Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin, Kymenlaakson hyvinvointialue, (RRP, P4, I2)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin kokoaa tiedot Kymenlaakson alueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista. Palvelutarjottimelta asukkaat ja ammattilaiset voivat löytää esim. liikunta-, luonto- ja kulttuuripalveluja.
Alueen toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset vaikuttavat myös väestön hyvinvoinnin kehittymiseen. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta väestö tulisi saada pysymään terveinä, hyvinvoivina ja toimintakykyisinä mahdollisimman pitkään. Kymenlaaksossa eläkeikäisen väestön osuus on koko maan suurimpien joukossa ja syntyvyys on maan matalimpia. Väestö vähenee alueella nopeasti.
Sote- rakenneuudistus-hankkeen aikana Kymenlaaksoon laadittiin Alueellinen hyvinvointisuunnitelma 2020–2025. Suunnitelmassa tunnistettiin keskeiset alueellisen kehittämisen painopisteet. Kymenlaaksossa Sote- rakenneuudistus- hankkeessa kehitettyä elintapaohjauksen palvelutarjotin Elmaa (https://kymenhva.fi/elma/) jatkokehitetään vastaamaan laajemmin ja kattavammin erityisesti heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien kymenlaaksolaisten tarpeita. Elintapaohjauksen palvelutarjotin Elma on kehitetty alueellisen monialaisen elintapaohjauksen kehittämistyöryhmän toimesta, joka toimii alueellisen elintapaohjauksen kehittämisen ohjausryhmänä.
Kymenlaakson hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) palvelutarjotinta kehitetään osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen palvelukonseptin (hyte-palvelukonseptin) kehittämistyötä. hyte-palvelukonseptin tavoitteena on, että asukkaat ja ammattilaiset löytävät jatkossa helposti oman alueensa kuntien ja kolmannen sektorin tarjoamat palvelut ja toiminnan, jotka edistävät hyvinvointia, työ- ja toimintakykyä, pärjäävyyttä, terveyttä ja osallisuutta. Kehittämistyötä tehdään THL:n ohjauksessa osana Suomen kestävän kasvun (RRP) -ohjelmaa EU:n hankerahoituksella vuosina 2024–2025 (NextGenerationEU).
Palvelutarjottimelle kootaan entistä kattavammin erityisesti mielen hyvinvointiin, osallisuuteen, riippuvuuksien hallintaan ja alueellisten kansansairauksien ehkäisyyn liittyviä kokonaisuuksia alueen asukkaiden ja ammattilaisten käyttöön. Palvelutarjottimen ulkoasua ja käytettävyyttä kehitetään asiakaslähtöisemmäksi.
Tiedot hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) palveluista ovat kuvattuna sirpaleisesti useisiin eri kanaviin (esim. kuntien ja järjestöjen verkkosivut tai sosiaalisen median kanavat). Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla ei ole välttämättä keinoja tai aikaa löytää tietoja asiakkaillensa soveltuvista hyte palveluista. Hyte palvelutarjotin kokoaa eri toimijoiden (hyvinvointialue, kunnat, järjestöt, seurakunnat) tuottamat hyte palvelut yhdelle alustalle ammattilaisten ja asukkaiden löydettäväksi.
Kehittäjäjoukko
Hyte palvelukonsepti / Kansallinen kehittäminen
Hyte-Palvelukonsepti ohjaa toimintamallien ja digitaalisten palvelujen kehittämistä. Se noudattaa kansallisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisarkkitehtuuria ja tukee alueellista Hyte kehittämistyötä, jota tehdään Suomen kestävän kasvun ohjelman aluehankkeissa vuosina 2022–2025. Palvelukonseptin kehittämistyön kohderyhmänä on aikuisväestö, eli nuoret aikuiset, työikäiset ja ikääntyneet. Kehittämistyössä ovat mukana hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki sekä järjestöjä, kuntia ja kansallisia toimijoita.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimen digialustan kriteerit on määritelty kansallisesti "Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi - hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallisen palvelukonseptin määrittelyä" dokumentissa.
Alueellinen kehittäminen
Palvelutarjottimen kehittämisestä vastaa alueellisesti Suomen kestävän kasvun ohjelmassa projektikoordinaattori. Palvelutarjottimen kehittämiseen osallistuu laaja joukko ammattilaisia.
Yhteiskehittäminen
Palvelutarjottimen valinta
Palvelutarjottimen valinta tehdään kansallisen (DigiFinlandin Tarmoa) ja alueellisen toteutuksen välillä. Vertailua varten tehdään tarvitaan tarjous alueellisen palvelutarjottimen toteutuksesta. Palvelutarjottimen vaatimusmäärittelyn tarjouspyyntöä varten tekee hankkeen projektikoordinaattori kansallisten ja alueellisten vaatimusten perusteella.
Palvelutarjottimen sisällöntuotanto
Palvelutarjottimelle tuodaan alueella käytössä olevat hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut riippumatta niiden tarjoajasta (Hyvinvointialue, kunta, järjestö, seurakunta). Palvelukonseptin mukaisesti yrityksiä ei tässä vaiheessa tuoda alustalle. Yhteistyötä tehdään kuntien, järjestöverkostojen ja yksittäisten järjestöjen sekä seurakuntien kanssa, jotta niiden palvelut saadaan kuvattua palvelutietovarantoon (PTV).
Palvelutarjottimella tavoitellaan kolmea muutosta:
- Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset tuntevat alueella käytössä olevia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita ja ohjaavat asiakkaitaan näihin palveluihin
- Hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita tuottavat organisaatiot kuvaavat palvelunsa palvelutietovarantoon, josta ne voidaan nostaa palvelutarjottimelle
- Hyvinvointia sivusto on sekä kansalaisten, että ammattilaisten käytössä
Tavoitteena on, että Palvelutarjotin on sekä alueen kansalaisten, että heitä neuvovien ammattilaisten käytössä ja että Kymenlaakson alueella käytössä olevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelut löytyvät palvelutarjottimelta.
Tavoite 1: Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset tuntevat alueella käytössä olevia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita ja ohjaavat asiakkaitaan näihin palveluihin
Kymenlaakson hyvinvointialueen asiakastyötätekeville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tehtiin kysely maaliskuussa 2024, jossa tiedusteltiin asiakkaan ohjaamisesta hyvinvointia ja terveyttä edistävään (hyte) toimintaan. Tässä kyselyssä selvitettiin mm. kuinka usein ammattilaiset ohjaavat asiakkaitaan hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan. Kysely uusitaan maalis- huhtikuussa 2025.
Hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin ohjaavien ammattilaisten osuutta verrataan aikaisemmassa kyselyssä saatuihin tuloksiin.
Tavoite 2: Hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita tuottavat organisaatiot kuvaavat palvelunsa palvelutietovarantoon, josta ne voidaan nostaa palvelutarjottimelle
Palvelutarjottimelle nousevien palvelujen määrää seurataan. Keväällä 2024 kartoitettiin kuntien, järjestöjen ja seurakuntien tarjoamia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluja. Kartoitus tehtiin asiantuntija-arviona organisaatioiden julkisesti löytyvien tietojen pohjalta. Kartoitustyön tuloksena alueella arvioidaan olevan noin 600 palvelutarjottimelle soveltuvaa palvelua. Tämä määrä on kuitenkin vain karkea arvio, sillä organisaatioiden tuottama toiminta voidaan kuvata palveluiksi erilaisilla kriteereillä.
Palvelutarjottimelta löytyvien palveluiden määrää verrataan kartoitettujen palveluiden määrään.
Tavoite 3: Hyvinvointia sivusto on sekä kansalaisten, että ammattilaisten käytössä
Hyvinvointia verkkosivuston käyttäjämääriä seurataan. Tämä tehdään alueellisia ja THL ohjeita noudattaen seuraamalla sivulatausten määrää. Sivulatausten määrää seuraamalla ei pystytä erottelemaan ammattilais- ja kansalaiskäyttäjiä.
Hyvinvointia sivuston käyttöä verrataan elintapaohjauksen palvelutarjottimen (Elma) käyttömääriin.
Hyvinvointia palvelun käyttäjäkokemusta kysytään palvelutarjottimen käyttäjiltä (sekä kansalaisilta, että ammattilaisilta).
Kymenlaaksossa päätettiin toteuttaa palvelutarjotin alueellisena verkkosivu ratkaisuna. Yhdessä palveluntuottajan kanssa määritellään ja suunnitellaan sivuston toiminnallisuudet sekä visuaalinen käyttöliittymä ja palveluntuottaja toteuttaa sivuston. Kuntien ja järjestöjen sekä seurakuntien kanssa tuotetaan palvelukuvaukset näiden toimijoiden palveluista palvelutietovarantoon (järjestöjen osalta lähellä.fi verkkopalvelun PTV integraation kautta).
Kohderyhmänä ovat alueen asukkaat, jotka tarvitsevat tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista osana oman hyvinvointinsa ylläpitämistä tai kehittämistä. Kohderyhmänä ovat myös palveluohjausta tekevät ammattilaiset (sekä hyvinvointialueella, että muissa alueen organisaatioissa).
Hyvinvointialueen asiakastyötätekeville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tehtiin kysely maaliskuussa 2024, jossa tiedusteltiin asiakkaan ohjaamisesta hyvinvointia ja terveyttä edistävään (hyte) toimintaan. Kyselyyn saatiin 381 vastausta. Kyselyyn vastanneista ammattilaisista 75% ohjaa asiakkaitaan hyte toimintaan viikoittain tai harvemmin ja 25% vastasi, että ei ohjaa asiakkaitaan hyte toimintaan tai ei osaa sanoa. Näistä 25% puolet ilmoitti syyksi, ettei tiedä mitä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvää toimintaa alueella on tarjolla.
Ammattilaiset saavat tietonsa hyte palveluista monista eri lähteistä (kollegat, verkostot ja oma harrastuneisuus sekä verkkosivut, sosiaalinen media, ilmoitustaulut, infotilaisuudet ja hyvinvointialueen intranetsivut). Vain 3% vastaajista ilmoitti käyttävänsä elintapaohjauksen palvelutarjotin Elmaa (https://kymenhva.fi/elma/) palveluohjauksessa. 22% vastaajista ilmoitti, että ei saa mistään tietoa alueen hyte-toiminnasta.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimen määrittely ja löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koostamasta palvelukonseptin määrittelystä (Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi - hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallisen palvelukonseptin määrittelyä).
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimesta voidaan ottaa käyttöön joko kansallinen tai alueellinen ratkaisu. Kansallinen ratkaisu on DigiFinlandin Tarmoa palvelu. Alueellinen ratkaisu perustuisi käytössä olevan elintapaohjauksen palvelutarjottimen (Elma) jatkokehittämiseen.
Kymenlaakson hyvinvointialueella päätettiin toteuttaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimen alueellisena ratkaisuna. Päätös tehtiin 4.12.2023 ja päätöksessä huomioitiin vaihtoehtojen ominaisuudet, mahdollisuus vaikuttaa palvelutarjottimen sisältöön sekä kehittämistyön ja jatkuvan palvelun kustannukset.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin kokoaa alueen hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut yhteen paikkaan. Palvelutarjotin toteutetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen verkkosivuille tulevana alasivustona.
Palvelutarjotinta kehitetään asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen pohjalta vuoden 2025 aikana.
Palvelutarjotin julkaistaan 16.12.2024 täydentyvällä sisällöllä. Q1 ja Q2 2025 aikana lisätään suunnitellut teemat ja tuetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen palveluita sekä Kymenlaakson kuntia, järjestöjä ja seurakuntia hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden kuvaamisessa.
Tavoitteena on saada palvelutarjottimesta työväline sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille palveluohjauksessa hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin ja lisätä Hyvinvointia palvelun tunnettuutta Kymenlaakson asukkaiden, kuntien, järjestöjen, seurakuntien sekä muiden yhteistyökumppaneiden joukossa.
Täydennetään kevään 2025 aikana.