Turvallisten ja luotettavien verkkoyhteisöjen kautta voidaan edistää ikääntyneiden yhteisöllisyyden, osallisuuden sekä turvallisuuden tunnetta. Verkkoyhteisöissä iäkkäillä on mahdollisuus osallistua ja olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa, yksinäisyyden tunne vähenee. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Iäkkäiden verkkoyhteisötoiminta
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Turvallisten ja luotettavien verkkoyhteisöjen kautta voidaan edistää ikääntyneiden yhteisöllisyyden, osallisuuden sekä turvallisuuden tunnetta. Verkkoyhteisöissä iäkkäillä on mahdollisuus osallistua ja olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa, yksinäisyyden tunne vähenee. 

Toteutuspaikka
Helykodit ry, Helsinki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)
Liitteet ja linkit
Kuva
verkkoyhteisöllisyyden kolme toimintamuotoa
Kuvateksti
Verkkoyhteisötoiminta sisältää kolme osa-aluetta:
1. Yhteisömanagerointi
2. Rohkaisutoiminta
3. Yhteisön laajentaminen

Tekijä

satu veltheim

Luotu

12.10.2020

Viimeksi muokattu

03.11.2021
Ratkaisun perusidea **

Verkkoyhteisöillä voidaan tukea iäkkäiden yhteisöllisyyttä, osallistumista, vuorovaikutusta, turvallisuuden tunnetta ja yhdenvertaisuutta. Yksinäisyys ja yksinäisyyden tunne vähenee. Verkkoyhteisöissä voidaan auttaa luomaan uusia sosiaalisia kontakteja, tukea mielen hyvinvointia, tarjota voimaantumisen kokemuksia ja lisätä itseluottamusta ja rohkeutta osalistua. Verkkoyhteisötoiminnassa pyritään saamaan ikääntyneissä aikaan tunne tarpeellisuudesta sekä nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi tulemisesta juuri sellaisena kuin hän on. 

Tavoite on ikääntyneiden yhteisöllisyyden, osallistumisen, sosiaalisen vuorovaikutuksen sekä turvallisuuden tunteen edistämistä verkkoyhteisötoiminnan kautta.

Verkkoyhteisötoiminta sisältää kolme aluetta:

1. Yhteisömanagerointi
Merkityksellisin toiminta yhteisömanageroinissa on yhteisöön osallistujien kannustaminen, aktivointi ja osallistaminen sekä nopea reagointi yhteisön tapahtumiin. Tämä toteutetaan iäkkäitä osallistujia kiinnostavalla sisällön tuotannolla, läsnäololla sekä erilaisilla aloitteilla ja kampanjoilla. Kohtaamisten rakentaminen, vertaistuki ja vuorovaikutus on tärkeää. Lisäksi moderointi, sisällön valvonta ja keskustelusäännöt yhteisössä ovat tärkeässä asemassa.

2. Rohkaisutoiminta
Rohkaisutoiminnalla pyritään luomaan innostava ympäristö sekä turvallinen käyttäjäkokemus. Yhteisön kannustava äänensävy rohkaisee osallistumaan. Mukana voi olla myös seuraajana, osallistua keskusteluun ei ole pakko.

3. Yhteisön laajentaminen
Uusien jäsenten saaminen yhteisöön tapahtuu pitkälti verkostojen kautta. Erilaiset nettiverkostot ovat hyvä tapa löytää uusia jäseniä. Maksullinen mainonta tuo näkyvyyttä laajemmalle. Puskaradiot verkossa toimivat hyvin ja tehokkaasti.

 

Toimintaympäristö **

Suomalaista yhteiskuntaa muotoillaan parhaillaan uudelleen. Isot rakenteelliset muutokset ovat käynnissä. Digitalisaatio luo omalta osaltaan puitteet muutosten onnistumiselle. Se haastaa meidät kyseenalaistamaan olemassa olevat toimintatavat ja luomaan ne uudelleen, entistä toimivammiksi ja joustavammiksi. Digitalisaatiossa luodaan entistä paremmat ja luotettavammat palveluketjut hyvää elämää  ja eri elämäntilanteita varten. Se auttaa huolehtimaan meidän kaikkien hyvinvoinnista ja menestymisestä, ja toimii viime kädessä eräänlaisena muutosturvana. Lähde: https://vm.fi/digitalisaatio

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Olemme käyttäneet kohderyhmäsuunnittelua. Mietimme, ketkä ovat niitä henkilöitä, joita tavoitellaan, mitä he tällä hetkellä kokevat ja mitä he tarvitsevat. Ymmärrys siitä, miten sosiaalinen media toimii iäkkäiden kohdalla, ja miten he toimivat siellä, edesauttoi kohderyhmän tavoittamista. Olemme valinneet oikeat kanavat (tässä tapauksessa Facebook ja Instagram). Analytiikkaa seuraamalla ja arvioimalla osattiin kohdentaa oikeanlaatuista, osallistavaa ja kiinnostavaa sisältöä. Lisäksi kyselyjen muodossa selvitettiin tarpeita ja kiinnostuksen kohteita. Lisänä on käytetty innostavia haastekampanjoita (maksettu mainonta).

Tärkeää on aktiivisuus vuorovaikutuksen luomisessa sekä matala kynnys osallistua (voi seurata, ei kommentoinnin vaadetta). Yhteisön lempeä äänensävy luo turvallisuutta ja on tuonut kohderyhmää.

Iäkkäät käyttävät yhteisöpalveluja vähän. Tilastokeskuksen (2020) mukaan Internetin käyttö oli kasvanut iäkkäiden parissa, mutta yhteisöpalveluja seurasi vain 46 % 65–74-vuotiaista ja 16% 75–89-vuotiaista. Tämä asetti haasteita kohderyhmän tavoittamiselle.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Sisällön on oltava niin kiinnostavaa ja koskettavaa, että kohderyhmä hakeutuu sen pariin. Iäkkäät eivät välttämättä halua kommentoida, vaan seurata rauhassa ”turvallisesti” toimintaa, ollen silti osa yhteisöä. Omilla kasvoilla julkitulo saattaa tuntua liian rohkealta.

Kansikuva
verkkoyhteisöllisyys

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä