Iäkkäiden päivätoiminta ja Etäryhmätoiminta ( TulKoti-hanke Pohjois-Savo)
Pohjois-Savon hyvinvointialueen iäkkäiden päivätoiminnan yhtenäinen yksikkö, joka toimii eritoimipisteistä alueellisesti. Yhtenäinen toimintamalli, jonka muodot ovat kokopäivätoiminta, osapäivätoiminta ja etäryhmätoiminta.
Pohjois-Savon hyvinvointialueen toiminta alkoi 1.1. 2023. Asukkaita pohjois-Savossa on 247 689. Pohjois-Savon alueella väestö on ikääntynyttä ja ikääntyy yhä enemmän seuraavina vuosina. Pohjois-Savossa 25% väestöstä on yli 65 -vuotiaita ja tämän ennustetaan kasvavan 31 %:iin vuoteen 2030 mennessä. Myös väestöllinen huoltosuhde heikkenee. Pohjois-Savossa sosiaali- ja terveyspalvelujen nettokäyttökustannukset ovat 13,5% maan keskiarvoa korkeammat. Kustannusten hillitsemiseksi Pohjois-Savossa on otettava käyttöön ennaltaehkäiseviä, kustannustehokkaita ja vaikuttavia toimintamalleja ja menetelmiä tulevaisuutta ajatellen. Ikääntyneiden päivätoimintaa järjestettiin eri kunnissa hyvin erilaisilla toimintamalleilla ja toiminnan tavoitteilla . Tarkoituksena oli kartoittaa laajasti jo olemassa oleva ikääntyneiden päivätoiminta koko hyvinvointi alueella. Palveluiden ohjautuminen oli hyvin moninaista ja palveluun pääsyn kriteerit olivat erilaisia tai kriteereitä ei ollut olenkaan. Toiminta oli ennaltaehkäisevästä palvelusta kuntouttavaan tavoitteelliseen palveluun joten vaihtelu väli oli laaja. Keräsimme toimintamallit ja kartoitimme asiakkaiden palvelun tarpeen sekä nyt palveluita käyttävien asiakkaiden asiakasprofiilit. Kartoitustyössä hyödynnettiin päivätoiminnan työntekijöiden asiantuntijuutta.
Tavoitteena oli saada laajakuva, mikä palvelee meidän alueen asiakas tarvetta parhaiten ja tunnistaa mahdolliset aukkopaikat, joihin tulee tarttua. Kartoituksessa havaittiin palvelun tunnistettavuuden ja oikea-aikaisuuden merkityksen palvelun saavutettavuuteen. Yhteistyössä palvelutuotannon kanssa pystyimme luomaan päivätoiminnan tuottamisen mallin, joka tukee asiakasta oikea-aikaisesti ja tavoitteellisesti aktivoideni arjessa pärjäämistä.
Teknologian hyödyntäminen laajasti ennaltaehkäisevissä ja ensisijaisissa palveluissa on tärkeää. Tavoitteena on saada etäryhmätoiminnalle selkeä paikka palvelutarjottimella, jota voidaan hyödyntämään laajasti. Näin saamme myös päivätoiminnalle kattavamman vaikuttavuuden ja mahdollisuuden laajentaa toimintaa eri asiakasryhmiä palvelevaksi. Palveluiden saatavuuden haasteena on myös etäisyydet kuntiin ja kyliin, etätoiminnalla voimme myös vastata tähän haasteeseen kun palvelu on paikka riippumatonta. Etäryhmätoiminta on tarjolla koko hyvinvointialueen kattavasti ja laitteiston yhdenmukaistamisen myötä ryhmät voi rakentua eri kuntien asiakkaista ja laajentua koko hyvinvointialueen peittäväksi palveluksi.
Pohjois-Savon alueella on päivätoiminnassa hyvin laaja-alaisesti erilaista ja eritasoista palvelua. Alueella toimi 19 kuntaa, joiden toimintamallit olivat hyvin moninaiset. Asiakkaiden palveluun pääsyn ja palvelun tarpeen arviointi oli hyvin erilainen alueilla. Toiminta oli joissain hyvinkin ennaltaehkäisevää ja oli alueita, joissa oli jo selkeät kriteerit palvelun pääsylle ja tavoitteellinen arkea aktivoiva toimintakulttuuri. Hyvinvointialueen muodostuessa tavoite on kehittää ja yhdenmukaistaa ikääntyneiden päivätoiminta samansisältöiseksi yhtenäisen palvelunkuvauksen mukaiseksi.
Kotiin vietävien tukipalveluiden yksi muoto on ikääntyneiden päivätoiminta. Päivätoiminnan palveluntarpeen tunnistaminen ja asiakkaalle oikea-aikaisesti kohdentuminen tukee vahvasti linjausta, jossa on löydettävä keinoja tukea säännöllisen kotihoidon käyntimäärien kasvua. Alueen taloussuunnitelman mukaisesti etäpalveluita tulee laajentaa ja kehittää, jotta ne palvelevat asiakkaan tarpeita paremmin ja pystymme tehostamaan ja saamaan palvelut oikea-aikaisesti saavutettavammiksi. Tavoite etsiä ratkaisu ja kehittää malli tuottaa etäpäivätoimintaa seudullisesti tehokkaasti, laadukkaasti ja yhdenmukaisesti.
Tunnistetut aukkopaikat:
- Alueelliset erot suuria
- Erilainen palvelunkuvaus ennen Hyvinvointialuetta
- Eri arvoinen saatavuus ja saavutettavuus
- Myöntämisperusteiden erilaisuus ennen Hyvinvointialuetta
- Palvelun tarvetta ei tunnisteta
- Tavoitteellisuus ja arviointi puuttuu
Tavoitteena on saada päivätoiminnan henkilöstö innostumaan ja kehittämään uutta laadukasta yhtenäistä palvelukokonaisuutta. Kehittämistyö aloitettiin yhteisillä kehittäjä työpajoilla, joihin koottiin koko alueen työntekijöitä. Näin heidät saatiin jo heti kehittämistyön alussa mukaan toiminnan yhtenäistämiseen. Myös heti alussa kontaktoitiin, joka alueen päivätoiminnan yksiköt ja jalkauduimme lähes kaikkiin toimipisteisiin. Myös teams palaverit tulivat mukaan yhteyden pitoon. Haluamme nähdä, että etäpalvelut ovat päivätoiminnassa tärkeä kokonaisuus ,jota tulee laajentaa mahdollisimman vahvasti. Fyysisten päivätoimintojen rinnalla etätoiminnan hyödyntäminen on vahvuus.
Kehittäjien ja palveluntuotannon kanssa yhteiskehittäminen ja tavoitteiden luominen ollut tiivistä. Tiedotus ja yhteistyö henkilöstön kanssa ollut tärkeää ja kuulla heidän ajatuksia ja keinoja palvelun muutokseen.
Henkilöstön yhteydenpitoon perustimme sähköpostilistan, joka vahvisti tasapuolisen tiedotuksen saantia. Yhteinen teams kansio henkilöstön, johdon ja kehittäjien työtilaksi. Teamsin käyttö oli henkilöstölle uutta ja kokemus oli, että kun sen käyttöä harjoiteltiin yhdessä varmuus ja rohkeus käyttää digitaalista ympäristöä kasvoi.
Positiivisen ajatuksen tueksi muutokseen hankkeeseemme on astunut Puavo-Pappa, joka luo sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tällä saamme positiivista näkyvyyttä ja hahmon kautta myös asukkaiden ääntä kuuluville. Hahmon kanssa yhdessä viemme erilaista sisältöä hyvinvointi-alueen ikäihmisille jalkautuen esim. päivätoiminta ryhmiin etänä tai ihan paikan päälle. Tämä on keino tuoda myös erilaista välineistöä aktiivisen arjen tuen palveluihin.
Tavoitteena on:
- Yhtenäinen päivätoiminnan toimintamalli koko hyvinvointialueelle.
- Yksi päivätoiminnan yksikkö, jossa palvelu toteutetaan alueellisesti
- Yhdenmukainen palvelunkuvaus ja asiakasmaksut
-
Etäryhmätoiminnan yhtenäinen toimintamalli ja toiminnan laajeneminen
Päivätoiminnan asiakkaille tehdään asiakaskokemus kysely, jota hyödynnetään toiminnan suunnittelussa ja kehittelyssä. Usealla alueella on ollut käytössä fyysisen toimintakyvyn mittari ja sen käyttöä laajennetaan kaikkiin ryhmiin.
SPPB mittarin käyttö ja hyödyntämisen koulutus ja käyttöönotto 9/2023 koko alueella.
Osallisuusmittarin Esis käyttöä pilotoidaan uudessa alkavassa ryhmätoiminnassa ja arvioidaan saammeko sillä vaikuttavuus arviointia päivätoimintaan. ( 1kk, 3kk ja 6kk tulos toiminnan aloituksesta)
Osallisuusmittarin käyttö aloitetaan etäryhmätoiminnan asiakkaille hyvinvointialueella 9/23 . Osallisuusmittarin käyttö jatkuu vuoden 2024.
Tavoitteena on nähdä Esis mittarilla asiakkaan kokema hyöty osallisuuden tunteeseen, elämän laatuun ja yksinäisyyden kokemukseen. Pystyykö päivätoiminnalla vaikuttamaan ikääntyneiden elämän laatuun?
Esis osallisuusindikaattorin pilotti Ikääntyneiden vaikuttavuuden arvioinnin tueksi. Uuden ikääntyneiden päivätoimintaryhmän alettua valikoitui viisi asiakasta pilottiin. Kysely tehtiin heti asiakkaiden aloittaessa toiminnan keväällä 2023, sekä kun he olivat olleet kolme kuukautta ja kuusi kuukautta mukana toiminnassa. Näin saimme jo hyvän arvion asiakkaiden kokemuksesta omaan elämän laatuun. Tämän arvion pohjalta voimme nähdä, että päivätoiminta vaikutti asiakkaiden kokemukseen omasta osallisuudesta jo nousevasti kolmen kuukauden kohdalla. Nousua ei enää näkynyt kuuden kuukauden kohdalla niinkään, mutta oman elämänlaatunsa ei asiakkaat nähneet kuitenkaan laskevan. Myös voimme todeta, että päivätoiminnalla on ollut yksinäisyyden kokemusta poistava vaikutus. Pilotti ryhmän ikääntyneiden asiakkaiden kohdalla. Heidän elämänlaatunsa on parantunut, he ovat alkaneet toimia ryhmän jäseninä, jolla on ollut elämän laatua nostava merkitys. Vertaistuella on todennäköisesti ollut merkitystä jaksamiseen ja se on antanut uskoa kotona selviytymiseen. Ikääntyneet kokevat usein yksinäisyyttä toimintakyvyn heikkenemisen tai ystävien puutteen vuoksi kuten tässä kyselyssä käy ilmi. Nyt he ovat saaneet päivätoiminnasta yksinäisiin viikkoihin vaihtelua ja sisältöä arkeen.
Selkeästi tulevaisuuden haasteiksi on noussut väestön ikääntymisen rinnalla ikääntyneiden ravitsemusongelmat, suun terveys, yksinäisyys, sosiaalisentuen puute, sekä taloudelliset haasteet.
Tämän ensimmäisen otannan perusteella voimme jo todeta päivätoiminnalla saavuttavamme vaikuttavuutta juuri haasteiksi tunnistettuihin kohteisiin on olennainen.
Toki tässä emme voi yksilöidä asiakkaita emmekä saa heidän terveystietojaan käyttöön, jossa voisi olla muuta selventävää tekijää asialle. Samoin elämän laadussa on tapahtunut parannusta, päivätoiminnasta on tullut sisältöä elämään ja se on tuonut muutakin ajateltavaa kuin yksinäisiä hetkiä.
Yhtenäistäminen aloitettiin laajalla koko hyvinvointi alueen tilannekuva kartoituksella. Kartoitimme olevassa olevat päivätoiminta ryhmät sekä henkilöstön. Kontaktoimme jokaisen päivätoiminta yksikön ja saimme vahvasti läpikäytyä millaisia toiminta malleja alueella on käytössä. Pohjois-Savon alueella toimi kartoitushetkellä ikääntyneiden päivätoiminta ryhmiä 68 viikossa. Kokopäiväryhmiä oli 39 osapäiväryhmiä 25 ja viisi ryhmää, jossa kokopäivä- ja osapäiväasiakkaita sekaisin. Yhteisryhmät sijoittuivat pieniin kuntiin jossa ei ryhmätoimintaa ole viitenä päivänä viikossa. Päiväryhmät pitivät sisällään erilaista toimintaa ja palveluja riippuen päiväryhmän pituudesta, asiakkaiden toimintakyvystä ja tarpeista, sekä tiloista ja olosuhteista. Kartoitushetkellä ikääntyneiden päivätoimintaan voi kuulua meno-paluu-kyyditykset, aamupala, lounas, päiväkahvi, yksi tai useampia toimintahetkiä, päivälepo mahdollisuus, hygieniapalvelua (saunotus, wc-avut), lääkehoitoa, kuntosaliharjoittelua, asiantuntijaluentoja, ulkoilua jne. Erilaiset toiminnot ja sisällöt voivat kuulua päiväryhmätoiminnan palveluun tai ne on voitu myöntää asiakkaalle erillisinä palveluina toteutumaan ryhmäpäivän yhteyteen. Ryhmäkoko vaihteli 6-15 asiakkaan välillä ja ohjaajien määrä 1-3 ohjaajaa ryhmää kohden. Myös tukipalveluiden osalta teimme kartoitusta, jotta saimme muutoksista ja tarpeista kokonaiskuvan. Yhtenäistämisen pohjana oli laaja käsitys olemassa olevasta palvelusta ja palvelun aukkopaikat tunnistettu. Kartoituksen myötä tuli selväksi, että palvelun yhtenäistäminen vaati sen, että toiminta yhtenäistyy yhdeksi toiminnaksi, jota tuotetaan alueellisesti, päätös yhdestä esihenkilöstä vahvisti muutoksen etenemistä.
Kartoituksen pohjalta yhtenäistäminen oli selkeä aloittaa ja erilaisten toimintamallien vuoksi tärkeää. Myös että ikääntyneiden päivätoiminnan saatavuudessa oli aukkopaikkoja. Alueellisen yhteistyö tulevaisuuteen mahdollistaa saatavuuden asiakkaille tasavertaisemmin. Päiväryhmätoimintojen myöntämisperusteissa ja -tavoissa paljon eroavaisuuksia. Myöntämisperusteiden ja palvelunkuvauksen yhdenmukaistaminen on tärkeää palvelujen yhtenäistämisen ja kehittämisen kannalta.
Henkilöstön kanssa yhteistyötä jatkettiin koko vuoden 2023 tiiviisti. Aloitimme kuukausipalaverit henkilöstölle palveluntuotannon esihenkilöiden kanssa yhteistyössä. Näin henkilöstön tiedotus oli yhdenmukaista ja henkilöstö oppi heti HVA:n alettua miettimään yhtenäiseksi palvelukokonaisuuden muokkautumista.
Tärkeänä kohtana olemme nähneet positiivisen ja innostavan ilmapiirin luomisen muutoksen keskellä. Myös henkilöstön ammattitaidon ja työn arvostuksen luominen vaikuttaa tulevaisuudessa palvelun laatuun ja henkilöstön sitoutumiseen työssä. Myös henkilöstön halu kehittää omaa työtä näkyi sekä, se että he ovat ohjautuneet työhön, josta pitävät. Työssä on ollut paljon epävarmuustekijöitä juuri pienten ja yksittäisten ryhmien osalta ja laajempi työyhteisö tukee työssä jaksamista ja sitä ettei toiminta olisi niin haavoittuvainen muutoksien edetessä.
Yhtenäisiä työkaluja
- Yhteinen Teams alusta
- teamsin käyttötukea henkilöstö tarvitsi runsaasti
- Yhteinen sähköpostilista
- Ajantasainen
- Kuukausipalaverit
- Innokkaat kehittäjät työryhmä
- Henkilöstöstä halukkaita, jotka kokoontuvat kerran kuukaudessa työstämään yhtenäistä toimintaa hanketyöntekijöiden tuella
Palvelunkuvauksen, kriteereiden ja ryhmämuotojen laadinnassa hyödynsimme laajaa kokoalueen kattavaa kartoitusta. Kartoituksessa koostimme henkilöstön määrän, toiminnan sisällöt alueittain. Kartoitimme ja kokosimme koko alueen päivätoiminnassa käytettävät tukipalvelut, kuljetus ja ruokailu. Nämä kaikki koottiin ja niiden tuella palveluntuotannon kanssa teimme yhteistyötä selkeiden palvelukokonaisuuksien muokkauksessa.
Toteutettu läpileikkaus päivätoiminnan asiakkaiden tarpeista surveypal kyselynä. Päivätoiminnan ohjaajat vastasivat kyselyyn 21.6.2023 ja 1.11.2023 päivätoiminnan asiakkaana olleista asiakkaista, jossa selvitettiin asiakkaiden tarvetta päivätoiminnan palvelulle, heidän avun tarvettaan päivittäisissä toiminnoissa päivätoimintapäivän aikana ja tarkistettiin, onko päivätoimintapalvelulle asetettu selkeä tavoite asiakastietojärjestelmässä. Ensimmäisellä otannalla saimme 107 vastausta ja toisella 96. Kyselyt kohdistuivat samalle arkipäivälle, jotta olisivat enemmän vertailu kelpoisia. Vastausprosenttiin olimme tyytyväisiä. Läpileikkauksesta muodostettiin päivätoiminnan asiakasprofiilit, joiden pohjalta muotoiltiin päivätoiminnan ryhmämuodot. Tavoitteena on, että päivätoiminta olisi luonteeltaan aiempaa toimintakykyä ylläpitävää ja tavoitteellista toimintaa jatkossa. Toimintaa, joka tukee asiakkaan kotona asumista. Sen tehtävänä on siirtää raskaampien palveluiden tarvetta.
Asiakasprofiili läpileikkauksen tämän hetkisistä asiakasprofiilista ja asiakkaan palvelun tarpeesta rakentui palvelunkuvaus ikääntyneiden päivätoimintaan .
Tämän raportin tuloksena hahmottui selkeät keskeisimmät päivätoiminnan palvelun asiakasryhmät. Omaishoidon asiakkaat ja mahdollistetaan myös hyödyntää omaishoitajien lakisääteisten vapaapäivien käyttö päivätoiminnassa. Omaishoidon asiakkaille kohdentuu pääasiassa kokopäiväryhmätoiminta. Kotihoitoa tukevan päivätoiminta on osapäivätoimintaa, jossa vertaistuki, kuntouttava toiminta ja osallisuuden lisääminen sekä ravitsemus tukevat kotona asumista.
Kartoituksen pohjalta vahvistui Uudet ryhmämuodot ikiääntyneiden päivätoimintaan
- osapäivätoiminta
- tukee asiakkaan kotona asumista ja toimintakykyä ja vahvistaa osallisuutta
- Kotihoitoa tukeva palvelu
-
Yksinäisyyden, sosiaalisuuden tukiKuntoutusta kaipaavat
- kokopäivätoiminta
- Omaishoidettavat asiakkaat
- Hoivaa tarvitseville,
- Voi hyödyntää omaishoidon lakisääteisiä vapaapäiviä
- etäryhmätoiminta,
- Ensisijainen päivätoiminnan muoto
- muistin tueksi
- Osallisuuden kokemusta lisäävää
- Tuki yksinäisyyden kokemukseen, vertaistuki
- Ensisijainen päivätoiminnan muoto
Koko Pohjois-Savon hyvinvointialueen kartoituksien ja asiakas profiilikyselyn pohjalta laadittu yhdenmukainen palvelunkuvaus, palveluun pääsyn kriteerit ja asiakasmaksut Pohjois-Savon Hyvinvointialueelle
Etäryhmätoiminnan palvelunkuvauksen laadinnassa käytimme hyödyksi jo alueella laaja-alaisesti toteutettu etäryhmätoiminnan asiakas ja henkilöstökokemuksia. Tärkeänä osana oli valtakunnallinen verkostoituminen erialueiden kehittäjien kanssa. Saimme jaettua kokemuksia ja kokeiluita. Kirjallisuutta ja tutkimusnäyttöä juuri ryhmätoiminnan vaikuttavuudesta ei ole juurikaan saatavilla. Kuitenkin pohjasimme kuntoutuksen näkökulman tietoon ja vertasimme siinä olevat vaikuttavuus arviot usean kerran viikossa toteutettavalle kohderyhmälle. Asiakas ja henkilöstökokemuksen pohjalta pystyimme hahmottamaan, mikä on ryhmätuokion kesto. Palvelunkuvaus ja palvelun pääsyn kriteerit ohjaavat sen, että päivätoimintaan ohjautuu asiakkaat, joilla ei ole enää toimintakykyä osallistua muuhun avoimeen toimintaan. Tämän vuoksi toiminnan järjestämisessä, tulee huomioida asiakkaan yksilölliset voimavarat. Saamamme kartoituksen pohjalta etäryhmätoiminta muokkautui palveluksi, jota toteutetaan kolme kertaa viikossa 30–40 minuuttia kerrallaan. Tuokiot ovat vuorovaikutteisia pienryhmiä, johon osallistuu noin 5 asiakasta päivätoiminnan ohjaajan ohjauksella.
Päivätoiminnan ryhmämuodot on avattu ja toimenpideaikataulu laadittu palveluntuotannon kanssa jo olemassa olevien asiakkaiden palveluntarpeen väliarviointiin. Palveluntuotanto pääsee toteuttamaan palvelunkuvauksen mukaista muutosta vuoden 2024 alusta. Asiakkaiden sijoittelu oikeaan palveluun alkaa arvioimalla olemassa olevan asiakasmassan ja ohjata ja sijoitella oikeaan palveluun juuri oikeaan palveluun. Tämä on iso prosessi, jonka työkaluksi henkilöstö saa perehdytyksen ja asiakkaan palvelun pääsyn kriteerit auki kirjataan. Prosessissa tulee huomioida asiakkaiden yksilölliset tarpeet.
Ryhmätoiminnan tarpeeseen on neljä vaihtoehtoa kokopäivätoiminta, osapäivätoiminta, etäpäivätoiminta tai mahdollisesti ohjaus avoimeen kolmannen sektorin palveluun . Olemassa olevien asiakkaiden tarkastelulla oikeaan palveluun ja ryhmämuotoon sijoittelulla palvelun tuotanto pystyy vastaamaan asiakas määrien lisääntymiseen. Nämä toimenpiteet mahdollistavat sen, että jonot saadaan pois päivätoimintaan hakeutuvilta, ja asiakas pääsee oikea aikaisesti palvelun piiriin.
Tavoite on, että asiakas saadaan ohjattua oikea aikaisesti oikeaan palveluun. Myös palveluun pääsy on tasavertainen. Palvelu päätöksen prosessia on työstetty yhdessä asiakasohjauksen kanssa ja saatu yhtenäinen toiminta malli. Prosessin toiminta ohje luotu ja kuvattu päivätoimintaan ohjautumisen prosessi Ims. järjestelmään.
Ikääntyneiden päivätoiminnan toimintamalli on otettu käytäntöön. Päivätoiminnan yhdenmukaistamista ja henkilöstön ohjausta ja tiedotusta tukee yksi esihenkilö. Henkilöstö siirtyi asteittain yhden esihenkilön alle. Asiakas näkökulmasta tasavertaisuus ja tasavertainen palveluiden pääsy on selkeytynyt.
Positiivisen viestin tuominen etäpalveluista on koettu tärkeäksi, koska etäpalvelut luo ennakkoluuloja ammattilaisissa ja asukkaissa. Tiedon välitys ja palvelun avaaminen on nähty erittäin merkityksellisiksi. Tämä auttaa ymmärrykseen että palvelu on oikea-aikaista ja kotona asumista tukevaa palvelua, joka takaa palvelun saannin asuinpaikasta riippumatta.
Päivätoiminnan yhdenmukaistamisen rinnalla laajennamme etäpäivätoimintaa koko alueen kattavaksi. Tämän on tarkoitus mahdollistaa palvelu mahdollisimman kattavasti koko alueen päivätoimintaa tarvitseville.
Etäryhmätoiminta tuottamisenmalli otetaan käyttöön koko Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Käyttöönotto on aloitettu alueilla, joissa on etähoiva ollut käytössä. Palvelu laajenee koko alueelle laitteiston yhden mukaistuttua keväällä 2024.
Etäryhmätoiminnan käyttöönotto on alkanut. Pohjois-Savon hyvinvointialueelle siirryttäessä Etäryhmätoimintaa toteutettiin Ylä-Savossa, Lapinlahdella ja Kaavilla. Toiminta kuvautui hyvin erilaiseksi eri alueilla. Tuokioiden ajat vaihtelivat laajasti. Palvelua oli yhdellä alueella yksi tuokio 30 minuuttia viikossa ja toisella alueella neljä tuntia viitenä päivänä viikossa. Palvelun yhdenmukaistamisen perusteena hyödynsimme valtakunnallisia verkostoja, joissa oli myös kokeiltu erilaisia toimintoja, sekä myös asiakas kokemuksia jo olemassa olevasta palvelusta. Myös palveluun pääsyn kriteerit olivat moninaiset, toisella paikkakunnalla tarvitsi olla kotihoidon palveluiden piirissä ja toisella paikka kunnalla ei kriteereitä. Myös hinta vaihtelu oli maksuttomasta palvelusta 40 € kuukaudessa veloitettavaan palveluun.
Etäpäivätoiminnan laajennuksessa kaksi työntekijää alkoi tehdä koko alueen etätoimintaa. Työntekijät ovat ikääntyneiden päivätoiminnan työntekijöitä, joiden tehtävänkuva on etäryhmätoiminnan ohjaus. Heillä oli kokemusta jo etäryhmätoiminnan ohjaamisesta. Tämä mahdollisti sen, että heidän kanssa pääsimme kehittämään palvelua suoraan palveluntuotantoon. Pystyimme laajentamaan palvelua jo etähoidon asiakkaille ja saimme luotua toimintamallin laajennukselle, joka mahdollistuu laitteistojen yhdenmukaistuessa vuoden 2024 alussa. Uuden yhtenäisen palvelun kehittämisessä on tärkeää saada malli, joka muokkautuu hyvin laajemman asiakas massan saavutettavaksi. Tavoitteena on tavoittaa varhaisessa vaiheessa asiakkaat, jotka pystyisivät hyötymään etäryhmätoiminnasta ja saamaan tukea arkeen ja arjessa selviytymiseen itsenäisesti mahdollisimman kevyillä tukipalveluilla.
Alueella on ollut kaksi eri etähoivan järjestelmää, jolla on tuotettu etäryhmätoimintaa ja koko alueen laajennus ei laitteistojen vuoksi onnistunut. Etäryhmätoiminnan laajennus vaatii vielä työtä, jotta koko alueelle saadaan yhtä vahvasti toimintaa, kun jo laajennetuilla aluilla. Yhteistyö ja yhteis- käyttöönotto on tärkeää etähoivan kanssa. Yhteisten yhdenmukaisten kotiin vietävien etäpalveluiden toimintamallien kehittäminen takaavat etäpalveluille hyvän pohjan toimintakulttuurin muutokseen ja etäpalveluiden tunnistettavuuteen.
Päivätoiminta on tarkoitettu kotona asuville ikääntyneille, jotka tarvitsevat tukea arkeen heikentyneen toimintakykynsä vuoksi ja he eivät voi osallistua muuhun ikääntyneelle järjestettyyn toimintaan. Ryhmään osallistuja hyötyy päivätoiminnan ohjatusta ja toimintakykyä ylläpitävästä toiminnasta. Päivätoiminta on tarkoitettu kotona asuville ikääntyville. Tavoitteena on tuke kotona jaksamista ja saada kotihoidon palvelut riittämään ja niiden tarve mahdollisesti laskemaan päivätoiminnan tuella. Omaishoitoperheet voivat hyödyntää päivätoimintaa arjen jaksamisessa ja heidän on myös mahdollista hyödyntää lakisääteisiä omaishoidon vapaapäiviä päivätoimintaan.
Päivätoiminnan aloituksessa pyritään oikea-aikaisuuteen ja palveluohjaus tekee asiakkaalle palvelutarpeen arvioinnin ja arvioi asiakkaan tarpeen palveluun. Arvioinnissa on tärkeä huomioida myös elämän tilanteen riskikohdat, jotta toimintakyvyn aleneminen pystyttäisi estämään. Asiakkaan osallisuuden ja aktiivisen arjen tukeminen on juuri riskikohdissa merkittävä.
Alkavien päivätoiminta ryhmien asiakkaille aloitetaan pilotoimaan osallisuusindikaattori kysely, josta pyrimme saamaan myös tuloksia vaikuttavuuden arvioinnista. Päivätoiminnan asiakkailla on ollut käytössä fyysisen toimintakyvyn mittari ja sen käyttöä jatketaan ja laajennetaan koko alueen ryhmien ohjaajien käyttöön.