Hyvinvointia edistävän palvelutiedon hyödyntäminen digitaalisen palvelutarjottimen kehittämisessä (RRP2, P4, I2)
Tarkoituksena on mahdollisimman tehokas hyvinvointia edistävän palvelutiedon hyödyntäminen alueellisen digitaalisen palvelutarjottimen kehittämisessä. Palvelutarjotin on kehitetty asiakkaille, mutta sitä voivat hyödyntää myös ammattilaiset.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on hyvinvointialueille lakisääteinen velvoite ja hyvinvointialueen rooli omalla alueellaan tämän toteuttamisessa on erittäin tärkeä. Hyvinvointialueiden ensisijainen vastuu kytkeytyy niiden muihin lakisääteisiin tehtäviin huolehtia alueensa asukkaiden hyvinvoinnista ja terveyden edistämisestä, hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisesta ja palvelutarpeen vähentämisestä.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteena on, että ihmisten elämänlaatu paranee ja hyvinvointi- ja terveyserot eri ihmisryhmien välillä vähenevät. Digitaalista palvelutarjotinta kehittäessä tarkoitus on tarjota hyvinvointialueen asukkaille uusi tapa saada ohjausta terveellisiin elintapoihin, liikuntatottumuksiin ja kokonaisvaltaiseen terveyden edistämiseen sekä tuoda paremmin esille hyvinvointialueen alueella tarjottavat palvelut. Palveluja voivat tarjota hyvinvointialue, kunnat tai kolmas sektori. Tarkoitus on myös korostaa edullisia tai täysin maksuttomia tapoja parantaa hyvinvointia ja tällä tavoin tarjota tehokkaammin mahdollisuuksia hyvinvoinnin edistämiseen myös taloudellisesti haasteellisessa tilanteessa oleville henkilöille.
Asiakkaana digitaalisella hyvinvointia ja terveyttä edistävällä palvelutarjottimella ovat Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaat. Asiakasnäkökulma on otettu huomioon palvelun helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä kehitettäessä. Kommentteja ja käyttäjäkokemusta on haettu muun muassa vanhusneuvostolta.