Iäkkäiden yksinäisyyden vähentäminen ja osallisuuden edistäminen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella (RRP,P4,I1)
Kohderyhmään kuuluville tarjotaan kodinhoidollista tukea, jossa huomioidaan asiakkaan osallisuus ja aktiivinen rooli. Tehtävät suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa ja yhdessä tekemiseen jätetään riittävästi aikaa.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kotihoidon asiakkaista keskimäärin 28% kokee yksinäisyyttä ja 35% sosiaalista vetäytymistä. Alueelliset erot hyvinvointialueen sisällä ovat merkittäviä (lähde: iRAI HC -järjestelmä).
Ikääntyneiden yksinäisyyden kokemukseen on olennaista tarttua monesta eri syystä. Yksinäisyyden kokemuksella on suoria vaikutuksia ikääntyneen terveydentilaan, esim. kognitioon ja muistisairauksiin ja tätä kautta palvelutarpeen kasvuun. Yksinäisyyden kokemus näyttäytyy myös päivystyskäynteinä, neuvonta- ja ajanvarauspalveluiden sekä esim. terveyspalveluiden häiriökysyntänä sekä runsaina yhteydenottoina 112-palveluun.
Taloustilanne hyvinvointialueilla on haastava. Alijäämäinen talous pakottaa etsimään uudenlaisia tapoja tuottaa palveluja aiempaa edullisemmin. Yksinäisyyden tunnistamisella ja tähän soveltuvia palveluja tarjoamalla, voidaan vähentää kalliimpien palvelujen kysyntää.
Hyvinvointialueet kärsivät henkilöstöpulasta: terveydenhuollon koulutettua henkilöstöä on ollut viime vuosina vaikea saada. Tästä syystä on erityisen tärkeää, että hoitotyöhön koulutettu henkilöstö voi keskittyä hoitotyöhön ja muunlaisesta tuesta hyötyvät asiakkaat kyetään ohjaamaan heille paremmin soveltuviin palveluihin. Kotihoidon asiakkaiden osalta tämä voi tarkoittaa sitä, että kotihoidon asiakkaan palvelut rakentuvat jatkossa erilaisista kokonaisuuksista, joista vain osa toteutetaan kotihoidon resurssein.
Pilotissa vahvistetaan ikääntyneiden yksinäisyyden ja tästä aiheutuvan palveluntarpeen tunnistamista kotihoidossa, kotikuntoutuksessa ja Seniori-infossa.
Yksinäisyys ajaa ihmisiä hakeutumaan palveluihin ilman varsinaista terveysongelmaa tai ohjauksen tarvetta, joka kuormittaa terveydenhuoltoa muun muassa tarpeettomina päivystyskäynteinä ja yhteydenottoina hätäkeskukseen. Häiriökysyntä tulisi saada hallintaan, jotta terveydenhuollon resurssi kohdentuu nykyistä paremmin ja tuottavampaan asiakastyöhön.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella ikääntyneiden palveluissa ei ole ollut toistaiseksi systemaattista toimintatapaa ikääntyneiden yksinäisyyden ja sen syiden selvittämiseen ja tuen tarjoamiseen. Selvittäminen on oleellista, jotta yksinäisyyteen liittyvät tarpeet voidaan erottaa muusta avun tarpeesta. Näin asiakkaat saavat palvelua, joka vastaa nykyistä paremmin heidän tarpeisiinsa, ja terveydenhuollon koulutuksen saaneiden hoitajien käynnit voidaan kohdentaa tehokkaammin vaativaan, hoidolliseen avuntarpeeseen.
Yksinäisyys ja osattomuus tunnistetaan palvelujakson alussa ja siitä johtuva palvelun tarve osataan kohdentaa oikealle palveluntuottajalle. Hoitajien työaika riittää paremmin hoitotyöhön. Jatkossa kotihoitoon ohjautuvat vain ne asiakkaat, joilla on todellinen kotihoidon palveluntarve ja niille asiakkaille, jotka kokevat yksinäisyyttä, löydetään sosiaalisia kontakteja lisääviä ratkaisuja, joiden toteutuksesta eivät vastaa terveydenhuollon ammattilaiset.
Asiakaskokemus paranee: osallistava työote auttaa arjen hallintaan ja tekemällä mieliala paranee. Turvallisuuden tunne kasvaa ja kokemus autetuksi tulemisesta. Kehittämistyölle on asetettu 8 hyötytavoitetta ja näille mittarit.
Toimintamallin pilotointi toteutetaan vuoden 2024 aikana. Pilotin aikana keskitytään seuraaviin kokonaisuuksiin:
Soveltuvien asiakkaiden tunnistaminen
- Malli osattomuuden ja yksinäisyyden selvittämiseen ja tähän liittyvään palvelutarpeen tunnistamiseen ja erottamiseen, haastattelurunko
- Asiakastietoihin kirjaamisen ohje asiakkaan arvioinnissa ja palvelujakson aikana
Asiakkaan ohjaus palveluun
- Prosessikuvaus/-kuvaukset palveluun ohjautumisesta
- Täsmennetyt asiakaskriteerit kevyempiin kodinhoidollisiin palveluihin ja kotihoidon palveluihin
- Kotikuntoutuksen ja seniori-infon prosessin tarkennus, jotta varmistetaan asiakkaan ohjaus soveltuvien palveluiden piiriin
- Monialaisen tiimin osuus uuden asiakkaan väliarvioinnista 1kk jakson jälkeen kotihoidossa
Kotiapu-palvelun konseptointi
- Kotiapu-palvelujen konseptikuvaus, joka sisältää asiakaskriteerit, palvelunohjautumisen prosessit, palvelun toteutuksen ja vaikuttavuuden arvioinnin
Pilottikumppanien hankinta
- Hintatiedustelu, hankintapäätös ja palvelun hankinnan sopimus ym. valitun palveluntuottajan kanssa
Arviointi
- Kehittämistyön arviointi hyötytavoitteiden osalta
Henkilöstöä sitoutetaan uuteen toimintatapaan jo pilotoinnin aikana ja toimintamalli huomioidaan myös uuden työntekijän perehdytyksessä.
Vaikka kotiapua pilotoidaan valitun palvelutuottajan kanssa, henkilöstö voi ohjata asiakkaita myös 3. sektorin tarjoamiin palveluihin.
Kohderyhmä on yli 65 vuotta täyttäneet kotihoidon asiakkaat, jotka kokevat yksinäisyyttä ja osattomuutta, ja joiden arjen tukiverkostot ovat olemattomat. Kohderyhmällä on yksinäisyydestä johtuvan toimintakyvyn laskun vuoksi kyvyttömyys hoitaa arjen välttämättömiä tehtäviä.
Asiakkaiden valinnassa on hyödynnetty iRAI HC –järjestelmää ja tästä on tarkasteltu mm. yksinäisyyden ja osattomuuden kokemusta sekä niitä asiakkaista, joilla ei ole yhtään läheistä ihmistä. Lisäksi on huomioitu kotihoidon henkilöstön kokemus asiakkaista. Asiakkaiden taustatietoja selvittäessä havaittiin myös, että useimmat heistä ovat vähävaraisia.
Asiakas on toimintamallin keskiössä. Toimintamalli perustuu asiakkaan osallistamiseen ja aktivointiin. Häntä tuetaan arjen askareissa ja vähennetään näin arjen toimettomuuden ja tyhjyyden kokemusta. Asiakas valitsee itse askareet, jotka kulloinkin ovat hänen mielestään tärkeimpiä. Yhdessä tekeminen tapahtuu rauhassa ja läsnäolo on vahvaa. Näin voidaan vaikuttaa yksinäisyyden kokemukseen ja mielialaan.
Toimintamallin pilotointi ja juurruttamien toteutetaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella 1/2024 - 6/2025 aikana.
- Hintatiedustelu ja palvelutuottajan valinta 1/2024. Toiminnan käynnistys palvelutuottajan kanssa yhteistyössä 2/2024.
- Toimintamallin kehittäminen ja konseptointi 1-12/2024
- Toimintamallin juurruttamisen tuki 1-6/2025
Resurssi:
- Pilottiin on kiinnitetty projektipäällikkö, joka vastaa projektisuunnitelman mukaisesta kehittämisestä.
- Projektille on määritelty ohjausryhmä (palvelulinjan johtoryhmä), joka tukee projektipäällikköä ja varmistaa suunnitelman mukaisen etenemisen.
- Projektiin on kiinnitetty projektiasiantuntija, joka tukee projektin tuotosten valmistelua.
Konkreettisia tehtäviä mm.
- Projektipäällikkö kiertää Espoon kotihoidon yksiköt ja sparraa yksiköitä hoitosuunnitelmien ja palvelutarpeen päivittämistä asiakkaan yksinäisyyden ja osattomuuden tarpeiden näkökulmasta.
- Projektiasiantuntija vastaa mm. kotikuntoutuksen toimintamallin käyttöönotosta sekä tulee juurruttamista erityisesti Länsi-Uudenmaan läntisellä alueella (Hanko, Raasepori, Lohja, Siuntio, Karkkila)
Projektin tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden yksinäisyyden ja tästä aiheutuvan palveluntarpeen tunnistamista kotihoidossa ja seniori-infon palvelutarpeen arviossa. Tavoitteena on myös löytää uudenlaisia, innovatiivisia ratkaisuja yksinäisyyden vähentämiseksi ja osallisuuden tunteen kasvattamiseksi.
Uusilla ratkaisuilla pyritään vaikuttamaan siihen, että jatkossa kotihoitoon ohjautuvat vain ne asiakkaat, joilla on todellinen kotihoidon palveluntarve, ja niille kotihoidon asiakkaille, jotka kokevat yksinäisyyttä, löydetään sellaisia sosiaalisia kontakteja lisääviä ratkaisuja, joiden toteutuksesta eivät vastaa terveydenhuollon ammattilaiset.
Projektin myötä syntyy tukipalvelujen palvelutarjottimelle uusia ratkaisuja, jotka vastaavat ikääntyneiden yksinäisyyteen. Näitä ratkaisuja pilotoidaan ja konseptoidaan projektin aikana. Pilotoinnissa hyödynnetään voimassaolevia asiakaskriteerejä.