Hyvinvointia edistävän palvelutiedon hyödyntäminen digitaalisen palvelutarjottimen kehittämisessä (RRP4, P4, I2)
Tarkoituksena on mahdollisimman tehokas hyvinvointia edistävän palvelutiedon hyödyntäminen alueellisen digitaalisen palvelutarjottimen kehittämisessä. Palvelutarjotin on kehitetty asiakkaille, mutta sitä voivat hyödyntää myös ammattilaiset.
Toimintamallin nimi
Tarkoituksena on mahdollisimman tehokas hyvinvointia edistävän palvelutiedon hyödyntäminen alueellisen digitaalisen palvelutarjottimen kehittämisessä. Palvelutarjotin on kehitetty asiakkaille, mutta sitä voivat hyödyntää myös ammattilaiset.
Palvelutarjottimen avulla kaikille asukkaille tarjotaan mahdollisuus omatoimiseen palvelutarjontaan ja tutkittuun tietoon tutustumiseen, jonka on tarkoitus tukea alueen asukkaiden hyvinvointia ja kaventaa terveyseroja. Digitaalisen palvelutarjottimen avulla on mahdollista esittää asiakkaalle yhdellä alustalla kattavampaa tarjontaa alueensa palveluista, kuin esittämällä tietoa hajautetusti vain eri organisaatioiden tai toimijoiden omilla alustoilla.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on hyvinvointialueille lakisääteinen velvoite ja hyvinvointialueen rooli omalla alueellaan tämän toteuttamisessa on erittäin tärkeä. Hyvinvointialueiden ensisijainen vastuu kytkeytyy niiden muihin lakisääteisiin tehtäviin huolehtia alueensa asukkaiden hyvinvoinnista ja terveyden edistämisestä, hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisesta ja palvelutarpeen vähentämisestä.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteena on, että ihmisten elämänlaatu paranee ja hyvinvointi- ja terveyserot eri ihmisryhmien välillä vähenevät. Digitaalista palvelutarjotinta kehittäessä tarkoitus on tarjota hyvinvointialueen asukkaille uusi tapa saada ohjausta terveellisiin elintapoihin, liikuntatottumuksiin ja kokonaisvaltaiseen terveyden edistämiseen sekä tuoda paremmin esille hyvinvointialueen alueella tarjottavat palvelut. Palveluja voivat tarjota hyvinvointialue, kunnat tai kolmas sektori. Tarkoitus on myös korostaa edullisia tai täysin maksuttomia tapoja parantaa hyvinvointia ja tällä tavoin tarjota tehokkaammin mahdollisuuksia hyvinvoinnin edistämiseen myös taloudellisesti haasteellisessa tilanteessa oleville henkilöille.
Asiakkaana digitaalisella hyvinvointia ja terveyttä edistävällä palvelutarjottimella ovat Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaat. Asiakasnäkökulma on otettu huomioon palvelun helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä kehitettäessä. Kommentteja ja käyttäjäkokemusta on haettu muun muassa vanhusneuvostolta.
Palvelutarjottimen osalta on tehty oma viestintäsuunnitelma, jolla tarjotinta markkinoidaan asiakkaalle. Pirkanmaan hyvinvointialueen ammattilaiset, joiden työtehtäviin kuuluvat terveyttä ja hyvinvointia edistävät toiminnot ohjaavat myös asiakasta käyttämään alustaa. Ammattilaisille informoidaan alustan kehittämisestä ja se on tiiviisti osa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä hyvinvointialueella. Verkkosivuilla on tarkoitus ohjata asiakas joustavasti tiedon piiriin ja rakentaa alustasta kiinnostava ja helppokäyttöinen, jotta se houkuttelee moninaista käyttäjäkuntaa ympäri Pirkanmaan. Kuntien ja järjestöjen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä ja rohkaistaan myös ohjaamaan pirkanmaalaisia tutustumaan tarjottimen käyttöön.
Palvelutarjottimen ominaisuudet kehittyvät pikkuhiljaa. Pirha hyödyntää jo kattavasti PTV-tietoa verkkosivustollaan, jonka alaisuuteen myös palvelutarjotin on kehitteillä. Tarjottimen ominaisuudet ja määritykset kuitenkin ovat eriävät muusta tähän asti käytetystä tietomassasta, joten sen suhteen on tehty uudenlaisia määrityksiä.
Palveluhakua kehitetään tällä hetkellä siten, että se vastaa määrityksissä vaadittuja toiminnallisuuksia. Kun tämä on saavutettu, pyrimme tekemään parannuksia / muutoksia palautteen ja toiminnallisuuksien arvioinnin mukaisesti.