Hyvinvointilähetteen tavoitteena on lisätä asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta ohjaamalla heitä monialaisten, hyvinvointia edistävien palvelujen piiriin. Pilotissa hyödynnetään Pohteen uutta hyte-palvelutarjotinta.

Toimintaympäristö **

Suomen väestön ikääntyminen lisää terveys- ja sosiaalipalveluiden tarvetta. Samanaikaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus muokkaa palveluiden järjestämistapoja, ja mm. taloudelliset resurssit määrittelevät pitkälti, kuinka laajasti erilaisia hyvinvointia ja terveyttä tukevia palveluita on saatavilla. Lisäksi kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät, kuten yhteisöllisyyden puute ja yksinäisyys vaikuttavat merkittävästi erityisesti ikäihmisten elämänlaatuun. Myös suomalaisten ikäihmisten talousongelmat ovat viime vuosien aikana kasvaneet. 

Tämä pilotti on osa laajempaa hyvinvoinnin edistämisen konseptia Pohteen alueella (RRP2, P4, I2). Kehitteillä on Pohteen nettisivuille rakennettava palvelutarjotin, joka kerää hyvinvointialueen, kuntien ja kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut (sote, kulttuuri, liikunta, luonto) samaan paikkaan. Palvelutarjotin tukee Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaita sekä ammattilaisia jokapäiväisessä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. 

Digitaalinen palvelutarjotin tulee toimimaan tämän pilotin aikana monialaisiin hyte-palveluihin ohjaamisen matalan kynnyksen välineenä ikäneuvolan ammattilaisille.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohteen hyvinvointialueen väestö ikääntyy ja Kansallisen terveysindeksin (THL) mukaan Pohde on sairastavuus- ja työkyvyttömyysindeksiltään Suomen kolmanneksi heikoimmassa asemassa.

Tämä hyvinvointilähete pilotoidaan samanaikaisesti kehitteillä olevan hyte-palvelutarjottimen kanssa. Samalla kartoitetaan, onko palvelutarjottimelle tarpeellista rakentaa digitaalinen lähettämö.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Ikäihmisten kanssa työskentelevät ammattilaiset (tässä tapauksessa ikäneuvolan ja Aino-neuvonnan työntekijät) ovat ilmaisseet tarpeen työkalulle, joka osaisi etsiä, suodattaa ja koostaa hyvinvointia tukevia palveluita yhdelle, mielellään tulostettavalle tiedostolle. Sama tarve on esitetty myös ikäihmisten puolelta.

Ratkaisun perusidea **

Palvelupolku:

  1. Asiakas ottaa yhteyttä Aino-neuvontaan tai saapuu ikäneuvolaan vastaanotolle.
  2. Asiantuntija tunnistaa keskustelujen pohjalta tarpeen hyte-palveluiden (esimerkiksi kulttuurin) lisäämiselle.
  3. Asiantuntija ottaa kulttuurin/hyten puheeksi ja kartoittaa asiakkaan kiinnostusta.
  4. Asiantuntija menee digitaaliselle palvelutarjottimelle ja suodattaa tarjottimelle nousevista kulttuuripalveluista asiakkaalle sopivimmat palvelut.
  5. Palvelut koostetaan tiedostolle, jonka voi joko tulostaa tai sähköpostittaa asiakkaalle.