1. Järjestetään fyysinen tila ja toimivat laitteet.
  2. Ylläpidon vastuut ja roolit sovitaan, toiminnasta tiedotetaan.
  3. Pisteellä toteutetaan sekä päivystystä että teemapäiviä ja tapahtumia.
  4. Pisteiden toimintaa muokataan paikallisten tarpeiden mukaan.
Toimintamallin nimi
Hyvinvointipisteet terveysasemilla
Toimintamallin lyhyt kuvaus
  1. Järjestetään fyysinen tila ja toimivat laitteet.
  2. Ylläpidon vastuut ja roolit sovitaan, toiminnasta tiedotetaan.
  3. Pisteellä toteutetaan sekä päivystystä että teemapäiviä ja tapahtumia.
  4. Pisteiden toimintaa muokataan paikallisten tarpeiden mukaan.
Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen terveysasemat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

03.07.2023

Viimeksi muokattu

02.01.2025
Ratkaisun perusidea

Tavoitteet:

Jakaa tutkittua tietoa terveydestä ja vinkkejä oman terveyden ja elintapojen arviointiin. Semppi.fi
Tehdä yhdistystoimintaa tutuksi sekä kuntalaisille että ammattilaisille. Lähellä.fi
Ohjata asiakkaita käyttämään sähköisiä palveluja terveyden ja hyvinvoinnin
edistämiseen digituen avulla. Siunsote.fi

Toiminta-ajatus:
Jaetaan luotettavaa tietoa ja tukea terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen matalalla kynnyksellä. Toimintaan osallistuvat sekä ammattilaiset että yhdistysten vapaaehtoiset.

Toimintamalli:

  1. Terveysasemalle järjestetään hyvinvointipisteelle fyysinen tila ja toimivat laitteet.
  2. Hyvinvointipisteen ylläpidon vastuut ja roolit sovitaan, toiminnasta tiedotetaan.
  3. Pisteellä toteutetaan sekä päivystystä että teemapäiviä ja tapahtumia.
  4. Pisteiden toimintaa muokataan paikallisten tarpeiden mukaan.

Haasteet ja ratkaisut:

Toimijoiden sitoutuminen pisteen toimintaan on haastavaa -> jatkuvuus on epävarmaa.

Tulokset:

Asiakkaiden kokemus aidosta kohtaamisesta ja digituesta on merkityksellinen.

Sote-ammattilaiset saavat lisää tietoa järjestöjen toiminnasta asiakkaiden arjen tukemiseen.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueella toimintaympäristö ja palveluverkosto muuttuvat. Osa ihmisistä jää digitaalisten palvelujen ulkopuolelle. Erityisesti haja-asutusalueilla on haastavaa päästä palveluihin tai saada kontaktia avun/ tuen tarpeessa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sote-ammattilaiset ovat kertoneet etteivät tunne järjestökenttää riittävästi. Kuntalaisilta on kysytty palvelujen saatavuudesta ja valmiuksista käyttää digitaalisia palveluja. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttamisen edellytys on selkeiden roolien ja vastuiden sopiminen ja niiden noudattaminen. 

Resurssit:

  • tekniset laitteet (tietokone, tulostin), verenpainemittari ym. välineistö
  • soten henkilöstöresurssi esim. 2t/viikko (hyvinvointialue)
  • vapaaehtoisten vuosikellon mukainen osallistuminen teemapäiviin ja tapahtumiin
  • järjestöjen ammattilaisten päivystysaika hyvinvointipisteellä, esim. 2t/ kk
  • monikanavainen tiedottaminen toiminnasta sekä kuntalaisten, yhdistysten että sote-ammattilaisten suuntaan

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Sote-ammattilaisten ja järjestöjen välinen yhteistyö on tiivistynyt. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Terveysasemat ovat haasteellinen toimintaympäristö sekä yhdistyksiä että kansalaisia ajatellen. Toimintamallia voi soveltaa esim. kohtaamispaikoissa, jos sote-henkilöstöä saadaan mukaan.