Hyvinvointietoja keräävän teknologian hyödyntäminen arviointi- ja kuntoutusjaksoilla

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella  POP-Digi-Hoitotakuu 2 -hankkeessa (RRP2, Pilari 4, Investointi 4) käyttöönotetaan hyvinvointitietoja keräävää teknologiaa Vivago-hyvinvointikellojen avulla kuntoutusyksiköissä ja kotikuntoutustiimeissä. 

Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella ikärakenteen nopea muutos vaikuttaa sekä palvelutarpeisiin että henkilöstön saatavuuteen. Pohteella tuetaan sitä, että iäkkäät pystyisivät asumaan ja elämään kotona mahdollisimman toimintakykyisinä ja he pystyisivät ylläpitämään mahdollisimman itsenäisesti hyvinvointia, terveyttä ja mielekästä elämää. Turvallista kotona asumista ja arjessa pärjäämistä tuetaan ja toimintakykyä edistetään kuntouttavin keinoin.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Pohjanmaalla asuu muuta maata enemmän yli 75-vuotiaita, jotka tarvitsevat joko asumisen palveluita tai kotiin annettavia palveluja. Palvelutarpeen kasvaessa kotiin annettavien palveluiden tukemiseksi Pohteella kehitetään ja käyttöönotetaan teknologiaa hyödyntäviä ratkaisuja. POP-Digi-Hoitotakuu 2 -hankkeen (RRP2) työpaketissa ”Teknologian hyödyntäminen kotiin annettavissa palveluissa ja toimintakyvyn tukemisessa ja arvioinnissa” käyttöönotetaan ja pilotoidaan teknologiaratkaisuja Pohteen kuntoutusyksiköissä ja kotikuntoutustiimeissä. Vivago-hyvinvointikellot tuottavat dataa ammattilaisille vuorokausirytmistä, unen laadusta ja määrästä sekä aktiivisuudesta. Tavoitteena on, että teknologiaa hyödynnetään asiakkaan arviointi- ja kuntoutusjaksolla arvioinnissa ja toimintakyvyn tukemisessa yhdessä asiakasta osallistaen. Teknologiset ratkaisut tukevat kuntoutusyksiköiden ja kotikuntoutustiimien toimintamallia,  Pohteen strategista kehittämistä sekä kansallisia linjauksia. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hyvinvointitieto ja reaaliaikaiset herätteet parantavat turvallisuutta ja ovat osa niin kuntoutuksen kuin hoidon vaikuttavuuden seurantaa. Tietoja voidaan hyödyntää yksilöllisen hoidon, palveluiden tarpeen ja kuntoutuksen suunnittelussa sekä vaaratilanteiden ennakoinnissa.

Teknologiaa hyödyntämällä asiakkaan saama palvelu paranee ja toimintakyvyn arvioinnista tulee monipuolisempi. Hyvinvointitietoa tuottavan datan avulla objektiivinen arviointi ja kirjaaminen lisääntyy subjektiivisen arvion rinnalle. Henkilökunnan ammattitaito kasvaa, koska teknologiaa hyödynnetään osana yksiköiden toimintamalleja ja asiakkaalle pystytään tarjoamaan yksilöllisempää hoitoa. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Ennen pilotin käynnistymistä nimetään teknologiavastaavat eli yksiköiden vastuuhenkilöt. Lähihoitaja/sairaanhoitaja/geronomi-fysioterapeutti/toimintaterapeutti vastinparit alueellisesti ja yksikkökohtaisesti. 

Tavoiteltu muutos

Henkilöstön ja esihenkilöiden muutoskyvykkyyden ja teknologiaprosessin ymmärryksen lisääminen. Toimintakyvyn arviointi monipuolistuu ja ydinosaamisen rinnalle rakentuu teknologisia ratkaisuja. 

Muutoksen mittaaminen

Asiakaspalautteen kerääminen. Käyttökokemus-kyselyt ammattilaisille ja esihenkilöille. Seurantalomakkeen täyttäminen, jolla kerätään tietoja hyvinvointikellojen käyttöasteesta ja asiakkaan ohjautumisesta palveluihin kellon käytön jälkeen. 

Toteutussuunnitelma

Käyttöönottokoulutus ennen pilotin aloittamista. Mahdollisuus katsoa myös Teams-tallenne käyttökoulutuksesta varsinaisen koulutuksen jälkeen. Säännöllinen asiakkaan perehdyttäminen ja informoiminen mahdollisista toimintakyvyn muutoksista. Henkilökunnan ja ammattilaisten tuki. Teams-videot ammattilaisten tietoisuuden lisäämiseksi. Vastuuyksikköpäälliköiden ja esihenkilöiden informoiminen. Vastuuhenkilöiden ja teknologiavastaavien Teams-tapaamiset, U-tunnit ammattilaisille oppimisen ja porrastetun käyttöönoton sekä prosessin ymmärtämisen mahdollistumiseksi. Säännölliset seurantapalaverit palveluntoimittajan kanssa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkaat osallistuvat pilottikokeiluihin käyttämällä hyvinvointikelloja henkilökunnan ohjaamana. Asiakkailta pyydetään suostumus kellon käyttämiseen ennen kellon pukemista ranteeseen. Asiakkaalle perustellaan kellon käyttämisen hyötyjä näyttämällä hyvinvointitietoja ohjelmiston ja sovelluksen avulla. Asiakas osallistuu tavoitteiden määrittelyyn ammattilaisen ohjauksessa, jossa hyödynnetään hyvinvointikellon keräämiä tietoja. Hyvinvointikellojen avulla hoidon ja kuntoutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta tulee yksilöllisempi ja asiakkaan ymmärrystä toimintakyvyn muutoksesta lisätään. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Ei muiden alueiden käyttämiä toimintamalleja käytössä. Luotu oma toimintamalli. 

Ideointi

-Ohjelmiston ja sovelluksen toiminnallisuuksien perehdyttäminen

-Syvemmälle menevä perehdyttäminen edistyneimmille ja innokkaimmille käyttäjille

-Kokemattomille perustason perehdytys ja opastus käytännönläheisesti

Ratkaisun perusidea

Ammattilaisten teknologiakyvykkyyden lisääminen, hyvinvointitiedon kerääminen ja soveltaminen teknologisen ratkaisun avulla, esihenkilöiden muutosjohtamisen tukeminen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

-Vastinparien muodostaminen ammattilaisten joukosta. Innokkaimmat ja teknologiaan myönteisesti suhtautuvat ovat saaneet ilmoittautua omalle esihenkilöille ennen esihenkilön nimeämistä tehtävään. 

-Ammattilaisten Teams-kanavan perustaminen, jossa jaetaan tietoa ja onnistumisia. Teams-kanavalle lisätään jäseniksi myös yksikön esihenkilöt. 

-Nimetään esihenkilöt, jotka vastaavat johdon tasolla teknologisen ratkaisun käyttämisestä

-Teams-kanavan omistajien/ylläpitäjien nimeäminen

-Esihenkilö resursoi aikaa teknologisten ratkaisujen ylläpitoon yksiköissä (U-tunnit)

-Teknologiataidot- ja valmiudet yksilötasolla. Kartoitus kehityskeskusteluissa. 

-Ohjelmiston ja sovelluksen pääkäyttäjien nimeäminen.