Hyvinvointikiertue, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP P4, I2)

Järjestötoimijat ja kuntien edustajat jalkautuvat Vantaalla ja Keravalla esittelemään palvelujaan ja keskustelemaan kävijöiden kanssa kerran kuukaudessa eri paikoissa. Toiminnalla edistetään hyvinvointia edistävien palveluiden löydettävyyttä.

Toimintamallin nimi
Hyvinvointikiertue, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Järjestötoimijat ja kuntien edustajat jalkautuvat Vantaalla ja Keravalla esittelemään palvelujaan ja keskustelemaan kävijöiden kanssa kerran kuukaudessa eri paikoissa. Toiminnalla edistetään hyvinvointia edistävien palveluiden löydettävyyttä.

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Suvi Rapinoja

Luotu

24.09.2024

Viimeksi muokattu

11.12.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa järjestötoimijat ja kuntien edustajat jalkautuvat Vantaalla ja Keravalla eri toimipisteille kuukausittain esittelemään palvelujaan ja keskustelemaan kävijöiden kanssa. 

Hyvinvointikiertueen tarkoituksena on vahvistaa järjestöjen ja kuntien hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden löydettävyyttä tuomalla palvelut sinne missä asukkaat ovat. Hyvinvointikiertueen tavoitteena on tarjota ohjausta ja neuvontaa hyvinvoinnin tueksi. Kaikille avoimissa tilaisuuksissa saa tietoa ja tukea hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Eri toimijat ovat paikalla kertomassa omasta toiminnastaan. Tilaisuuksissa on mahdollisuus tutustua tarjolla olevaan tietoon ja keskustella ammattilaisten ja järjestötoimijoiden kanssa

Toimintamallin avulla lisätään jalkautuvaa palveluohjausta suoraan asukkaille ja ammattilaisille.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on järjestetty vuoden 2024 aikana hyvinvointikiertue, joka on suunnattu alueen nuorille ja nuorille aikuisille. Kiertue järjestettiin vaihtuvissa paikoissa Vantaan ja Keravan alueella.  Nuorille ja nuorille aikuisille suunnatut tapaamiset on järjestetty joka kuukauden viimeinen torstai. 

Tilaisuuksia on järjestetty vuonna 2024 seuraavissa paikoissa:

  • Nuorten monitoimitila Liito
  • Keravan lukio
  • Valmennustalo Jenga
  • Hakunilan kirjasto
  • Varia, Hiekkaharju
  • Metropolia, Myyrmäen kampus
  • Kerava, Keuda, Sarviniitynkadun toimipiste

 

Toimintaympäristö

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella tarkoituksena on vahvistaa järjestöjen ja kuntien hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden löydettävyyttä tuomalla palvelut ja toiminnat kohdennetusti esille nuorten ja nuorten aikuisten omiin lähiympäristöihin. Toimintamallin avulla lisätään jalkautuvaa palveluohjausta suoraan asukkaille ja ammattilaisille.

Ohjaus lisääntyy hyvinvointialueen palveluista Vantaan ja Keravan kaupunkien kulttuuri- luonto- ja liikuntapalveluihin ja järjestöjen toimintaan.

Yhteistyö tiivistyy hyvinvointialueen ja Vantaan ja Keravan kaupunkien ammattilaisten sekä järjestötoimijoiden välillä.

Kehittämisellä vastataan Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategian painopisteisiin:

  • Toimimme yhdessä (Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiselle on käytössä toimivat yhteistyörakenteet, toimintamallit ja mittarit).
  • Vahvistamme hyvinvointia ja turvallisuutta (Vanhusten toimintakykyä tuetaan ja elämänlaatua parannetaan järjestämällä yksilöllisiä, ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä palveluja)
  • Arvostamme henkilöstöämme (Työntekijöillä on mahdollisuus uudistua, kehittää osaamista ja työtään) ja näkökulmaan 

Toimintamallin kehittämisessä on huomioitu esiselvitystyö, jossa on kerrytetty asiakasymmärrystä eri ikäisten asukkaiden työpajoissa ja asukaskyselyssä. Kehittämisessä on huomioitu järjestöjen tuottama tieto.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmät:

  1.  nuoret 
  2. nuoret aikuiset
  3. työntekijät
  4. kuntien ja kolmannen sektorin toimijat

Toimintamallin kehittämisessä on huomioitu esiselvitystyö, jossa on kerrytetty asiakasymmärrystä eri ikäisten asukkaiden työpajoissa ja asukaskyselyssä. Kehittämisessä on huomioitu järjestöjen tuottama tieto.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli vaatii resursseina hyvinvointialueelta:

  • Koordinointiresurssi hyvinvointialueen palveluista
    • Yhteydenpito/ tiedottaminen mukana oleville järjestöjen/kuntien edustajille 
    • Ajanvarausten hallinnointi, esimerkiksi sähköpostitse tai ajanvarauskalenterin avulla
    • Hyvinvointkiertueen toimipisteiden suunnittelu ja varaaminen/ varmistaminen toiminnan järjestämiseksi
    • Mahdolliset seurantakokoukset palautteiden ja muiden käytännön asioiden läpikäymiseksi esimerkiksi puolivuosittain
    • Palautteen kerääminen mukana olleilta toimijoilta sekä toimipisteiltä 
  • Viestintä järjestöille ja kuntien toimijoille, hyvinvointialueen ammattilaisille, hyvinvointikiertueiden toimipisteille ja suoraan kohderyhmälle
    • Järjestöjä/kuntien edustajia tiedotetaan pääasiassa valmiiden verkostojen ja kumppanuuksien kautta.  Hyvinvointialueen verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat ovat olennaisia tiedotuskanavia eri toimijoiden suuntaan. Toiminta vaatii aktiivista viestintää, jotta mukaan saadaan myös uusia toimijoita.
    • Hyvinvointialueen työntekijöitä tiedotetaan mm. intran kautta sekä järjestöyhteistyöhön liittyvissä kokouksissa. 
    • Toimintamallin verkkosivun luominen ja verkkosivun päivitys säännöllisesti tietojen ajantasaisuuden varmistamikseksi

 

  • Muut
    • Toiminnan sujuvuuden ja käytännön järjestelyn kannalta sekä toiminnan kehittämisessä on olennaista, että mukana on koordinoiva työntekijä. Hyvinvointikiertueilla on ollut kahvi- ja teetarjoilu ja tämä on vaatinut myös erillisen resurssin käytännön työhön mukaan kiertueelle. Lisäksi toimipisteeltä tarvitaan yhteyshenkilö, joka mahdollistaa sujuvan liikkumisen paikan päälle sekä mahdollisesti pystyy auttamaan konkreettisesti esimerkiksi kahvinkeitossa.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintaa arvioidaan säännöllisesti esimerkiksi seuraavin tavoin: 

  • Kysely kävijöille 

  • Kysely järjestöille, yhteisöille ja kuntien toimijoille 

  • Kävijämäärien seuraaminen 

  • Havainnointi 

     

Vuonna 2024 hyvinvointikiertue järjestettiin yhteensä seitsemässä eri toimipisteessä. Nuorille ja nuorille aikuisille suunnattu kiertue järjestettiin aina kuun viimeisenä torstaina tammikuusta lokakuuhun. Kesäkuukausina (kesä-elokuu) kiertuetta ei järjestetty. Kiertue oli kulloinkin kaksi tuntia ja paikalla omaa toimintaansa oli esittelemässä 2-5 toimijaa. Kellonaika oli alkuun klo 13-15, mutta sittemmin huomattiin, että aikaa oli hyvä muokata aina jokaisen toimipisteen aikataulujen mukaisesti. Kellonajan muokkaus tilannekohtaisesti sujui hyvin ja sen kautta koimme tavoittavamme kohderyhmää paremmin. Hyvinvointikiertueella tarjosimme aina kahvia ja teetä. 

Hyvinvointikiertueella vuoden aikana mukana omaa toimintaansa oli esittelemässä 20 eri järjestön tai kunnan toimijaa. Toimijat olivat mukana 1–4 kertaa. Toimijoista 7 oli mukana useammin kuin kerran. Mukaan tulevat toimijat varasivat paikkansa kiertueelle yhteisesti jaetun ajanvarauskalenterin kauttaa keväällä ja syksyn osalta ajat pääsi varaamaan suoraan sähköpostitse.  

Kiertueella kävijöitä laskettiin yhteensä 515. Kävijöistä 432 oli nuoria/nuoria aikuisia ja 83 kävijää toimipisteiden työntekijöitä. Kävijämäärät vaihtelivat eri toimipisteiden välillä reilusti, niukin kävijämäärä laskettiin Hakunilan kirjastolla ollen 15 ja suurin kävijämäärä Keravan Keudassa ollen 210. Kevään 2024 kiertuepaikoista huomasimme, että oppilaitoksissa tavoitimme selkeästi eniten asiakkaita ja asukkaita. Tämän vuoksi suunnittelimme syksyn kiertueen kohteiksi nimenomaan vain oppilaitoksia.  

Kävijäpalautetta kiertueelta kerättiin keskustelun lomassa. Oppilaitoksissa sekä opiskelijat että oppilaitosten työntekijät ovat olleet tyytyväisiä kiertueisiin. Nuoret ovat pohtineet, että ”Olisipa tällaisia useamminkin!” tai ”Kahvi tuo hyvinvointia, kahvi oli hyvä!”. Muissa nuorten kiertuepaikoissa on ollut vähemmän kävijöitä, mutta myös niiltä kerroilta on tullut hyvää palautetta. Moni on tullut sattumalta paikalle ja yllättynyt, miten paljon uutta tietoa tai apua he ovat saaneet. 

Palautetta mukana olleilta toimijoilta saatiin yhteensä 7kpl. 86% vastaajista koki osallistumisen olleen hyödyllistä , 86% kohtasi kohderyhmäänsä, 100% verkostoitui, 100% suosittelisi osallistumista muille toimijoille. 

Palautteissa esiin nousi erityisesti: 

  •  Verkostoitumishyöty  

  • Toimintaan osallistumisen kynnys madaltui  

  •  Toiminnan esittelyn mahdollistuminen  

  • Kohderyhmän tavoittaminen  

  • Paikkavalinta osassa paikoissa koettiin huonoksi tai asettuminen tilaan oli hankalaa 

Nuorille ja nuorille aikuisille suunnatulla Hyvinvointikiertueella oli mukana Hyvinvoiva VAKE:n työntekijä/työntekijöitä. Työntekijät/työntekijät tekivät havaintoja keskustelujen lomassa. Alla suullista palautetta:  

Tää on tosi tärkeä asia! 

Tosi kiva kun tällaisia järjestetään! 

Tavoitimme henkilöitä, jotka eivät vielä olleet tietoisia toiminnastamme. 

Tilaisuuden paras anti oli verkostoituminen. 

Syksyn aikana kiertueella jaettiin myös VAKEssa kehitettyä “Mitä sinulle kuuluu?” -korttia. Tämä kortti osoittautui erinomaiseksi työkaluksi hyvinvointikeskustelujen avaamiseen. Nuoret antoivat kortista paljon positiivista palautetta, sillä sen avulla oli helppo keskustella esimerkiksi unesta, luonnon hyvinvointivaikutuksista ja vapaa-ajan aktiviteeteista. 

Hyvinvointikiertueen viestintä tehtiin monikanavaisesti hyödyntäen sosiaalista mediaa, sisäisiä ja ulkoisia verkkosivuja ja sähköpostia. Myös kaupunkien tapahtumakalentereita hyödynnettiin lisäämällä Hyvinvointikiertueen tilaisuudet tapahtumiin. Myös valmiita kokousrakenteita, verkostoja sekä uutiskirjettä hyödynnettiin viestinnässä ja toimintamallin esittelyssä. Keväällä 2024 kirjoitimme kiertueesta myös tiedotteen.  

Toimintamallilla haluttiin kokeilla nuorten/nuorten aikuisten kohderyhmän tavoittamista, ja tähän tavoitteeseen pääsimme hyvin. Erityisesti oppilaitoksissa kohderyhmää tavoitettiin tavoitteiden mukaisesti. Toimipisteiden kanssa yhteydenpito oli merkityksellistä, jotta toimipisteissä osattiin varautua kiertueeseen. Oppilaitoksissa esimerkiksi osa opettajista toi luokan tutustumaan kiertueelle. Kiertue järjestettiin oppilaitoksissa pääsääntöisesti myös siten, että se osui lounastunnin ajalle, jolloin opiskelijoiden oli helppo päästä paikalle tutustumaan.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Halutun kohderyhmän tavoittaminen on hyvä huomioida toimipisteitä sekä ajankohtaa suunnitellessa.

Kiertueen järjestäminen vaatii työntekijäresurssia paikan päällä tilaisuuksissa. Lisäksi on hyvä huomioda nimetty yhteyshenkilö toimipisteeltä, joka auttaa paikan päällä käytännön asioissa ja mm. mahdollisessa kahvin keittämisessä. 

Viestintään on hyvä panostaa ja se vaatii resurssia jonkin verran.

Ajanvarauskalenterin suunnitteluun ja valintaan on hyvä panostaa, käytön haasteiden ilmentyessä vaatii koordinointiresurssia enenmmän.

Kansikuva
Kolme ihmistä seisoo pöydän takana, esittelevät toimintaa.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä