveluista monista eri lähteistä (kollegat, verkostot ja oma harrastuneisuus sekä verkkosivut, sosiaalinen media, ilmoitustaulut, infotilaisuudet ja hyvinvointialueen intranetsivut). Vain 3% vastaajista ilmoitti käyttävänsä  elintapaohjauksen palvelutarjotin Elmaa (https://kymenhva.fi/elma/) palveluohjauksessa.  22% vastaajista ilmoitti, että ei saa mistään tietoa alueen hyte-toiminnasta.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimen määrittely ja löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koostamasta palvelukonseptin määrittelystä (Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi - hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallisen palvelukonseptin määrittelyä).

Liitteet
Ideointi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimesta voidaan ottaa käyttöön joko kansallinen tai alueellinen ratkaisu. Kansallinen ratkaisu on DigiFinlandin Tarmoa palvelu. Alueellinen ratkaisu perustuisi käytössä olevan elintapaohjauksen palvelutarjottimen (Elma) jatkokehittämiseen.

Idean valinta

Kymenlaakson hyvinvointialueella päätettiin toteuttaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimen alueellisena ratkaisuna. Päätös tehtiin 4.12.2023 ja päätöksessä huomioitiin vaihtoehtojen ominaisuudet, mahdollisuus vaikuttaa palvelutarjottimen sisältöön sekä kehittämistyön ja jatkuvan palvelun kustannukset.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin kokoaa alueen hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut yhteen paikkaan. Palvelutarjotin toteutetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen verkkosivuille tulevana alasivustona.

Idean testaus asiakkaalla

Palvelutarjotinta kehitetään asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen pohjalta vuoden 2025 aikana. 

Ratkaisun testaaminen

Palvelutarjotin julkaistaan 16.12.2024 täydentyvällä sisällöllä. Q1 ja Q2 2025 aikana lisätään suunnitellut teemat ja tuetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen palveluita sekä Kymenlaakson kuntia, järjestöjä ja seurakuntia hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden kuvaamisessa.

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on saada palvelutarjottimesta työväline sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille palveluohjauksessa hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin ja lisätä Hyvinvointia palvelun tunnettuutta Kymenlaakson asukkaiden, kuntien, järjestöjen, seurakuntien sekä muiden yhteistyökumppaneiden joukossa. 

Kokeilussa opittua

Täydennetään kevään 2025 aikana.

Ratkaisun perusidea

Ammattilaiset voivat hyödyntää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotinta asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämistyössä sekä neuvonnan, että palveluihin ohjaamisen välineenä.

Kymenlaakson asukkaan voivat käyttää palvelutarjotinta itsehoidon tukena löytääkseen itselleen soveltuvia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimesta tehdään hallintamalli, jossa kuvataan palvelutarjottimen operoimiseen ja jatkokehittämiseen tarvittavat roolit ja näiden vastuut. Osaksi hallintamallia kootaan myös operoimiseen tarvittava ohjeistus. Palvelutarjottimen operoimiseen tarvittava osaaminen kirjataan ohjeistuksilla ja koulutetaan palvelutarjottimesta vastuun ottaville toimijoille. 

 

Hallintamalli on valmis toukokuussa 2025

Vinkit toimintamallin soveltajille

Verkkosivujen tuottaminen vaatii osaamista verkkosivutuotannosta sekä tekstin ja muun tarvittavan materiaalin tuottamisessa verkkoympäristöön. Palvelutietovarannon integraation toteuttaminen vaatii osaamista PTV OUT rajapinnasta, sekä ohjelmointiosaamista toteuttavassa verkkoympäristössä.

Palvelujen kuvausten saamiseksi on tunnettava ja tavoitettava alueen hyte palveluja tuottavat toimijat. Niille täytyy voida perustella kuvausten tekemisen tarve ja niitä on pystyttävä tukemaan niitä palveluiden kuvauksissa.

Palvelukuvausten tekeminen Palvelutietovarantoon vaatii osaamista PTV tietomallista ja käyttöliittymästä (järjestöjen osalta Lähellä.fi verkkopalvelusta). Palvelukuvausten muotoilussa tarvitaan lisäksi osaamista asiakaslähtöisestä palvelujen kuvaamisesta sekä Palvelutietovarannon tyyliohjeista. Hyödyllistä on tuntea Palvelutietovarannon (ja lähellä.fi) ohjeistukset.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Arviointi tehdään huhtikuussa 2025.