Hyvinvointia arkeen -elintapaohjauksen toimintamalli
Toimintamalli sisältää tietoa ja tukea hyvinvoinnin tarkasteluun ja vahvistamiseen. Pääpaino on aikuisille suunnatuissa Ylöjärven kaupungin palveluissa sekä palvelupoluissa.
Hyvinvoinnista ja terveydestä huolehtiminen on kuntien lakisääteinen tehtävä (Kuntalaki (410/2015). Myös terveydenhuoltolaki (1326/2010) velvoittaa huolehtimaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä sekä seuraamaan väestön terveyttä, hyvinvointia ja toteutettuja toimenpiteitä. Vuonna 2023 voimaan astuva laki sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä velvoittaa hyvinvointialueita ja kuntia yhteistyöhön.
Lainsäädännön lisäksi kansalliset linjaukset ja suositusket ohjaavat väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä (esim. Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 : Valtioneuvoston periaatepäätös, Mielenterveysstrategia).
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman (2020-2023) tavoitteissa ja toimeenpanoissa hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä ongelmien ennaltaehkäisy ovat vahvasti esillä.
Toimintamallin on koonnut Ylöjärven kaupungin monialainen kehittäjätiimi, johon kuului työntekijöitä eri hallintoalueita sekä järjestöjä. Kehittäjätiimi oli osa Tulevaisuuden sote-keskus hanketta. Toimintamalli koottiin vuosina 2021-2022 yhteiskehittäen ja toimintaa koordinoivat Ylöjärven kaupungilta hyvinvointipäällikkö ja hankekoordinaattori.
Toimintamallin kehittämistä jatketaan vuonna 2023 osana kaupungin hyvinvointityötä.
Lisätietoja:
Suvi Saarinen
Hyvinvointipäällikkö
044 4811 471
etunimi.sukunimi@ylojarvi.fi
Ilosalo Outi
Hyvinvointisuunnittelija
Ylöjärven kaupunki
041 730 8442
etunimi.sukunimi1@ylojarvi.fi
- Hyvinvointia tukevat palvelut ovat kiinteä osa tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusta ja kuntien palveluja
- Omatoimisuutta ja omahoitoa on mahdollista toteuttaa myös digitaalisilla palveluilla
- Hyvinvointia ja voimavaroja arvioidaan yhdessä alueen asukkaiden kanssa osana kohtaamistyötä
- Yhteistyötä tehdään sote- ja kuntatoimijoiden sekä kolmannen sektorin kanssa
Nykytilan kartoittamisessa hyödynnetiin sisällön analyysiä olemassa olevien hyvinvointiraportteja käsittelemällä.
- Ylöjärven kaupungin
- työikäiset asukkaat ja heidän läheiset
- eri ammattiryhmien työntekijät
- sidosryhmät
Asiakasymmärrys:
Olemassa olevia palautekanavia hyödyntäen sekä laadullisen tiedon hyödyntäminen, joista suurimpana Laajan hyvinvointikertomuksen tulokset. Työntekijöiden osaaminen kartoitettiin erillisenä kyselynä. Asukkaiden kokemuksia kerättiin järjestöjen kanssa yhteistyöllä sekä koko kuntaa koskevalla asukaskyselyllä.