Hyvinvointietoja keräävän teknologian hyödyntäminen arviointi- ja kuntoutusjaksoilla
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella POP-Digi-Hoitotakuu 2 -hankkeessa (RRP2, Pilari 4, Investointi 4) käyttöönotetaan hyvinvointitietoja keräävää teknologiaa Vivago-hyvinvointikellojen avulla kuntoutusyksiköissä ja kotikuntoutustiimeissä.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella ikärakenteen nopea muutos vaikuttaa sekä palvelutarpeisiin että henkilöstön saatavuuteen. Pohteella tuetaan sitä, että iäkkäät pystyisivät asumaan ja elämään kotona mahdollisimman toimintakykyisinä ja he pystyisivät ylläpitämään mahdollisimman itsenäisesti hyvinvointia, terveyttä ja mielekästä elämää. Turvallista kotona asumista ja arjessa pärjäämistä tuetaan ja toimintakykyä edistetään kuntouttavin keinoin.
Pohjois-Pohjanmaalla asuu muuta maata enemmän yli 75-vuotiaita, jotka tarvitsevat joko asumisen palveluita tai kotiin annettavia palveluja. Palvelutarpeen kasvaessa kotiin annettavien palveluiden tukemiseksi Pohteella kehitetään ja käyttöönotetaan teknologiaa hyödyntäviä ratkaisuja. POP-Digi-Hoitotakuu 2 -hankkeen (RRP2) työpaketissa ”Teknologian hyödyntäminen kotiin annettavissa palveluissa ja toimintakyvyn tukemisessa ja arvioinnissa” käyttöönotetaan ja pilotoidaan teknologiaratkaisuja Pohteen kuntoutusyksiköissä ja kotikuntoutustiimeissä. Vivago-hyvinvointikellot tuottavat dataa ammattilaisille vuorokausirytmistä, unen laadusta ja määrästä sekä aktiivisuudesta. Tavoitteena on, että teknologiaa hyödynnetään asiakkaan arviointi- ja kuntoutusjaksolla arvioinnissa ja toimintakyvyn tukemisessa yhdessä asiakasta osallistaen. Teknologiset ratkaisut tukevat kuntoutusyksiköiden ja kotikuntoutustiimien toimintamallia, Pohteen strategista kehittämistä sekä kansallisia linjauksia.
Ennen pilotin käynnistymistä nimetään teknologiavastaavat eli yksiköiden vastuuhenkilöt. Lähihoitaja/sairaanhoitaja/geronomi-fysioterapeutti/toimintaterapeutti vastinparit alueellisesti ja yksikkökohtaisesti.
Henkilöstön ja esihenkilöiden muutoskyvykkyyden ja teknologiaprosessin ymmärryksen lisääminen. Toimintakyvyn arviointi monipuolistuu ja ydinosaamisen rinnalle rakentuu teknologisia ratkaisuja.
Asiakaspalautteen kerääminen. Käyttökokemus-kyselyt ammattilaisille ja esihenkilöille. Seurantalomakkeen täyttäminen, jolla kerätään tietoja hyvinvointikellojen käyttöasteesta ja asiakkaan ohjautumisesta palveluihin kellon käytön jälkeen.
Käyttöönottokoulutus ennen pilotin aloittamista. Mahdollisuus katsoa myös Teams-tallenne käyttökoulutuksesta varsinaisen koulutuksen jälkeen. Säännöllinen asiakkaan perehdyttäminen ja informoiminen mahdollisista toimintakyvyn muutoksista. Henkilökunnan ja ammattilaisten tuki. Teams-videot ammattilaisten tietoisuuden lisäämiseksi. Vastuuyksikköpäälliköiden ja esihenkilöiden informoiminen. Vastuuhenkilöiden ja teknologiavastaavien Teams-tapaamiset, U-tunnit ammattilaisille oppimisen ja porrastetun käyttöönoton sekä prosessin ymmärtämisen mahdollistumiseksi. Säännölliset seurantapalaverit palveluntoimittajan kanssa.
Asiakkaat osallistuvat pilottikokeiluihin käyttämällä hyvinvointikelloja henkilökunnan ohjaamana. Asiakkailta pyydetään suostumus kellon käyttämiseen ennen kellon pukemista ranteeseen. Asiakkaalle perustellaan kellon käyttämisen hyötyjä näyttämällä hyvinvointitietoja ohjelmiston ja sovelluksen avulla. Asiakas osallistuu tavoitteiden määrittelyyn ammattilaisen ohjauksessa, jossa hyödynnetään hyvinvointikellon keräämiä tietoja. Hyvinvointikellojen avulla hoidon ja kuntoutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta tulee yksilöllisempi ja asiakkaan ymmärrystä toimintakyvyn muutoksesta lisätään.
Ei muiden alueiden käyttämiä toimintamalleja käytössä. Luotu oma toimintamalli.
-Ohjelmiston ja sovelluksen toiminnallisuuksien perehdyttäminen
-Syvemmälle menevä perehdyttäminen edistyneimmille ja innokkaimmille käyttäjille
-Kokemattomille perustason perehdytys ja opastus käytännönläheisesti