Toimintaa arvioidaan säännöllisesti esimerkiksi seuraavin tavoin:
Vuonna 2024 hyvinvointikiertue järjestettiin yhteensä seitsemässä eri toimipisteessä. Nuorille ja nuorille aikuisille suunnattu kiertue järjestettiin aina kuun viimeisenä torstaina tammikuusta lokakuuhun. Kesäkuukausina (kesä-elokuu) kiertuetta ei järjestetty. Kiertue oli kulloinkin kaksi tuntia ja paikalla omaa toimintaansa oli esittelemässä 2-5 toimijaa. Kellonaika oli alkuun klo 13-15, mutta sittemmin huomattiin, että aikaa oli hyvä muokata aina jokaisen toimipisteen aikataulujen mukaisesti. Kellonajan muokkaus tilannekohtaisesti sujui hyvin ja sen kautta koimme tavoittavamme kohderyhmää paremmin. Hyvinvointikiertueella tarjosimme aina kahvia ja teetä.
Hyvinvointikiertueella vuoden aikana mukana omaa toimintaansa oli esittelemässä 20 eri järjestön tai kunnan toimijaa. Toimijat olivat mukana 1–4 kertaa. Toimijoista 7 oli mukana useammin kuin kerran. Mukaan tulevat toimijat varasivat paikkansa kiertueelle yhteisesti jaetun ajanvarauskalenterin kauttaa keväällä ja syksyn osalta ajat pääsi varaamaan suoraan sähköpostitse.
Kiertueella kävijöitä laskettiin yhteensä 515. Kävijöistä 432 oli nuoria/nuoria aikuisia ja 83 kävijää toimipisteiden työntekijöitä. Kävijämäärät vaihtelivat eri toimipisteiden välillä reilusti, niukin kävijämäärä laskettiin Hakunilan kirjastolla ollen 15 ja suurin kävijämäärä Keravan Keudassa ollen 210. Kevään 2024 kiertuepaikoista huomasimme, että oppilaitoksissa tavoitimme selkeästi eniten asiakkaita ja asukkaita. Tämän vuoksi suunnittelimme syksyn kiertueen kohteiksi nimenomaan vain oppilaitoksia.
Kävijäpalautetta kiertueelta kerättiin keskustelun lomassa. Oppilaitoksissa sekä opiskelijat että oppilaitosten työntekijät ovat olleet tyytyväisiä kiertueisiin. Nuoret ovat pohtineet, että ”Olisipa tällaisia useamminkin!” tai ”Kahvi tuo hyvinvointia, kahvi oli hyvä!”. Muissa nuorten kiertuepaikoissa on ollut vähemmän kävijöitä, mutta myös niiltä kerroilta on tullut hyvää palautetta. Moni on tullut sattumalta paikalle ja yllättynyt, miten paljon uutta tietoa tai apua he ovat saaneet.
Palautetta mukana olleilta toimijoilta saatiin yhteensä 7kpl. 86% vastaajista koki osallistumisen olleen hyödyllistä , 86% kohtasi kohderyhmäänsä, 100% verkostoitui, 100% suosittelisi osallistumista muille toimijoille.
Palautteissa esiin nousi erityisesti:
-
Verkostoitumishyöty
-
Toimintaan osallistumisen kynnys madaltui
-
Toiminnan esittelyn mahdollistuminen
-
Kohderyhmän tavoittaminen
-
Paikkavalinta osassa paikoissa koettiin huonoksi tai asettuminen tilaan oli hankalaa
Nuorille ja nuorille aikuisille suunnatulla Hyvinvointikiertueella oli mukana Hyvinvoiva VAKE:n työntekijä/työntekijöitä. Työntekijät/työntekijät tekivät havaintoja keskustelujen lomassa. Alla suullista palautetta:
Tää on tosi tärkeä asia!
Tosi kiva kun tällaisia järjestetään!
Tavoitimme henkilöitä, jotka eivät vielä olleet tietoisia toiminnastamme.
Tilaisuuden paras anti oli verkostoituminen.
Syksyn aikana kiertueella jaettiin myös VAKEssa kehitettyä “Mitä sinulle kuuluu?” -korttia. Tämä kortti osoittautui erinomaiseksi työkaluksi hyvinvointikeskustelujen avaamiseen. Nuoret antoivat kortista paljon positiivista palautetta, sillä sen avulla oli helppo keskustella esimerkiksi unesta, luonnon hyvinvointivaikutuksista ja vapaa-ajan aktiviteeteista.
Hyvinvointikiertueen viestintä tehtiin monikanavaisesti hyödyntäen sosiaalista mediaa, sisäisiä ja ulkoisia verkkosivuja ja sähköpostia. Myös kaupunkien tapahtumakalentereita hyödynnettiin lisäämällä Hyvinvointikiertueen tilaisuudet tapahtumiin. Myös valmiita kokousrakenteita, verkostoja sekä uutiskirjettä hyödynnettiin viestinnässä ja toimintamallin esittelyssä. Keväällä 2024 kirjoitimme kiertueesta myös tiedotteen.
Toimintamallilla haluttiin kokeilla nuorten/nuorten aikuisten kohderyhmän tavoittamista, ja tähän tavoitteeseen pääsimme hyvin. Erityisesti oppilaitoksissa kohderyhmää tavoitettiin tavoitteiden mukaisesti. Toimipisteiden kanssa yhteydenpito oli merkityksellistä, jotta toimipisteissä osattiin varautua kiertueeseen. Oppilaitoksissa esimerkiksi osa opettajista toi luokan tutustumaan kiertueelle. Kiertue järjestettiin oppilaitoksissa pääsääntöisesti myös siten, että se osui lounastunnin ajalle, jolloin opiskelijoiden oli helppo päästä paikalle tutustumaan.