Toimintaa arvioidaan säännöllisesti esimerkiksi seuraavin tavoin:
- Kysely kävijöille
- Kysely järjestöille, yhteisöille ja kuntien toimijoille
- Kehittämistyöpaja asukkaille ja ammattilaisille
- Kehittämistilaisuudet järjestöjen kanssa
- Kävijämäärien seuraaminen
- Havainnointi
Keväällä 2024 Hyvinvointitoimijat tutuksi- infoja järjestettiin yhteensä 47 kappaleitta seitsemässä eri toimipisteessä ajanjaksolla 1.2.2024-31.5.2024. Viikoittain infoja järjestettiin kolme; tiistaisin klo 10–11 yhdessä paikassa ja torstaisin klo 13–14 kahdessa eri paikassa.
Hyvinvointitoimijat tutuksi- infoissa kevään aikana mukana omaa toimintaansa oli esittelemässä 56 eri järjestön tai kunnan toimijaa. Toimijat olivat mukana 1–8 kertaa. Aikojen varaamista ei rajattu vaan niitä sai vapaasti varata aikojen ollessa ajanvarauskalenterissa vapaana. Kokemusasiantuntijat olivat infoissa mukana aina.
Kävijöitä infoissa laskettiin yhteensä 755. Kävijämäärät vaihtelivat eri toimipisteiden välillä, keskimääräinen kävijäluku yhdessä infossa oli 10,2–25,7. Toimintamallin tavoitteena oli tavoittaa hyvinvointialueen työntekijöitä asukkaiden/asiakkaiden lisäksi. Infoissa kävi kuitenkin vain yksittäisiä työntekijöitä, joten työntekijöiden tavoittamisessa emme onnistuneet. Kävijätiedoissa laskettiin yhteen kaikki kävijät, eikä eritelty asukkaista, asiakkaita ja hyvinvointialueen työntekijöitä, sillä hyvinvointialueen työntekijöitä oli kävijöistä vain yksittäisiä.
Kävijäpalautetta Hyvinvointitoimijat tutuksi-infoista saatiin 87 kpl. Palaute kerättiin infotilaisuuksista keskustelun lomassa. 93% vastaajista sai tapahtumasta uutta tietoa ja 92% koki infon olleen hyödyllinen. 83% voisi suositella Hyvinvointitoimijat tutuksi- infossa käyntiä myös toisille.
Palautetta mukana olleilta toimijoilta saatiin yhteensä 37kpl. 84 % koki osallistumisen hyödylliseksi, 76 % tavoitti kohderyhmäänsä, 86 % verkostoitui muiden toimijoiden kanssa ja 92 % voisi suositella osallistumista myös muille toimijoille.
Palautteissa esiin nousi erityisesti verkostoitumisen, tiedon jakamisen, uudenlaisen yhteistyön sekä uusien kontaktien hyödyt. Kontakteja oli luotu kävijöihin, muihin toimijoihin, hyvinvointialueeseen, kokemusasiantuntijoihin, opiskelijoihin ja henkilökuntaan. Mahdollisuus jalkautua alueen asukkaiden pariin nähtiin myös tärkeäksi. Infot nähtiin hyvänä markkinointikanavana, ja niiden koettiin lisäävän toiminnan näkyvyyttä. Osa vastaajista koki infojen nykyisen pituuden (1h) liian lyhyenä.
Asukasymmärrystä lisättiin kehittämistyöpajassa, jossa käytiin keskustelua Hyvinvointitoimijat tutuksi -infojen käytänteistä, haasteista, kehitysehdotuksista ja viestinnästä.
Kevään ajan infoissa mukana olleet kokemusasiantuntijat havainnoivat toimintaa ja tilaisuuksia ja toivat esiin nousseita ajatuksia ja havaintoja kehittämistyön tueksi kevään mittaan. Alla muutamia kokemuksia käydyistä keskusteluista infoissa:
Eräs iäkäs jutusteli pidempään ja lähtiessä totesi: "Oli ihana saada jutella jonkun kanssa".
Asiakas koki, että tapahtuma on todella tärkeä! Hän sai kaipaamaansa tukea, neuvoa ja omat asiat edistymään, ja järjestökin hyötyi tästä kontaktista.
Hyvinvointitoimijat tutuksi- infojen viestintä tehtiin monikanavaisesti hyödyntäen sosiaalista mediaa, sisäisiä ja ulkoisia verkkosivuja, printtilehtimainontaa, flyereita ja sähköpostia. Myös juttuvinkkejä lähetettiin paikallislehtiin sekä kaupunkien viestintään ja hyödynnettiin kaupunkien tapahtumakalentereita lisäämällä Hyvinvointitoimijat tutuksi- infot tapahtumiin. Myös valmiita kokousrakenteita, verkostoja sekä uutiskirjettä hyödynnettiin viestinnässä ja toimintamallin esittelyssä. Hyvinvointitoimijat tutuksi- infoissa suurin osa kävijöistä (79%) saapui paikalle sattumalta, joten infopisteen näkyvyyden lisäämiseksi hankittiin toimintaa kuvaavat roll upit.
Toimintamalli havaintojen perusteella tavoitti erityisesti ikääntynyttä väestöä ja puolestaan nuorten / nuorten aikuisten tavoittaminen jäi vähäisemmäksi. Toimintamallia haluttiin kokeilla myös tällä kohderyhmälle, joten keväällä 2024 lähdettiin toteuttamaan nuorille / nuorille aikuisille suunnattuja hyvinvointikiertueita.