Hyvinvointiranneke kotihoidossa
Rannekello kerää ja koostaa sovellukseen tietoa asiakkaan valve- ja unirytmistä ja hälyttää muutoksista hoitajien mobiilisovellukseen. Tämä auttaa henkilökuntaa reagoimaan ongelmiin nopeasti ja vähentää tarpeettomia kotikäyntejä.
Suomessa ikäihmisten palveluiden toimintaympäristö on monipuolinen ja kehittynyt. Meillä on laaja julkinen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä, joka tarjoaa ikääntyneille monipuolisia palveluita. Niitä ovat mm. terveyspalvelut, kotihoitopalvelut, asumispalvelut, päivätoiminnan palvelut, kuntoutuspalvelut sekä omaishoidon tuki. Julkisten palveluiden lisäksi Suomessa on myös useita yksityisiä yrityksiä, palveluntuottajia, jotka tarjoavat ikäihmisille erilaisia palveluita.
Ikäihmisten palveluiden toimintaympäristöön liittyy myös muutoksia ja haasteita. Suomen demografinen (väestö- ja ikärakenne) huoltosuhteen muutos, jossa väestö ikääntyy ja työikäisen väestön määrä laskee, aiheuttaa tilanteen jossa sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve kasvaa, kun taas resurssit niukkenevat. Paineita on ikäihmisten palveluiden kehittämiselle ja laajentamiselle. Ikäihmisten palveluiden kustannukset ovat kasvaneet, ja niiden rahoittaminen on yksi keskeisistä haasteista. Tilanne on johtanut siihen, että on tehostamistarpeita jonka vuoksi palveluiden järjestämistä tulee kehittää löytämällä tehokkaita ratkaisuja joiden laatu on kuitenkin varmistettu.
Sosiaali- ja terveysministeriön laatusuosituksen (Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 : Tavoitteena ikäystävällinen Suomi) yhtenä keskeisenä tavoitteena on digitalisaatio ja teknologioiden hyödyntäminen. Jotta resurssit riittävät palvelutarpeen kotiin annettavan palvelutarpeen kasvaessa, on tarpeellista kehittää ja ottaa käyttöön teknologiaa monipuolisesti hyödyntäviä ratkaisuja.
Korona-pandemia on myös vaikuttanut merkittävästi ikäihmisten palveluiden toimintaympäristöön. Pandemia on korostanut tarvetta erilaisille digitaalisille ratkaisuille, kuten etäyhteyksille ja etäpalveluille, jotta ikäihmiset voivat saada palveluita turvallisesti ja tehokkaasti. Ennakoivalla ja kokonaisvaltaisella tiedolla asiakkaan toimintakyvystä ja hyvinvoinnista voidaan myös ennaltaehkäistä ja siirtää raskaampien palveluiden tarvetta. Asiakkaan terveyden- ja hyvinvoinnin muutosten tiedolla on tutkitusti vaikuttavuutta hoito- ja kuntoutustyöhön sekä siitä aiheutuviin kustannuksiin yhteiskunnalle. Teknologian laajempi hyödyntäminen kotiin annettavissa palveluissa on ollut kuitenkin vähäistä tai hajanaista ja selkeät kansalliset toimintamallit ovat puuttuneet.
Ikäihmisten oma suhtautuminen teknologiaan itsenäisyyttä, turvallisuutta sekä kotona-asumista mahdollistavana tekijänä on pääsääntöisesti myönteistä.
Kotikäyntien ja hoidontarpeen arvioiminen vaatii jatkossa yhä enemmän kriittistä tarkastelua jotta yhä niukkenevia resursseja voidaan ja osataan suunnata oikea-aikaisesti niitä eniten tarvitseville asiakkaille. Tiedot asiakkaan hyvinvoinnista, aktiivisuudesta sekä mm. yöaikaisesta voinnista sekä tarpeista mahdollistavat kattavan arvioinnin sekä asiakkaan hoidon suunnittelun tarveperusteisesti sekä ennakoivasti. Mm. erilaisten tarkistuskäyntien tarve vähenee kun ammattilaisilla on laajemmin ajantasaista luotettavaa tietoa asiakkaan voinnin tilasta. Saatavalla tiedolla pystytään myös ohjaamaan ja kuntouttamaan asiakasta. Tarvitaan tietoa tuottavaa teknologiaa jota voidaan hyödyntää asiakkaan oman toimintakyvyn tukemisessa sekä pystytään lisäämään asiakkaan turvallisuutta kun asiakkaan voinnista saadaan luotettavaa dataa myös niiltä ajoilta kun hoitohenkilöstö ei ole kontaktissa asiakkaan kanssa.
Ratkaisu mahdollistaa kuntouttavien ja hoitotyön toimenpiteiden arvioinnin ja vertaillun, mm. kuntouttavan jakson tuloksia ja kuntoutuksen etenemistä tai mm. lääkehoidon tehoa ja vaikutuksia voidaan seurata ja arvioida ratkaisun avulla. Ratkaisu mahdolistaa myös osallisuuden uudenlaisia tasoja kun asiakas ja omaiset pääsevät myös tarkastelemaan kertynyttä hyvinvointitietoa yhdessä ammattilaisen kanssa ja tieto voi toimia asiakasta muutokseen motivoiden. Etuja haetaan siis asiakkaalle mutta myös hoitoa organisoivalle tuottajalle.
Kehitettävä asia liittyy Pohjanmaan hyvinvointialueen strategiaan jossa on tunnistettu hyvinvointiteknologian käyttöön otto tavoitteita tukeviksi ja mahdollistaviksi prosesseiksi. Etä- ja teknologiapalveluiden kehittäminen ja laajentaminen on strategian toimenpidesuunnitelmissa.
Kotihoidon etähoivan esihenkilö, (sosinomi YAMK) kotihoidon Alvar-palvelun palveluvastaava (Sairaanhoitaja) (Kotihoidon KATI-hankkeen vastuuhenkilö), Alvar-palvelun hoitajat (Lähihoitajia) 9 henkilöä, Tekninen tukihenkilö (AMK), kentän 2 sairaanhoitajaa, toimintaterapeutti, fysioterapeutti, palveluohjaaja.
Yhteiset viikottaiset tapamiset projektiryhmän kanssa jossa arvioidaan käyttöönotettua teknologiaa ja kehitetään siihen liittyvää toimintamallia.
Työntekijä esittelee tutkimuksen ja pyytää suostumusta
Työntekijä antaa asiakkaalle tutkimuksen tiedotteen ja suostumuslomakkeet. Asiakkaalle annetaan aikaa tutustua materiaaliin, jotta hän voi rauhassa päättää osallistumisestaan.
Suostumuslomakkeessa luetellaan asiakkailta kerättävät tiedot (nimi, henkilötunnus, osoite, organisaation tai alueen nimi, tutkittava teknologia ja käyttöönoton ajankohta).
Työntekijä kertoo asiakkaalle tutkimuksesta suullisesti:
-
-
- Tutkimus on vapaaehtoinen ja luottamuksellinen.
- Osallistuminen ei vaadi asiakkaalta mitään muuta kuin suostumuksen RAI-tietojen käyttöön.
- Tutkimuksessa käytetään ainoastaan asiakkaan RAI-tietoja. Muita asiakkaiden yksilöitävissä olevia tietoja ei kerätä.
- Asiakas antaa suostumuksensa allekirjoittamalla kaksi kappaletta suostumusasiakirjoja.
- Toinen suostumusasiakirja jää asiakkaalle itselleen.
- Työntekijä ottaa toisen suostumusasiakirjan ja toimittaa sen THL:lle hankkeessaan sovitulla tavalla.
-
Hyvinvointikellon toimintamallilla kotihoidossa tavoitellaan muutoksia asiakkaiden hyvinvoinnissa ja turvallisuudessa. Hyvinvointikellon avulla asiakkaiden hyvinvointia ja turvallisuutta voidaan seurata reaaliaikaisesti. Kellon avulla voidaan havaita mahdollisia terveysongelmia tai tapaturmia aikaisemmin ja reagoida niihin nopeammin. Näin voidaan parantaa asiakkaiden turvallisuutta ja hyvinvointia kotihoidossa.
Hoitohenkilökunnan työn tehokkuus ja työhyvinvointi: Vivago hyvinvointikellon avulla hoitohenkilökunnan työn tehokkuus paranee, sillä kello kerää tietoa asiakkaan hyvinvoinnista automaattisesti. Tämä säästää hoitohenkilökunnan aikaa ja mahdollistaa sen, että he voivat keskittyä tärkeimpiin tehtäviin. Kellon avulla voidaan myös välttää turhia käyntejä asiakkaiden luona, mikä parantaa hoitohenkilökunnan työhyvinvointia.
-
Palveluiden laadun kehittäminen: Hyvinvointikellon avulla voidaan seurata asiakkaiden hyvinvointia ja tarpeita tarkemmin. Tämä mahdollistaa palveluiden kehittämisen paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Kellon avulla voidaan myös arvioida hoitohenkilökunnan toimintaa ja kehittää heidän osaamistaan.
-
Kustannussäästöt: Ratkaisun avulla voidaan säästää kustannuksia, sillä hoitohenkilökunnan työn tehokkuus paranee ja turhia käyntejä voidaan välttää. Kellon avulla voidaan myös ennakoida mahdollisia terveysongelmia ja näin välttää kalliit sairaalahoitojaksot.
Toimintamallilla kotihoidossa tavoitellaan siis parempaa asiakasturvallisuutta, hoitohenkilökunnan työn tehokkuutta ja työhyvinvointia, palveluiden kehittämistä sekä kustannussäästöjä.
Hyvinvointikellon aikaansaamia muutoksia kotihoidossa voidaan mitata monin eri tavoin. Tärkeimmät mittarit liittyvät asiakastyytyväisyyteen, asiakkaiden hyvinvointiin ja turvallisuuteen, hoitohenkilökunnan työhyvinvointiin ja työn tehokkuuteen sekä kustannussäästöihin.
-
Asiakastyytyväisyyskyselyt: Asiakastyytyväisyyskyselyt ovat tärkeä mittari, jolla voidaan selvittää, ovatko asiakkaat tyytyväisiä kotihoidon palveluihin. Kyselyissä voidaan kysyä myös hyvinvointikellon käytöstä ja sen vaikutuksista asiakkaiden hyvinvointiin ja turvallisuuteen.
-
Asiakkaiden terveydentilan mittarit: Hyvinvointikellon avulla voidaan seurata asiakkaiden terveydentilaa tarkemmin. Ammattilaiset voivat asettaa terveydentilaan ja hyvinvointiin liittyviä indikaattoreita, joita seuraamalla seurata, miten asiakkaiden terveydentila kehittyy kellon käytön aikana. Esimerkiksi muutokset asiakkaan aktiivisuudessa.
-
Kustannuslaskelmat: Hyvinvointikellon käyttö voi säästää kustannuksia, sillä turhia käyntejä asiakkaiden luona voidaan välttää. Kustannuslaskelmia voidaan tehdä esimerkiksi vertaamalla kustannuksia ennen ja jälkeen hyvinvointikellon käyttöönoton.
-
Hoito- ja palvelutarpeen arviointi: Hyvinvointikelloa voidaan hyödyntää mm. arvioidessa yöaikaisen kotikäynnin tarpeellisuutta ja ajankohtaa tai esimerkiksi kuntouttavalla jaksolla seuratessa kuntoutuksen edistymistä ja asiakkaan yksilöllisiä tarpeita suhteessa kuntoutussuunnitelmaan.
Erilaisia mittareita voidaan käyttää yhdessä tai erikseen, mutta tärkeintä on seurata muutoksia pitkällä aikavälillä, jotta voidaan todeta hyvinvointikellon todellinen vaikutus kotihoidossa.
Tavoiteltu muutos vaatii ensinnäkin tavoitteiden asettamista. Ensimmäinen vaihe on määritellä, mitä tavoitteita hyvinvointikellon käytöllä halutaan saavuttaa. (Esimerkiksi asiakastyytyväisyyteen, hoitohenkilökunnan työhyvinvointiin tai kustannussäästöihin liittyviä).
TOTEUTUSSUUNNITELMA
-
Käyttöönoton suunnittelu: Käyttöönoton käytännön toteutus. Esim. henkilökunnan koulutus, laitteiden hankinta ja asennus, asiakkaiden informointi ja lupien hankinta sekä käyttöönoton aikataulu.
-
Henkilökunnan koulutus: Käyttöönoton onnistumisen kannalta on tärkeää, että henkilökunta saa riittävän koulutuksen hyvinvointikellon käyttöön. Koulutuksen tulee sisältää tietoa laitteen toiminnasta, käyttöohjeista ja käyttötavoista.
-
Asiakkaiden informointi: Asiakkaita informoidaan hyvinvointikellon käytöstä ja sen vaikutuksista asiakkaiden hyvinvointiin ja turvallisuuteen.
-
Laitteiden hankinta ja asennus: Hyvinvointikellot hankitaan ja asennetaan asiakkaiden koteihin.
-
Luodaan prosessikuvaus jossa määritellään eri toimijoiden tehtävät ja vastuut koko asiakasprosessin aikana.
-
Seuranta ja arviointi: Käyttöönoton jälkeen seurataan ja arvioidaan kellon käytön vaikutuksia tavoitteisiin. Tarvittaessa tehdään muutoksia käytäntöihin ja tavoitteisiin
VIVAGO-kriteerit
Asiakkaan tulee ymmärtää ja hyväksyä Vivagon hyvinvointikellon käyttö
ja jokin alla olevista tarpeista tulee täyttyä
Asiakkaan hyvinvoinnista on hyödyllistä saada tietoa voinnin seuraamiseksi
-
-
- aktiivisuuden seuranta
- vitaalitoimintojen seuranta (esim. pulssi)
- uni- ja valverytmi (esim. yöhoidon tarpeen arviointi)
-
Asiakkaalla on tasapainon kanssa haasteita ja/tai taipumusta kaatuilla/horjahdella ja tietoon perustuvalle ennakoinnille on tarve
Asiakkaalla on havaittu sekavuutta ja/tai kipuja ja tietoon perustuvalle ennakoinnille on tarve
Asiakkaan sijaintitietoihin liittyvän liikkumisen seurantaan on tarve, myös kodin ulkopuolella
Ammattihenkilöstön näkökulmasta Vivago hyvinvointikello on hyvä teknologinen apuväline tukemaan asiakkaiden hyvinvointia. Hoitohenkilöstö sai uudenlaista tietoa asiakkaiden vuorokausirytmistä sekä unen laadusta. Hoitajat pystyivät asiakkaan kanssa puuttumaan muutoksiin asiaan ja edesauttamaan käännöstä parempaan suuntaan. Tieto mitä hyvinvointikellosta tulee on hyvä, koska meillä on dataa mistä voidaan tarvittaessa antaa eteenpäin muille ammattihenkilöille. Esimerkiksi, asiakkaan hyvinvointikello antoi asiakkaasta tiedon, että yleiskunto laskenut ja on tällä hetkellä heikko. Tästä tietoa laitettiin alueen sairaanhoitajalle ja selvisi asiakkaan sairastavan koronaa. Valitettavasti emme päässeet niin hyvin tutustumaan Vista ohjelmaan mikä olisi ollut vielä monipuolisempi kuin puhelin versio. Johtui palomuuri ym. asioista johon emme itse pystyneet vaikuttamaan. Tulevaisuudessa toivomme hyvinvointikellon tulevan laajempaan käyttöön eri ammattiryhmien välillä. Tämä tuo laadukkuutta asiakkaan hoitoon ja antaa yhtenäistä tietoa eri ammattiryhmille.
Hyvinvointikello teknologiaratkaisuna kotihoidossa yhdessä vuorovaikutteisten kuvapuhelimen välityksellä tapahtuvien etähoivan käyntien kanssa.
Hyvinvointikello oli pilotissa Pohjanmaan hyvinvointialueella ajalla 22.6.2022-28.2.2023, Puolen vuoden kokeilun jälkeen on toteutettu asiakkailta kokemuksia kartoittava haastattelu etäyhteyden välityksellä. Haastatteluun osallistui 17 asiakasta 22 pilottiasiakkaasta.
Haastatteluiden perusteella asiakkaat kokivat hyvinvointikellon käytön helpoksi ja vaivattomaksi. Asiakkaat tunsivat itsensä tärkeäksi, koska ollaan kiinnostuneita heidän hyvinvoinnistaan. Asiakkaat osallistuivat myös itse tulkitsemaan unen laatua ja aktiivisuutta yhdessä hoitajan kanssa. Tarvittaessa myös muuttamaan omaa vuorokausirytmiään. Muutama asiakas pelkäsi jos häntä nyt seurataan kellon avulla, mutta ymmärsivät ettei tämä teknologia ole siihen tarkoitukseen, vaan sillä on seurata yleistilaa jotta hoitohenkilöstövoi tarvittaessa puuttua mahdollisiin muutoksiin.
Pilottiasiakkaiden haastattelusta esiin nousi kaksi toistuvaa teemaa, turvallisuuden kokemus sekä eettinen näkökulma liittyen asiakkaan voinnin seurantaan ja yksityisyyteen. Näistä teemoista on tärkeää jatkaa keskustelua ja avointa puntarointia sekä organisaatiossa että asiakkaiden ja omaisten kanssa.