Toimintamallin tavoitteena on tuottaa sosiaali- ja terveyspalvelut sekä muut hyvinvointipalvelut julkisen yksityisen sekä kolmannen sektorin toimijoiden kumppanuusmallilla. Tavoitteena asiakaslähtöiset, laadukkaat, vaikuttavat sekä kustannustehokkaat palvelut. Keskeistä toiminnan jatkuva arviointi ja parantaminen.
Alla on kuvattu toimintamallit toteutuksen vaiheet:
Toimintamallin avoin suunnittelu
Lähtötilanteen kartoitus ja analysointi yhteistyössä asiakkaiden ja palveluntuottajien kanssa. Avoimien markkinavuoropuheluiden käyminen julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kesken tavoitteiden ja mittareiden määrittelemiseksi. Valmennukset toimintamallista kiinnostuneiden tahojen allianssiymmärryksen lisäämiseksi. Lisäksi markkinoita ja asukkaita aktivoivat kilpailut sekä palveluntuottajien verkottaminen.
Hankinnan valmistelu
Pohjatietojen keräys ja hankintaprosessin suunnittelu sekä poliittiset päätökset toteutusmuodosta ja hankinnasta.
Hankinnan kilpailutusvaihe
Kilpailuttaminen kaksivaiheisena hankintamenettelynä. Allianssin muodostamisvaiheessa kilpailutettiin allianssiryhmittymät. Neuvottelut toteutettiin jatkoon valittujen kanssa kehittämistyöpajamenetelmällä. Näissä vetovastuu tarjoajilla. Tarjoajat valmistelivat omat tarjouksensa hyödyntäen kehitystyöpajojen tuloksia. Neuvottelut ja tarjoukset arviointiin allianssikyvykkyyden, kyky tuottaa arvoa rahalle ja palkkion osalta.
Allianssin kehitysvaihe
Palvelukonseptin tarkentaminen ja jatkokehittäminen sekä tavoitekustannuksen tarkastaminen. Innovatiivisten ratkaisujen ja toiminta- ja työtapojen kehittäminen kustannussäästöjen ja vaikuttavuuden maksimoimiseksi. Sitoudutaan toimimaan hankkeen parhaaksi. Poliittiset päätökset toteutusvaiheeseen siirtymisestä.
Toteutusvaihe
Palvelutuotanto käynnistyy allianssimallin mukaisesti. Toiminnan jatkuva seuranta ja arviointi asetettuihin tulos- ja vaikuttavuustavoitteisiin ja kustannuksiin nähden. Innovatiivisten ratkaisujen ja toiminta- ja työtapojen jatkuva kehittäminen.Tilaajalla on oikeus päättää allianssisopimus milloin tahansa mikäli tavoitteet eivät täyty tilaajan odotusten mukaisesti.