Hyvinvointitoimijat tutuksi (ent. Järjestöinfot), Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP P4, I2)

Järjestötoimijat ja kuntien edustajat jalkautuvat Vantaalla ja Keravalla eri toimipisteille viikottain esittelemään palvelujaan ja keskustelemaan kävijöiden kanssa. Toiminnalla edistetään hyvinvointia edistävien palveluiden löydettävyyttä.

Toimintaympäristö

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella tarkoituksena on vahvistaa järjestöjen ja kuntien hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden löydettävyyttä. Toimintamallin avulla lisätään jalkautuvaa palveluohjausta suoraan asukkaille ja ammattilaisille.

Ohjaus lisääntyy hyvinvointialueen palveluista Vantaan ja Keravan kaupunkien kulttuuri- luonto- ja liikuntapalveluihin ja järjestöjen toimintaan.

Yhteistyö tiivistyy hyvinvointialueen ja Vantaan ja Keravan kaupunkien ammattilaisten sekä järjestötoimijoiden välillä

Kehittämisellä vastataan Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategian painopisteisiin:

  • Toimimme yhdessä (Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiselle on käytössä toimivat yhteistyörakenteet, toimintamallit ja mittarit).
  • Vahvistamme hyvinvointia ja turvallisuutta (Vanhusten toimintakykyä tuetaan ja elämänlaatua parannetaan järjestämällä yksilöllisiä, ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä palveluja)
  • Arvostamme henkilöstöämme (Työntekijöillä on mahdollisuus uudistua, kehittää osaamista ja työtään) ja näkökulmaan 

Toimintamallin kehittämisessä on huomioitu esiselvitystyö, jossa on kerrytetty asiakasymmärrystä eri ikäisten asukkaiden työpajoissa ja asukaskyselyssä. Kehittämisessä on huomioitu järjestöjen tuottama tieto.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmät:

  1.  asukkaat 
  2. hyvinvointialueen työntekijät
  3. kuntien ja kolmannen sektorin toimijat
  4. opiskelijat

Kehittämisessä ja toteutuksessa ovat mukana olennaisesti kokemusasiantuntijat.

Kehittämisvaiheeseen on kuulunut asiakaskysely ja asukastyöpaja. 

Lisäksi toimintamallin kehittämisessä on huomioitu esiselvitystyö, jossa on kerrytetty asiakasymmärrystä eri ikäisten asukkaiden työpajoissa ja asukaskyselyssä. Kehittämisessä on huomioitu järjestöjen tuottama tieto.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa järjestötoimijat ja kuntien edustajat jalkautuvat Vantaalla ja Keravalla eri toimipisteille viikottain esittelemään palvelujaan ja keskustelemaan kävijöiden kanssa. 

Hyvinvointitoimijat tutuiksi - infojen tarkoituksena on vahvistaa järjestöjen ja kuntien hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden löydettävyyttä. 

Toimintamallin avulla lisätään jalkautuvaa palveluohjausta suoraan asukkaille ja ammattilaisille.

Infoissa on aina mukana kuntien ja/tai järjestöjen edustajia, sekä kokemusasiantuntija. Infot järjestetään tiistaisin klo 10-11 ja torstaisin klo 13-14 vaihdellen eri toimipisteissä.

Tilaisuudet on tarkoitettu asukkaille, työntekijöille ja opiskelijoille. Infot ovat aina maksuttomia, eivät vaadi ilmoittautumista tai velvoita mihinkään.

Tilaisuuksia on järjestetty keväällä 2024 seuraavissa paikoissa:

  • Verso (Tikkurila, sosiaaliohjaus), Vantaa
  • Lumon kirjasto, Vantaa
  • Mosaiikin kirjasto, Vantaa
  • Peijaksen OLKA-piste, Vantaa
  • Keravan terveysasema, Kerava
  • Tikkurilan terveysasema, Vantaa

Saatujen kokemusten perusteella toimintamalli vakiintuu pysyväksi toiminnaksi hyvinvointialueelle ja jatkuu syksyllä 2024.

Lisätietoa:  Hyvinvointitoimijat tutuksi -infot | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (vakehyva.fi)

Kokemuksia: Järjestöt ja kuntien toimijat tarjoavat monipuolisia palveluja vauvasta vaariin | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (vakehyva.fi)

Hyvinvointitoimijat tutuksi -infoissa laskettiin kevään aikana huimat 755 kohtaamista! | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (vakehyva.fi)

 

Lisätietoa antaa:

Suvi Rapinoja

Erityisasiantuntija, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue

suvi.rapinoja2@vakehyva.fi

 

Liitteet
Kuva
Hyvinvointitoimijat tutuksi -infoissa on tavattavissa järjestöjä ja kuntien toimijoita esittelemässä palveluitaan.
Hyvinvointitoimijat tutuksi -infoissa on tavattavissa järjestöjä ja kuntien toimijoita esittelemässä palveluitaan.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Syksyllä 2024 tilaisuuksia jatketaan hyvinvointialueen terveydenhuollon palvelujen toimialan koordinoimana. 

Toimintamalli vaatii resursseina hyvinvointialueelta:

  • Koordinointiresurssi hyvinvointialueen palveluista
    • Yhteydenpito/ tiedottaminen mukana oleville järjestöjen/kuntien edustajille 
    • Ajanvarausten hallinnointi, esimerkiksi ajanvarauskalenterin avulla
    • Hyvinvointitoimijat tutuksi- infojen toimipisteiden varaaminen/ varmistaminen toiminnan järjestämiseksi
    • Mahdolliset seurantakokoukset palautteiden ja muiden käytännön asioiden läpikäymiseksi puolivuosittain
    • Palautteen kerääminen mukana olleilta toimijoilta sekä toimipisteiltä 
  • Viestintä järjestöille ja kuntien toimijoille, hyvinvointialueen ammattilaisille ja suoraan asukkaille. 
    • Asukkaat ovat nostaneet esiin printtiviestinnän merkityksen ja ilmoittamisen lehdissä.
    • Järjestöjä/kuntien edustajia tiedotetaan pääasiassa valmiiden verkostojen ja kumppanuuksien kautta. Toiminnasta ilmoitetaan myös avustusta saaneille järjestöille. Hyvinvointialueen verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat ovat olennaisia tiedotuskanavia eri toimijoiden suuntaan. Toiminta vaatii aktiivista viestintää, jotta mukaan saadaan myös uusia toimijoita.
    • Hyvinvointialueen työntekijöitä tiedotetaan mm. intran kautta sekä järjestöyhteistyöhön liittyvissä kokouksissa. Hyödyllistä on myös suora viestintä esimerkiksi yksiköiden tiimikokouksissa.
    • Paperiset esitteet puolivuosittain, joissa näkyvillä suunnitellut ajat ja paikat ja mahdollisuuksien mukaan listaus mukana olevista toimijoista
    • Toimintamallin verkkosivun luominen ja verkkosivun päivitys säännöllisesti tietojen ajantasaisuuden varmistamikseksi

 

  • Muut
    • Toiminnassa mukana ollut kokemusasiantuntijaresurssi on olennainen toiminnan sujuvuuden ja käytännön järjestelyn kannalta sekä toiminnan kehittämisessä. Yhdessä infokerrassa on aina yksi kokemusasiantuntija paikalla hiukan ennen ja jälkeen varsinaisen toiminnan. Kokemusasiantuntijaresurssin hankkiminen vaatii sekä taloudellista että ajallista resurssia hyvinvointialueelta.

       

  • Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA)
    • Toimintamallin yhteydessä on tehty Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA). Ihmisiin kohdistuvassa vaikutusten arvioinnissa ei tullut esiin, että toimintamalli syrjisi mitään väestöryhmää.

 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Halutun kohderyhmän tavoittaminen on hyvä huomioida toimipisteitä suunnitellessa. 

Kokemusasiantuntijoiden rooli onnistuneiden infojen osalta on merkittävä, mutta on hyvä huomioida, että kokemusasiantuntijat tarvitset tehtävässään tukea.

Viestintään on hyvä panostaa ja se vaatii resurssia jonkin verran.

Ajanvarauskalenterin suunnitteluun ja valintaan on hyvä panostaa, käytön haasteiden ilmentyessä vaatii koordinointiresurssia enenmmän.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintaa arvioidaan säännöllisesti esimerkiksi seuraavin tavoin:

  • Kysely kävijöille
  • Kysely järjestöille, yhteisöille ja kuntien toimijoille
  • Kehittämistyöpaja asukkaille ja ammattilaisille
  • Kehittämistilaisuudet järjestöjen kanssa
  • Kävijämäärien seuraaminen
  • Havainnointi

Keväällä 2024 Hyvinvointitoimijat tutuksi- infoja järjestettiin yhteensä 47 kappaleitta seitsemässä eri toimipisteessä ajanjaksolla 1.2.2024-31.5.2024. Viikoittain infoja järjestettiin kolme; tiistaisin klo 10–11 yhdessä paikassa ja torstaisin klo 13–14 kahdessa eri paikassa. 

Hyvinvointitoimijat tutuksi- infoissa kevään aikana mukana omaa toimintaansa oli esittelemässä 56 eri järjestön tai kunnan toimijaa. Toimijat olivat mukana 1–8 kertaa. Aikojen varaamista ei rajattu vaan niitä sai vapaasti varata aikojen ollessa ajanvarauskalenterissa vapaana. Kokemusasiantuntijat olivat infoissa mukana aina.  

Kävijöitä infoissa laskettiin yhteensä 755. Kävijämäärät vaihtelivat eri toimipisteiden välillä, keskimääräinen kävijäluku yhdessä infossa oli 10,2–25,7. Toimintamallin tavoitteena oli tavoittaa hyvinvointialueen työntekijöitä asukkaiden/asiakkaiden lisäksi. Infoissa kävi kuitenkin vain yksittäisiä työntekijöitä, joten työntekijöiden tavoittamisessa emme onnistuneet. Kävijätiedoissa laskettiin yhteen kaikki kävijät, eikä eritelty asukkaista, asiakkaita ja hyvinvointialueen työntekijöitä, sillä hyvinvointialueen työntekijöitä oli kävijöistä vain yksittäisiä.  

Kävijäpalautetta Hyvinvointitoimijat tutuksi-infoista saatiin 87 kpl. Palaute kerättiin infotilaisuuksista keskustelun lomassa. 93% vastaajista sai tapahtumasta uutta tietoa ja 92% koki infon olleen hyödyllinen. 83% voisi suositella Hyvinvointitoimijat tutuksi- infossa käyntiä myös toisille. 

Palautetta mukana olleilta toimijoilta saatiin yhteensä 37kpl. 84 % koki osallistumisen hyödylliseksi, 76 % tavoitti kohderyhmäänsä, 86 % verkostoitui muiden toimijoiden kanssa ja 92 % voisi suositella osallistumista myös muille toimijoille. 

Palautteissa esiin nousi erityisesti verkostoitumisen, tiedon jakamisen, uudenlaisen yhteistyön sekä uusien kontaktien hyödyt. Kontakteja oli luotu kävijöihin, muihin toimijoihin, hyvinvointialueeseen, kokemusasiantuntijoihin, opiskelijoihin ja henkilökuntaan. Mahdollisuus jalkautua alueen asukkaiden pariin nähtiin myös tärkeäksi. Infot nähtiin hyvänä markkinointikanavana, ja niiden koettiin lisäävän toiminnan näkyvyyttä. Osa vastaajista koki infojen nykyisen pituuden (1h) liian lyhyenä. 

Asukasymmärrystä lisättiin kehittämistyöpajassa, jossa käytiin keskustelua Hyvinvointitoimijat tutuksi -infojen käytänteistä, haasteista, kehitysehdotuksista ja viestinnästä. 

Kevään ajan infoissa mukana olleet kokemusasiantuntijat havainnoivat toimintaa ja tilaisuuksia ja toivat esiin nousseita ajatuksia ja havaintoja kehittämistyön tueksi kevään mittaan. Alla muutamia kokemuksia käydyistä keskusteluista infoissa: 

Eräs iäkäs jutusteli pidempään ja lähtiessä totesi: "Oli ihana saada jutella jonkun kanssa". 

Asiakas koki, että tapahtuma on todella tärkeä! Hän sai kaipaamaansa tukea, neuvoa ja omat asiat edistymään, ja järjestökin hyötyi tästä kontaktista. 

Hyvinvointitoimijat tutuksi- infojen viestintä tehtiin monikanavaisesti hyödyntäen sosiaalista mediaa, sisäisiä ja ulkoisia verkkosivuja, printtilehtimainontaa, flyereita ja sähköpostia. Myös juttuvinkkejä lähetettiin paikallislehtiin sekä kaupunkien viestintään ja hyödynnettiin kaupunkien tapahtumakalentereita lisäämällä Hyvinvointitoimijat tutuksi- infot tapahtumiin. Myös valmiita kokousrakenteita, verkostoja sekä uutiskirjettä hyödynnettiin viestinnässä ja toimintamallin esittelyssä. Hyvinvointitoimijat tutuksi- infoissa suurin osa kävijöistä (79%) saapui paikalle sattumalta, joten infopisteen näkyvyyden lisäämiseksi hankittiin toimintaa kuvaavat roll upit.  

Toimintamalli havaintojen perusteella tavoitti erityisesti ikääntynyttä väestöä ja puolestaan nuorten / nuorten aikuisten tavoittaminen jäi vähäisemmäksi. Toimintamallia haluttiin kokeilla myös tällä kohderyhmälle, joten keväällä 2024 lähdettiin   toteuttamaan nuorille / nuorille aikuisille suunnattuja hyvinvointikiertueita.