Hyvinvointikioski Vinkkivarikko
Vinkkivarikko on Pieksämäen kaupungin ja järjestöjen yhteistyössä toteuttama, kaikille kaupungin asukkaille tarkoitettu matalan kynnyksen kohtaamispaikka. Vinkkivarikolta kävijä saa kokonaisvaltaista ja asiantuntevaa tietoa kaupungin palveluista ja järjestöjen toiminnasta.
Koko väestön hyvinvoinnin edistäminen koetaan Pieksämäellä keskeiseksi asiaksi. Palveluissa erityisesti ikääntyvän väestön palvelut kuormittuvat. Matalan kynnyksen kohtaamispaikasta löytyy ohjausta, jotta ihmiset ohjautuisivat heti oikeaan paikkaan eivätkä tarpeettomasti kuormittaisi kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluja.
Järjestökentän tarve:
- tietoisuuden lisääminen järjestöjen toiminnasta
- enemmän kohtaamispaikkoja
- järjestöjen keskinäisen yhteistyön lisääminen
- järjestöjen ja julkisen palveluntuottajan yhteistyön lisääminen.
Osallisuusnäkökulma:
- kansalaisvaikuttaminen ja osallisuuden lisääminen
- yksi foorumi kuntalaisten ja eri toimijoiden vuorovaikutteisuuteen sekä kehittämiskumppanuuteen
Pieksämäen kaupungin hyvinvointisuunnitelmassa osallisuus on keskeinen painopistealue. Toiminnalla edistetään osallisuutta.
Vinkkivarikkotoiminnalla tuodaan tietoa ja palvelua helposti saavutettavaan paikkaan; sellaiseen fyysiseen paikkaan, joka on ihmisille luontainen. Sieltä saadaan tukea oman elämän haasteisiin ja omahoitoon.
Vinkkivarikkotoiminnalla on eri toimijoista koostuva kehittäjäryhmä, jonka tukena on monialainen, laajempi suunnitteluryhmä. Suunnittelussa otetaan huomioon järjestöjen toiminnan vuosikello. Toiminnan kehittämistarpeita pohditaan myös kylien sekä järjestöjen ja palveluiden yhteisissä kumppanuuspöydissä.
On yksi yhteinen toimintakenttä. Ollaan käynnistämässä järjestö-kunta -yhteistyöasiakirjan valmistelu ja siihen kirjataan järjestöjen yhteistoiminta sekä kunnan ja järjestöjen välinen yhteinen kehittäminen.
Kohderyhmiä ovat ikäihmiset, työikäiset, nuoret ja lapsiperheet. Kävijöiltä kerätään palautteita, toteutetaan kyselyjä ja kilpailuja sekä arvotaan palkintoja.
Kehittämishaasteena on saada pidettyä yllä sellaista valmiutta, että kohderyhmät saavat lisätietoa tarpeellisiin kysymyksiin. Jatkossa digitaalisen yhdistysten yhteystieto- ja palvelualustan hyödyntäminen mahdollisten esitekansioiden tueksi.