Iäkkäiden verkkoyhteisötoiminta
Turvallisten ja luotettavien verkkoyhteisöjen kautta voidaan edistää ikääntyneiden yhteisöllisyyden, osallisuuden sekä turvallisuuden tunnetta. Verkkoyhteisöissä iäkkäillä on mahdollisuus osallistua ja olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa, yksinäisyyden tunne vähenee.
Suomalaista yhteiskuntaa muotoillaan parhaillaan uudelleen. Isot rakenteelliset muutokset ovat käynnissä. Digitalisaatio luo omalta osaltaan puitteet muutosten onnistumiselle. Se haastaa meidät kyseenalaistamaan olemassa olevat toimintatavat ja luomaan ne uudelleen, entistä toimivammiksi ja joustavammiksi. Digitalisaatiossa luodaan entistä paremmat ja luotettavammat palveluketjut hyvää elämää ja eri elämäntilanteita varten. Se auttaa huolehtimaan meidän kaikkien hyvinvoinnista ja menestymisestä, ja toimii viime kädessä eräänlaisena muutosturvana. Lähde: https://vm.fi/digitalisaatio
Verkkoyhteisötoiminnalla voidaan lieventää iäkkäiden yksinäisyyden tunnetta ja lisätä yhteisöllisyyttä sekä osallisuutta.
Olemme käyttäneet kohderyhmäsuunnittelua. Mietimme, ketkä ovat niitä henkilöitä, joita tavoitellaan, mitä he tällä hetkellä kokevat ja mitä he tarvitsevat. Ymmärrys siitä, miten sosiaalinen media toimii iäkkäiden kohdalla, ja miten he toimivat siellä, edesauttoi kohderyhmän tavoittamista. Olemme valinneet oikeat kanavat (tässä tapauksessa Facebook ja Instagram). Analytiikkaa seuraamalla ja arvioimalla osattiin kohdentaa oikeanlaatuista, osallistavaa ja kiinnostavaa sisältöä. Lisäksi kyselyjen muodossa selvitettiin tarpeita ja kiinnostuksen kohteita. Lisänä on käytetty innostavia haastekampanjoita (maksettu mainonta).
Tärkeää on aktiivisuus vuorovaikutuksen luomisessa sekä matala kynnys osallistua (voi seurata, ei kommentoinnin vaadetta). Yhteisön lempeä äänensävy luo turvallisuutta ja on tuonut kohderyhmää.
Iäkkäät käyttävät yhteisöpalveluja vähän. Tilastokeskuksen (2020) mukaan Internetin käyttö oli kasvanut iäkkäiden parissa, mutta yhteisöpalveluja seurasi vain 46 % 65–74-vuotiaista ja 16% 75–89-vuotiaista. Tämä asetti haasteita kohderyhmän tavoittamiselle.