Hyvinvointilähete ikääntyneille (pilotti). Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)

Hyvinvointilähetteen tavoitteena on lisätä asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta ohjaamalla heitä monialaisten, hyvinvointia edistävien palvelujen piiriin. Pilotissa hyödynnetään Pohjois-Pohjanmaan uutta hyte-palvelutarjotinta.

Toimintaympäristö

Suomen väestön ikääntyminen lisää terveys- ja sosiaalipalveluiden tarvetta. Samanaikaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus muokkaa palveluiden järjestämistapoja, ja mm. taloudelliset resurssit määrittelevät pitkälti, kuinka laajasti erilaisia hyvinvointia ja terveyttä tukevia palveluita on saatavilla. Lisäksi kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät, kuten yhteisöllisyyden puute ja yksinäisyys vaikuttavat merkittävästi erityisesti ikäihmisten elämänlaatuun. Myös suomalaisten ikäihmisten talousongelmat ovat viime vuosien aikana kasvaneet. 

Tämä pilotti on osa laajempaa hyvinvoinnin edistämisen konseptia Pohteen alueella (RRP2, P4, I2). Kehitteillä on Pohteen nettisivuille rakennettava Reittis-palvelutarjotin, joka kerää hyvinvointialueen, kuntien ja kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut samaan paikkaan. Palvelutarjotin tukee Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaita sekä ammattilaisia jokapäiväisessä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. 

Reittis-palvelutarjotin tulee toimimaan tämän pilotin aikana monialaisiin hyte-palveluihin ohjaamisen matalan kynnyksen välineenä ikäneuvolan ammattilaisille. Lisäksi pilotin aikana kerätään asiantuntijoilta ja asiakkailta palautetta, sekä tehdään tarvekartoitusta toimintamallin jatkokehittämistä ajatellen.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohteen hyvinvointialueen väestö ikääntyy ja Kansallisen terveysindeksin (THL) mukaan Pohde on sairastavuus- ja työkyvyttömyysindeksiltään Suomen kolmanneksi heikoimmassa asemassa.

Tämä hyvinvointilähete pilotoidaan samanaikaisesti kehitteillä olevan Reittis-palvelutarjottimen kanssa. Samalla kartoitetaan, olisiko palvelutarjottimelle tarpeellista rakentaa raskaampi malli hyvinvointilähete-toimintaa varten (esimerkiksi digitaalinen lähettämö vahvan tunnistautumisen taakse).

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Ikäihmisten kanssa työskentelevät ammattilaiset (tässä tapauksessa ikäneuvoloiden ja Aino-neuvonnan työntekijät) ovat ilmaisseet tarpeen työkalulle, joka osaisi etsiä, suodattaa ja koostaa hyvinvointia tukevia palveluita yhdelle, mielellään tulostettavalle tiedostolle. Sama tarve on esitetty myös ikäihmisten puolelta.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallin kehittämistyötä hankkeessa tekee kaksi projektisuunnittelijaa, yksi koodari ja yksi ux-suunnittelija. Pilotin testaamiseen on sitoutettu kaikki Pohjois-Pohjanmaan Aino-neuvonnat, sekä kaikki Oulun ja Oulunkaaren ikäneuvolat. Asiantuntijoiden innostamiseen ja sitouttamiseen on ryhdytty sillä näkökulmalla, että 1) tämä työkalu tulee helpottamaan heidän tekemää työtään, ja 2) heillä on pilottiin osallistumisen myötä mahdollisuus päästä antamaan palautetta ja näin ollen vaikuttamaan toimintamallin kehittämiseen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pilotilla on kaksi kohderyhmää: Aino-neuvonnan ja ikäneuvoloiden asiantuntijat, sekä Aino-neuvonnassa ja ikäneuvolassa asioivat ihmiset.

Ennen asiantuntijoiden sitouttamista heitä on haastateltu tarvekartoitusmielessä. Lisäksi heiltä pyydettiin ajatuksia heidän asiakkaidensa ilmaistuista ja havaituista tarpeista.

Ratkaisun perusidea

Palvelupolku:

  1. Asiakas ottaa yhteyttä Aino-neuvontaan tai saapuu ikäneuvolaan vastaanotolle.
  2. Asiantuntija tunnistaa keskustelujen pohjalta tarpeen hyte-palveluiden (esimerkiksi kulttuurin) lisäämiselle.
  3. Asiantuntija ottaa kulttuurin/hyten puheeksi ja kartoittaa asiakkaan kiinnostusta.
  4. Asiantuntija menee digitaaliselle palvelutarjottimelle ja suodattaa tarjottimelle nousevista kulttuuripalveluista asiakkaalle sopivimmat palvelut.
  5. Palvelut koostetaan tiedostolle, jonka voi joko tulostaa tai sähköpostittaa asiakkaalle.