Hyvinvointipisteet terveysasemilla
- Järjestetään fyysinen tila ja toimivat laitteet.
- Ylläpidon vastuut ja roolit sovitaan, toiminnasta tiedotetaan.
- Pisteellä toteutetaan sekä päivystystä että teemapäiviä ja tapahtumia.
- Pisteiden toimintaa muokataan paikallisten tarpeiden mukaan.
Toimintaympäristö
Hyvinvointialueella toimintaympäristö ja palveluverkosto muuttuvat. Osa ihmisistä jää digitaalisten palvelujen ulkopuolelle. Erityisesti haja-asutusalueilla on haastavaa päästä palveluihin tai saada kontaktia avun/ tuen tarpeessa.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
Erityisesti ikääntyvän väestön digiosattomuus ja vaikeus löytää sosiaali- ja terveyspalveluja verkossa. Sote-ammattilaiset eivät tunne järjestökentän tarjoamaa tukea riittävästi. Ammattilaisten ja vapaaehtoistoimijoiden yhteistyö on vähäistä.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
Sote-ammattilaiset ovat kertoneet etteivät tunne järjestökenttää riittävästi. Kuntalaisilta on kysytty palvelujen saatavuudesta ja valmiuksista käyttää digitaalisia palveluja.