Hyvinvointiranneke omaishoitoperheen tukena
Omaishoitaja saa puhelimeensa tietoa omaishoidettavan tilasta tämän käyttämän rannekkeen välityksellä. Sote-ammattilainen tukee perhettä laitteen käytössä ja ohjaa hyvinvointitiedon perusteella perheen palveluihin oikea-aikaisesti.
Kansallisten tilastojen mukaan ikäihmisten määrä ja kotona asuvien ikääntyneiden määrä ovat olleet kasvussa sekä lukumäärällisesti että prosentuaalisesti (Tilasto- ja indikaattoripankki 2022, ind. 2874, 1044, 1045, 1046). Vuonna 2020 yli 65-vuotiaita oli Tampereella noin 44 500 eli 19 % väestöstä. Yli 8 % asukkaista oli täyttänyt 75 vuotta ja 85 vuotta täyttäneiden osuus oli yli 2 %. Seuraavina vuosina yli 65-vuotiaiden määrän ennakoidaan lisääntyvän noin tuhannella henkilöllä vuosittain ja yli 90-vuotiaiden määrä lisääntyy vuoteen 2040 mennessä yli 130 %. Säännöllisten palvelujen, tukipalvelujen tai omaishoidon piirissä oli 75 vuotta täyttäneistä tamperelaisista yhteensä noin kolmannes (32,5 %) vuonna 2019. (Tukea vanhenemiseen. Suunnitelma ikääntyvän väestön tukemiseksi ajalle 2020–2023. Tampereen kaupunki, 2020.)
Tampereen kaupungin vuosille 2020–2030 hyväksymässä Erityisryhmien asumisen palveluverkkosuunnitelmassa on otettu huomioon mm. väestöennusteet, vertailutiedot Suomen suurimmista kunnista, asumispalvelujen trenditiedot ja asiantuntijoiden arvioinnit palvelutarpeen tulevasta kehityksestä. Palveluverkkosuunnitelma ennakoi, että ympärivuorokautisen hoidon tarve lisääntyy 40 % vuosien 2021 ja 2035 välillä. Ikäihmisille suunnatuista sosiaalipuolen palveluista etenkin tehostettu palveluasuminen aiheuttaa vuosittain ison loven valtion ja kuntien talouteen. Kehusmaan (2014, 79–80) mukaan jokainen kotona tehostetun palveluasumisen sijaan vietetty vuosi säästäisi valtion rahoja keskimäärin 30600 € / hlö. Nykyisin tuo summa on varmasti kasvanut ja kasvaa jatkossakin hintojen ja henkilöstökulujen kasvun myötä.
Joissain tapauksissa voi olla haastavaa arvioida raskaampiin palveluihin siirtymisen oikea-aikaisuutta. Tehostetun palveluasumisen tarvetta saattaisi olla helpompi arvioida esimerkiksi teknologisen hyvinvointitiedon perusteella. Kotona asumista ja omaishoitoa tukevien teknologisten ratkaisujen ja verrattain vähäistä henkilöstöresurssia vaativien palveluiden avulla ikäihmisen siirtyminen raskaampiin palveluihin saattaisi lykkääntyä jopa useilla vuosilla ja näin lyhentyisi ikäihmisen viettämä kokonaisaika tehostetun palveluasumisen piirissä.
Ikäihmisten palvelutarpeisiin vastatessa omaishoitajien rooli on merkittävä. Heidän tuekseen etsitäänkin nyt teknologiasta ratkaisuja, joiden avulla sekä omaishoitajan että -hoidettavan kokemus turvallisesta ja laadukkaasta elämästä kotona vahvistuisivat. On tärkeää, että omaishoitajat osallistuvat näiden ratkaisujen kehittämiseen. Omaishoitoperheille jaettiin päiväkeskustoiminnassa tietoa mahdollisuudesta osallistua teknologian pilotointiin. Hyvinvointitietoa keräävän Vivago-ratkaisun lisäksi tarjottuun palvelukokonaisuuteen sisältyi mahdollisuus osallistua lähitorien kuntouttavaan ja hyvinvointia tukevaan toimintaan omassa kodissa, käyttämällä Vooler-etäyhteysalustaa. Osallistuminen lähitorin monipuoliseen toimintaan oli siis mahdollista kotoa käsin. Etäyhteys tarjosi myös mahdollisuuden saada lähitorilta yksilöllistä palveluohjausta fysioterapeutilta, sosiaaliohjaajalta tai seniorineuvolasta.
Lähteet:
Eritysryhmien palveluasumisen palveluverkkosuunnitelma 2020–2030. Tampereen kaupunki. Sosiaali- ja terveyslautakunta 7.5.2020.
Kehusmaa, S. 2014. Hoidon menoja hillitsemässä – Heikkokuntoisten kotona asuvien ikäihmisten palvelujen käyttö, omaishoito ja kuntoutus. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 131. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Viitattu 2.8.2022. Hoidon menoja hillitsemässä. Heikkokuntoisten kotona asuvien ikäihmisten palvelujen käyttö, omaishoito ja kuntoutus. (helsinki.fi)
Tilasto- ja indikaattoripankki. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2005-2022. Viitattu 2.8.2022. Etusivu - Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet.fi
Tukea vanhenemiseen -Suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi ajalle 2020-2023. Viitattu 2.8.2022. Suunnitelma ikääntyneen väestön tuksemiseksi ajalle 2020-2023, päivitetty kh 27.1.2020 (1).pdf
Hyvinvointikeskukset ja lähitorit. Tampereen kaupunki. https://www.tampere.fi/hyvinvointikeskukset-ja-lahitorit
Pohdinta ja tarve siirtyä kotoa raskaampiin palveluihin alkaa monesti omaishoitoperheen kotona selviytymisen ja pärjäämisen tunteen heikkenemisestä. Tunne saattaa muodostua vähitellen ajan saatossa tai joskus omaishoitajan äkillisen sairauden tai tapaturman seurauksena. Kotona pärjäämättömyyden tunne saattaa voimistua, jos omaishoitoperhe kokee osallistumismahdollisuuksiensa vähentyneen ja jos omainen kokee olevansa tilanteessa yksin vailla riittävää tukea. Teknologisen avun tarjoaminen omaishoitoperheen tilanteeseen saattaa herättää vastustusta.
Kotona asumista uhkaavia tekijöitä:
- Omaishoitoperhe ei koe pystyvänsä selviytymään kotonaan tai kokemus kotona selviytymisestä on vaarassa heikentyä.
- Turvallisuudentunteen omaishoitoperheessä koetaan heikentyneen tai turvallisuudentunne on uhattuna.
- Omaishoitoperhe kokee elämänlaatunsa heikentyneen ja arjen epävarmaksi tai kaoottiseksi.
Myöhäinen reagointi lisää kustannusten kasvua:
- Omaishoitoperhe kokee, että heidän palvelutarpeisiinsa ei vastata ajoissa.
- Omaishoitoperhe kokee osallistumisen vaikeaksi, osallisuuden tunteensa heikoksi ja itsensä syrjäytyneeksi.
- Kynnys palvelujen piiriin hakeutumiselle on korkea.
Teknologiavastaisuus:
- Teknologian käyttö koetaan omaishoitoperheessä kuormittavaksi ja vaikeaksi.
- Tampereen Vanhuspalveluyhdistys ry: PirKATI:n osahankkeen toteuttaja
- PirKATI: rahoitus, hankkeen ohjaus
- Pioni ry: omaishoitoperheiden etsiminen teknologian kokeilijoiksi
- Sointu Senioripalveluiden päiväkeskukset: omaishoitoperheiden etsiminen ja rekrytoiminen teknologian kokeilijoiksi
- Sointu Senioripalveluiden ammattilaiset omaishoitoperheiden tukena: päiväkeskusten ja lähitorien työntekijät. Tähän kehittäjäjoukkoon kuuluu lähihoitajia, sosiaaliohjaajia, fysioterapeutteja, sairaanhoitajia sekä yhteisötaiteilija.
- Vivago: Hyvinvointitietoa keräävä teknologiajärjestelmä, johon kuuluu tukiasema, ranneke ja älypuhelinsovellus
- Vooler: etäyhteysalusta ohjelmien ja palvelun tarjoamiseksi
Pyritään tukemaan kotona asumista mahdollisimman pitkään:
- Omaishoitoperheen kokemus kotona selviytymisestä vahvistuu
- Omaishoitoperheen turvallisuuden tunne lisääntyy
- Omaishoitoperheen elämänlaatua ja arjen sujuvuutta tukee teknologian antama tieto asiakkaan hyvinvoinnista ja mahdollisuus hälyttää apua (automaattinen tai rannekkeen käyttäjän tekemä hälytys)
Positiivinen asenne teknologiaa kohtaan:
- Teknologian itsenäistä käyttöä tukevan perehdytyksen ja neuvonnan kautta asiakas kokee teknologian käytön helpoksi
- Omaishoitajan osaaminen teknologisesti kerätyn hyvinvointitiedon tulkitsemisessa ja etätoimintaan osallistumisessa lisääntyy
- Teknologia koetaan tarpeelliseksi
Tietoon perustuvaa ja ennakoivaa reagointia kustannusten hillitsemiseksi:
- Niin omaishoitajan kuin sote-henkilöstönkin ennakoiva ja oikea-aikainen (dataan perustuva) reagointi palvelu- ja hyvinvointitarpeisiin sekä mahdollisin poikkeamiin mahdollistuvat
- Omaishoitoperheen monipuoliset osallistumismahdollisuudet etätoimintaan ja -ohjaukseen lisääntyvät Voolerin käyttöönoton myötä
- Kynnys palvelujen piiriin hakeutumiselle voi madaltua etäpalvelujen avulla
Tavoiteltujen muutosten saavuttamista seurataan seuraavien mittareiden avulla:
- NPS
- Osin strukturoitu, osin avoimia kysymyksiä sisältävä alku- ja loppuhaastattelu
- COPE-indeksi (omaishoitajien kuormittumista arvioiva indeksi) alussa ja lopussa
- EuroHIS8 kysely alussa ja lopussa
Arviointikysymykset:
- Miten teknologian käyttöönotto on vaikuttanut omaishoitoperheiden kokemukseen kotona pärjäämisestä?
- Miten teknologian käyttöönotto on vaikuttanut omaishoitoperheiden turvallisuuden tunteeseen?
- Miten teknologian antama hyvinvointitieto ja hälytysominaisuudet vaikuttavat omaishoitoperheen elämänlaatuun, hyvinvointiin ja arjen sujuvuuteen?
- Minkälaiseksi omaishoitaja kokee teknologian käytön?
- Miten teknologian avulla saadun hyvinvointitiedon perusteella toteutettu ennakoiva ja oikea-aikainen reagointi sekä palveluiden pariin ohjautuminen ovat toteutuneet?
- Miten Voolerin käyttöönotto on vaikuttanut mahdollisuuksiin osallistua monipuoliseen etätoimintaan ja -ohjaukseen?
- Miten etäpalvelut ovat vaikuttaneet omaishoitoperheiden hakeutumiseen palvelujen piiriin?
- Miten pilotti on vaikuttanut omaishoitajan osaamiseen teknologisesti kerätyn hyvinvointitiedon tulkitsemisessa sekä etätoimintaan osallistumisessa?
- Miten arki on teknologian käyttöönoton myötä muuttunut?
- Minkälaisia hyötyjä, haasteita ja haittoja teknologioiden käytöstä on tai voisi olla - Case-esimerkkejä.
Indikaattorit:
- NPS-luku ja kuinka monta % vastanneista antoi arvosanan x
- Kuinka monella vastanneista teknologian käyttöönotto on lisännyt kotona pärjäämisen tunnetta
- Kuinka monella vastanneista teknologian käyttöönotto on lisännyt turvallisuuden tunnetta
- Kuinka monella vastanneista teknologian antama hyvinvointitieto ja hälytysomaisuudet ovat vaikuttaneet elämänlaatuun, hyvinvointiin ja arjen sujuvuuteen tai jollakin muulla tavalla
- Kuinka moni vastanneista koki teknologian käytön helpoksi tai jollakin muulla tavalla
- Kuinka moni vastanneista koki hyvinvointitietoon perustuvan reagoinnin ja palvelujen pariin ohjautumisen toteutuneen oikea-aikaisesti
- Kuinka moni vastanneista koki osallistumismahdollisuuksiensa lisääntyneen Voolerin avulla
- Kuinka moni vastanneista koki etäpalveluilla olleen vaikutusta palvelujen piiriin hakeutumiselle
- Kuinka monella vastanneista kokeilulla on ollut osaamista lisäävää vaikutusta teknologiaosaamiseen
- Kuinka monella vastanneista arki on muuttunut teknologian käytön myötä jollakin tavalla (miten)
Kohderyhmänä ovat ikääntyneet omaishoitoperheet Tampereella. Taatalakeskuksen ja Kaukaharjukeskuksen päiväkeskustoiminnan henkilöstö sekä Pirkanmaan omaishoitajat -yhdistys Pioni ry etsivät yhdessä kokeiluun halukkaita omaishoitoperheitä ja teettivät heille haastattelukyselyn (EuroHIS-8, COPE sekä puolistrukturoitu kysely).
Haastattelukyselyyn osallistui 18 omaishoitajaa ja kokeiluun valikoitui neljä omaishoitoperhettä, eli kahdeksan henkilöä.
Omaishoitoperheet saivat säännöllisesti tukea hyvinvointidatan tulkintaan päiväkeskusten henkilökunnalta ja Tampereen Vanhuspalveluyhdistys ry:n projektityöntekijältä (omaishoitoperheiden yhteyshenkilö). Projektityöntekijä keräsi perheiltä käyttäjäkokemuksia. Jos omaishoitajan käyttöön kerätyn tiedon avulla tunnistettiin merkittäviä muutoksia asiakkaan voinnissa, omaishoitaja ja yhteyshenkilö olivat yhteydessä asiakkaan toimintakykyarvioinneista ja palvelupäätöksistä vastaavaan kaupungin asiakasohjaajaan. Rannekkeen keräämä hyvinvointitieto auttoi tekemään oikea-aikaisesti päätöksen palvelusta toiseen siirtymisestä, esimerkiksi silloin kun omaishoidettavan kasvanut palvelutarve edellytti siirtymistä ympärivuorokautisen asumispalvelun piiriin.
Kokeilujakson (6kk) jälkeen projektityöntekijä teki omaishoitoperheille loppuhaastattelukyselyt, joiden avulla saatiin tietoa teknologioiden hyödyntämismahdollisuuksista omaishoitoperheissä. Toimintamallin kokeilussa käytettyjä laitteita ja järjestelmiä (Vivago ja Vooler) koskevan asiakaspalautteen projektityöntekijä välitti kyseisille yrityksille. Käyttäjäkokemusten perusteella kehitettiin teknologiaa ja teknologisia palveluita tiiviissä yhteistyössä.
Teknologian ja tuen yhdistävä toimintamalli on valmis palvelutuote, jota hyvinvointialueet voivat halutessaan hyödyntää. Palvelukokonaisuus oli omaishoitoperheille ilmainen, sillä rahoitus tarvittaviin laite- ja henkilöstöhankintoihin tuli PirKATI-hankkeelta ja Tampereen Vanhuspalveluyhdistykseltä.