Hyvinvointipeli, jolla osallistetaan kuntalaisia hyvinvointipalvelujen kehittämisessä
Pelaajan tavoite on auttaa 10 onnetonta hahmoa ongelmillaan. Hahmot sijaitettiin ympäri kaupunkia. QR-koodilla pelaaja pääsi keskustelemaan hahmon kanssa. Vastaukset käytettiin kunnan hyvinvointikertomuksessa.
Hyvinvointipelillä oli 3 tavoitetta:
1) Kuntalaisten mielipiteiden, kokemuksien ja ideoiden kerääminen kunnan hyvinvointikertomukseen
2) Kunnan palveluista viestiminen
2) Kuntalaisten kannustaminen pohtimaan omaa hyvinvointiaan
Hyvinvointiasiantuntijoita ja viestintäasiantuntijoita työskenneltiin yhdessä.
Haluttiin saada mahdollisimman iso, moni-ikäinen ja monitaustainen kuntalaisjoukko vaikuttamaan hyvinvointikertomukseen ja hyvinvointisuunnitelmaan.
Yritimme osallistaa erityisesti nuoret, miehet, työikäiset ja maahanmuuttajataustaiset, jotka eivät osallistu kunnan kuulemistilaisuuksiin. Koska peli oli mahdollista pelata ympäri vuorokauden, työikäiset osallistuivat enemmän kuin muihin kuulemistilaisuuksiin. Tekniikan hyödyntäminen herätti kiinnostusta myös nuorilla. Osa hahmoista edustivat maahanmuuttajataustaa ja peli oli mahdollista pelata englanniksi (mikä näkyi selvästi mainoksissa), joten tämäkin ryhmä kohdennettiin.