Hyvinvointia arkeen -elintapaohjauksen toimintamalli
Toimintamalli sisältää tietoa ja tukea hyvinvoinnin tarkasteluun ja vahvistamiseen. Pääpaino on aikuisille suunnatuissa Ylöjärven kaupungin palveluissa sekä palvelupoluissa.
Toimintamallin nimi
Toimintamalli sisältää tietoa ja tukea hyvinvoinnin tarkasteluun ja vahvistamiseen. Pääpaino on aikuisille suunnatuissa Ylöjärven kaupungin palveluissa sekä palvelupoluissa.
Hyvinvointia arkeen -sivustolta löytyy tietoa ja tukea hyvinvoinnin tarkasteluun ja vahvistamiseen sekä palveluja ja palvelukokonaisuuksia hyvinvoinnin tueksi. Sivusto jakautuu neljään eri hyvinvoinnin osa-alueeseen: liikkuminen, syöminen, uni ja lepo sekä mielen hyvinvointi. Mielen hyvinvoinnin osiossa keskitytään mielenterveyteen, sosiaalisiin suhteisiin sekä erilaisten riippuvuuksien hallintaan. Kultuurihyvinvoinnin osuus lisättiin viidentenä osiona, joka kokoaa yhteen Ylöjärven kaupungin kulttuurihyvinvointia edistäviä kulttuuripalveluja. Tiedon lisäksi kokonaisuus sisältää oma-apukeinoja sekä palveluja, joiden avulla omaa hyvinvointiaan voi tarkastella.
Hyvinvoinnista ja terveydestä huolehtiminen on kuntien lakisääteinen tehtävä (Kuntalaki (410/2015). Myös terveydenhuoltolaki (1326/2010) velvoittaa huolehtimaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä sekä seuraamaan väestön terveyttä, hyvinvointia ja toteutettuja toimenpiteitä. Vuonna 2023 voimaan astuva laki sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä velvoittaa hyvinvointialueita ja kuntia yhteistyöhön.
Lainsäädännön lisäksi kansalliset linjaukset ja suositusket ohjaavat väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä (esim. Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 : Valtioneuvoston periaatepäätös, Mielenterveysstrategia).
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman (2020-2023) tavoitteissa ja toimeenpanoissa hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä ongelmien ennaltaehkäisy ovat vahvasti esillä.
- Ylöjärven kaupungin
- työikäiset asukkaat ja heidän läheiset
- eri ammattiryhmien työntekijät
- sidosryhmät
Asiakasymmärrys:
Olemassa olevia palautekanavia hyödyntäen sekä laadullisen tiedon hyödyntäminen, joista suurimpana Laajan hyvinvointikertomuksen tulokset. Työntekijöiden osaaminen kartoitettiin erillisenä kyselynä. Asukkaiden kokemuksia kerättiin järjestöjen kanssa yhteistyöllä sekä koko kuntaa koskevalla asukaskyselyllä.
Toimintamallin kehittäminen:
- Kehittäjätiimin nimeäminen
- Nykytilan kuvaus
- Tarpeiden ja toiveiden kartoittaminen (työntekijät, asukkaat, kokemusasiantuntijat)
- Toimintamallin luonnostelu pienemmissä työryhmissä
- Palautekierros eri työryhmillä ja muutokset
- Toimintamallin esittely
- Palautteen kerääminen (jatkuvaa) ja mahdolliset muutokset sekä päivittäminen.
Toimintamalli on esitelty asukkaille, työntekijöille ja liitetty osaksi perustason hoito- ja palvelupolkuja.
Sivuston avulla on lisätty hyvinvointia tukevien palvelujen näkyvyyttä ja saavutettavuutta. Saavutettavuutta on kartoitettu kyselyllä, jonka tuloksien käsittely on kesken. Toimintamallin jalkauttaminen vaatii vielä työtä.