Hyvinvointietoja keräävän teknologian hyödyntäminen arviointi- ja kuntoutusjaksoilla

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella  POP-Digi-Hoitotakuu 2 -hankkeessa (RRP2, Pilari 4, Investointi 4) käyttöönotetaan hyvinvointitietoja keräävää teknologiaa Vivago-hyvinvointikellojen avulla kuntoutusyksiköissä ja kotikuntoutustiimeissä. 

Toimintamallin nimi
Hyvinvointietoja keräävän teknologian hyödyntäminen arviointi- ja kuntoutusjaksoilla
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella  POP-Digi-Hoitotakuu 2 -hankkeessa (RRP2, Pilari 4, Investointi 4) käyttöönotetaan hyvinvointitietoja keräävää teknologiaa Vivago-hyvinvointikellojen avulla kuntoutusyksiköissä ja kotikuntoutustiimeissä. 

Toteutuspaikka
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntoutusyksiköt ja kotikuntoutustiimit
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Liitteet ja linkit
Kuva
Euroopan unionin rahoittama

Tekijä

Elina Niemi

Luotu

15.04.2024

Viimeksi muokattu

24.04.2025
Ratkaisun perusidea

Ammattilaisten teknologiakyvykkyyden lisääminen, hyvinvointitiedon kerääminen ja soveltaminen teknologisen ratkaisun avulla, esihenkilöiden muutosjohtamisen tukeminen. 

Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella ikärakenteen nopea muutos vaikuttaa sekä palvelutarpeisiin että henkilöstön saatavuuteen. Pohteella tuetaan sitä, että iäkkäät pystyisivät asumaan ja elämään kotona mahdollisimman toimintakykyisinä ja he pystyisivät ylläpitämään mahdollisimman itsenäisesti hyvinvointia, terveyttä ja mielekästä elämää. Turvallista kotona asumista ja arjessa pärjäämistä tuetaan ja toimintakykyä edistetään kuntouttavin keinoin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkaat osallistuvat pilottikokeiluihin käyttämällä hyvinvointikelloja henkilökunnan ohjaamana. Asiakkailta pyydetään suostumus kellon käyttämiseen ennen kellon pukemista ranteeseen. Asiakkaalle perustellaan kellon käyttämisen hyötyjä näyttämällä hyvinvointitietoja ohjelmiston ja sovelluksen avulla. Asiakas osallistuu tavoitteiden määrittelyyn ammattilaisen ohjauksessa, jossa hyödynnetään hyvinvointikellon keräämiä tietoja. Hyvinvointikellojen avulla hoidon ja kuntoutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta tulee yksilöllisempi ja asiakkaan ymmärrystä toimintakyvyn muutoksesta lisätään. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

-Vastinparien muodostaminen yksiköstä

-Teams-kanavan perustaminen, jossa jaetaan tietoa ja onnistumisia.

-Teams-kanavan omistajien/ylläpitäjien nimeäminen

-Esihenkilöiden nimeäminen 

-Esihenkilö resursoi aikaa teknologisten ratkaisujen ylläpitoon yksiköissä (U-tunnit)

-Teknologiataidot- ja valmiudet yksilötasolla. Kartoitus kehityskeskusteluissa.