Hyvinvointialueen kokemustoiminta ja kehittäjäasiakastoiminta
Kokemustoiminta- ja kehittäjäasiakastoimintamalli sisältää säännöt ja käytännöt sille, miten kokemustoimijoita ja kehittäjäasiakkaita hyödynnetään hyvinvointialueen toiminnassa.
Hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastuspalveluiden järjestämisestä 1.1.2023 alkaen. Hyvinvointialueen toimintaa säätelevät lait velvoittavat hyvinvointialuetta ottamaan asiakkaat ja heitä edustavat tahot mukaan palvelujen kehittämiseen.
Kokemustoiminnan ja kehittäjäasiakastoiminnan avulla asukkaiden kokemustieto saadaan mukaan hyvinvointialueen palveluiden kehittämiseen. Kokemustoiminta ja kehittäjäasiakastoiminta ovatkin hyvinvointialueen asukasosallisuuden toimintamalleja.
Kokemustoiminta on hyvinvointialueen, sosiaali- ja terveysjärjestön sekä kokemustoimijan välistä yhteistyötä. Siksi se on myös yksi hyvinvointialueen järjestöyhteistyön toimintamalleista.
Sosiaali- ja terveysalan järjestöt edistävät ja organisoivat kokemustoimintaan liittyvää yhteistyötä valtakunnallisesti. Kokemustoimintaverkostoon kuuluu 18 alueellista ohjausryhmää, 36 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yli 600 kokemustoimijaa. Kokemustoimintaan liittyvää yhteistyötä on Pohjois-Pohjanmaalla kehitetty 1990-luvulta lähtien.
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus POSKE toimii Pohjois-Suomen kehittäjäasiakkaiden kotipesänä. POSKE tarjoaa kehittäjäasiakasvalmennusta sekä koordinoi kehittäjäasiakasverkostoa ja kehittämistehtäviä. Kehittäjäasiakastoimintaa on Pohjois-Suomessa kehitetty 2000-luvun alusta lähtien.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen kokemustoimintamallin kehittäminen aloitettiin alkuvuodesta 2022 osana Tulevaisuuden sote-keskus -kehittämishankkeen järjestöyhteistyön kehittämistä. Toimintamallin työstämisessä käytettiin pohjana Pohjois-Pohjanmaan ja Oulun yliopistollisen sairaalan kokemustoimintamalleja.
Toimintamallia valmistelevaan työryhmään kutsuttiin mukaan edustajat kokemustoimijoista, Vaikuttavaa kokemustoimintaa Pohjois-Pohjanmaalla -hanketta toteuttaneesta ja OLKA-toimintaa sairaalassa organisoivasta Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistyksestä, Oulun yliopistollisesta sairaalasta, Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen kehittämisohjelmista sekä kehittäjäasiakastoimintaa organisoivasta Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksesta.
Työryhmä tutustui Pohjois-Pohjanmaan ja Oulun yliopistollisen sairaalan kokemustoimintamalleihin sekä luonnokseen hyvinvointialueen järjestöyhteistyön resursseista ja rakenteista. Työryhmä työsti mallin prosessikuvausta ja asiakirjoja sekä perehdytysmateriaaleja sosiaali- ja terveysammattilaisille ja kokemustoimijoille.
Työryhmän työstämää kokonaisuutta käytiin läpi Tulevaisuuden sote-keskus -kehittämisohjelmien tiimipalavereissa ja järjestöverkostoissa sekä sote-keskusten, kuntayhtymien ja kuntien järjestöyhdyshenkilöiden tapaamisessa. Lopuksi hyvinvointialueen kokemustoimintamallia käytiin läpi sosiaali- ja terveysjärjestöjen, kokemustoimijoiden ja kokemustoiminnan tilaajien muodostamassa Pohjois-Pohjanmaan kokemustoiminnan ohjausryhmässä, joka on osa valtakunnallista kokemustoimintaverkostoa.
Kokemustoimintamallin työstämisen ajan kokemustoimijoita hyödynnettiin paitsi erikoissairaanhoidossa Oulun yliopistollisessa sairaalassa myös sairaalan toimintamallin mukaisesti Tulevaisuuden sote-keskus -kehittämishankkeessa sekä perustasolla Oulunkaaren kuntayhtymän mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Näin saatuja kokemuksia hyödynnettiin kokemustoimintamallin kehittämisessä.
Valtakunnallisen vuoropuhelun mahdollistamiseksi valmistelusta vastannut projektisuunnittelija osallistui asiantuntijajäsenenä valtakunnallisen kokemustoimintaverkoston ohjausryhmän toimintaan.