ICF- Rakenteinen toimintakyvyn arvioinnin ja kirjaamisen malli Päijät-Hämeen hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)

Ammattilaiset arvioivat ja kirjaavat asiakkaan/potilaan toimintakykyä rakenteisesti asiakas- ja potilastietojärjestelmään hyödyntäen ICF-luokitusta ja yhteisiä kirjaamiskäytäntöjä.

Toimintaympäristö

 

Päijät-Hämeen alueella kehitettiin Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa perustason sosiaali- ja terveyspalveluja osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (Kestävät ja vaikuttavat sote-palvelut Päijät-Hämeessä, RRP2). Tämän hankkeen myötä Päijät-Hämeessä on otettu käyttöön muun muassa moniammatilliset tiimimallit Hollolan, Asikkalan ja Padasjoen sote-keskuksissa sekä kehitetty monipalveluasiakkaan palvelupolkua.

Hoidon jatkuvuusmalli (RRP4) jatkaa vuonna 2023 päättynyttä Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa tehtyä työtä. Mallissa kehitetään ja otetaan käyttöön erilaisia digitaalisia työkaluja hoidon jatkuvuuden ja palvelujen saatavuuden parantamiseksi. Digitoteutuksessa painotetaan olemassa olevien ratkaisujen, kuten Päijät-Sote -sovelluksen ja Lifecare-asiakas- ja potilastietojärjestelmän, tehokkaampaa hyödyntämistä.

Toimintakyvyn arvioiminen on keskeistä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön potilas- ja asiakastyössä. Toimintakyky määrittää tarvittavaa hoitoa, kuntoutusta, palvelun tarvetta ja etuuksia. Ammattilaisen tekemällä toimintakyvyn arvioinnilla selvitetään myös palvelun tai hoidon vaikutuksia. THL on linjannut, että tulevaisuudessa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tulisi kirjata toimintakykytietoa rakenteisesti niin, että potilaan tai asiakkaan toimintakykytieto olisi helpommin löydettävissä eri järjestelmistä sekä hyödynnettävissä toisiokäytössä.

THL suosittelee, että toimintakykytiedon tuottamiseen käytetään jatkossa kansainvälistä toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälistä luokitusta (International Classification of Functioning, Disability and Health), ICF:ää. ICF on viitekehys, jonka mukaan ihminen on biopsykososiaalinen kokonaisuus ja se huomioi toimintakyvyn kaikki ulottuvuudet.

Ammattilaisten tuottama toimintakykytieto kirjataan tällä hetkellä asiakas- ja potilastietojärjestelmiin vapaana tekstinä muun tekstin sekaan, jolloin oleellista toimintakykytietoa on vaikea löytää. Asiakas- ja potilastietojärjestelmät eivät myöskään sisällä vielä rakenteisen toimintakykytiedon kirjaamiseen vaadittavia rakenteita. Tämän vuoksi hankkeen aikana on selvitetty, millaisia erilaisia digitaalisia ratkaisuja markkinoilla on tarjolla, joiden avulla ammattilaiset voisivat tehdä suositusten mukaisia kirjauksia asiakas- ja potilastietojärjestelmään.

Kehittämistyöhön vaikuttavat tiiviisti kansalliset ohjauslinjaukset, hyvinvointialueiden rahoitus, väestörakenteen muutos, ammattilaisten työn arki sekä asiakkaiden muuttuvat tarpeet. ICF:n käyttöönotto rakenteisen toimintakykytiedon kirjaamisessa vastaa moniin näistä yhteiskunnallisista haasteista, mutta onnistuminen edellyttää laajaa sitoutumista, selkeitä rakenteita ja arjen tuen varmistamista.

Poliittiset ja lainsäädännölliset tekijät Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukset, kuten hyvinvointialueiden muodostaminen ja STM:n kansalliset kehittämislähtökohdat (esim. sote-palveluiden digitalisaatio, yhdenvertaisuus ja vaikuttavuus), ohjaavat kehittämistä vahvasti. THL:n suositus ICF-luokituksen käyttöönotosta on keskeinen osa tätä kehystä. Myös EU:n elpymis- ja palautumissuunnitelma (RRP) asettaa paineita näyttöperusteiselle ja tiedolla johdetulle kehittämiselle.

Taloudelliset tekijät Hyvinvointialueiden tiukka talous ohjaa resurssien tehokkaaseen käyttöön. Vaikuttavuuden ja tarpeen määrittely sekä palvelujen kohdentaminen edellyttävät luotettavaa ja yhtenäistä tietopohjaa. Rakenteinen toimintakykytieto tukee tätä, mutta sen käyttöönotto vaatii investointeja koulutukseen ja järjestelmäratkaisuihin.

Yhteiskunnalliset ja sosiaaliset tekijät Väestön ikääntyminen, monisairastavuus ja palvelutarpeiden kasvu edellyttävät asiakaslähtöisiä ja integroituneita palveluita. ICF:n avulla toimintakykyä voidaan kuvata yhdenmukaisesti eri asiakasryhmien tarpeisiin. Palvelujen saavutettavuus ja oikea-aikaisuus paranevat, kun toimintakykytieto on helposti hyödynnettävissä.

Kulttuuriset ja ammatilliset tekijät ICF haastaa nykyisiä työkäytäntöjä ja vaatii muutosta ammattilaisten ajattelutavassa. Koulutus, ohjeistus ja toimiva muutosjohtaminen ovat ratkaisevassa asemassa. Tarvitaan organisaatiokohtaisia tukirakenteita sekä arjen mahdollisuuksia uuden toimintatavan omaksumiseen.

Ympäristötekijät ja kestävä kehitys Digitaaliset ratkaisut voivat lisätä toiminnan ekologista kestävyyttä esimerkiksi vähentämällä matkustustarvetta ja paperityötä sekä tehostamalla resurssien käyttöä. Näin toimintatapojen kehittäminen tukee myös kestävän kehityksen periaatteita sote-palveluissa.

 

   

   

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lähtötilanne toimintaympäristössä

Sosiaali- ja terveysalan kirjaamista ohjaava lainsäädäntö ja kansalliset suositukset ohjaavat kirjaamiskäytäntöjen yhdenmukaistamista ja tietojen rakenteista hyödyntämistä. THL julkaisi keväällä 2024 uuden oppaan toimintakykytiedon kirjaamisesta sekä sosiaalihuoltoon että terveydenhuoltoon, ja sen rinnalla Sote-luokitusstrategia 2025–2030 linjaa luokitusten tulevaisuuden käyttöä asiakas- ja potilastiedon rakenteistamisessa. Strategiassa toimintakykytieto tunnistetaan merkittäväksi tiedoksi, joka vaikuttaa palvelutarpeen arviointiin, hoidon ja kuntoutuksen suunnitteluun sekä palvelujen kohdentamiseen ja vaikuttavuuden arviointiin.

Päijät-Hämeen hyvinvointialueella toimintakykytietoa kirjataan tällä hetkellä terveydenhuollossa vapaana tekstinä sovittujen otsikoiden alle. Sosiaalihuollossa rakenteinen kirjaaminen toteutuu jo asiakirjarakenteita hyödyntäen. Tämän vuoksi toimintakykytieto on hajanaista ja vaikeasti löydettävissä, mikä heikentää tiedon hyödynnettävyyttä niin yksittäisen asiakkaan hoidon suunnittelussa kuin palvelujärjestelmän johtamisessa. 

Myöskään tietojärjestelmät eivät ole sisältäneet toimintakyvyn rakenteista kirjaamista tukevia ominaisuuksia, joten vaikka strategiset linjaukset ohjaavat kohti rakenteista tietoa, arjen työkalut eivät ole tukeneet tätä kehitystä. ICF-koodiston käyttö on ollut käytännössä mahdotonta ilman teknistä tukea: luokitus on laaja ja monimutkainen, ja sen manuaalinen käyttö vie aikaa, jota henkilöstöllä ei ole.  Päijät-Hämeen hyvinvointialueen henkilöstöllä ei ole kovin syvällistä tietoa ICF:stä käytännössä. VAikka joillakin ammattilaisilla (esim. kuntoutuksen tulosalueella) ICF on kuulunut osana peruskoulutukseen, kokonaisuudessaan osaaminen on vielä riittämätöntä.

Tämä kehittämistarve linkittyy kiinteästi useisiin kansallisiin strategisiin kokonaisuuksiin:

  • Kansalliseen Kanta-palvelujen kehittämiseen, jossa toimintakykytiedon tulee olla jatkossa yhtenäisessä ja erilaisten digitaalisten ratkaisujen hyödynnettävässä muodossa.
  • Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaan ja hoidon jatkuvuuden parantamiseen, jotka edellyttävät tiedon sujuvaa siirtymistä ammattilaisten välillä.
  • Hyvinvointialueiden vaikuttavuusperusteiseen johtamiseen ja resurssien kohdentamiseen, joissa tarvitaan luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa väestön toimintakyvystä.

Päijät- Hämeen hyvinvointialueen strategiassa (2023-2025) on kolme päätavoitetta joista yksi on  vaikuttavat, kustannustehokkaat ja saavutettavat palvelut sekä erinomainen asiakaskokemus. ICF toimii tämän strategisen kokonaisuuden konkreettisena mahdollistajana. Se ei ainoastaan vastaa tiedolla johtamisen ja vaikuttavuuden vaatimuksiin, vaan myös auttaa muokkaamaan toimintakulttuuria aidosti asiakaslähtöiseksi ja osallistavaksi. ICF tuo palvelujärjestelmään yhteisen kielen, jonka kautta asiakkaan näkökulma ja ammattilaisen arvio yhdistyvät todennettavaksi ja vertailtavaksi tiedoksi.

 

Kehittämistyön lähtökohtana on tarve ratkaista toimintakykytiedon hajanaisuus, osaamisen puute ja järjestelmien tekninen valmius, jotta valtakunnalliset tavoitteet ja strategiat voivat toteutua käytännön tasolla. Tavoitteena on muuttaa Päijät-HÄmeen hyvinvointialueen ammattilaisten kirjaama toimintakykytieto aidosti hyödynnettäväksi osaksi asiakas- ja potilastyötä sekä koko järjestelmän kehittämistä.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

ICF-luokituksen käyttöönoton keskeisimmät tarpeet rakenteisen toimintakykytiedon kirjaamisessa voidaan jäsentää neljän eri toimijatason näkökulmasta: asiakkaan, ammattilaisen, organisaation ja yhteiskunnan. Nämä tarpeet muodostavat perustan kehittämistyölle ja konkretisoivat, miksi ICF:n käyttöönotto on ajankohtaista ja tärkeää.

Asiakkaan näkökulma: tarve kokonaisvaltaiseen ja osallisuutta tukevaan arviointiin

Sosiaali- ja terveydenhuollossa korostuu entistä vahvemmin asiakaslähtöisyys ja asiakkaan aktiivinen rooli oman elämänsä asiantuntijana. ICF:n mukainen toimintakyvyn arviointi vastaa tarpeeseen saada asiakkaan arjessa ilmenevä toimintakyky esiin kattavasti ja yhdenmukaisesti. Luokitus tuo esiin sekä voimavarat että tuen tarpeet, mikä mahdollistaa yksilöllisten tavoitteiden asettamisen. Kun toimintakykytieto kirjataan systemaattisesti ja johdonmukaisesti läpi palveluketjun, asiakas saa parempaa, oikea-aikaista ja tavoitteellisempaa palvelua. Samalla asiakkaan osallistuminen omaan hoitoonsa ja kuntoutukseensa vahvistuu.

Ammattilaisen näkökulma: tarve laadukkaaseen, yhteismitalliseen kirjaamiseen

Ammattilaiset tarvitsevat kirjaamistyöhönsä työkaluja, jotka tukevat toimintakyvyn moniulotteista ymmärtämistä ja kuvaamista. ICF tarjoaa rakenteen, jonka avulla toimintakykyä voidaan arvioida kokonaisvaltaisesti, hyödyntäen sovittuja mittareita ja käsitteitä. Tämä mahdollistaa myös eri ammattilaisten välisen yhteisen kielen toimintakyvystä. Tulevaisuudessa ICF-luokituksen sisältyessä potilastietojärjestelmien (esim. Lifecare) rakenteisiin, sen käyttö helpottaa kirjaamista, nopeuttaa tiedonsiirtoa ja tuottaa vertailukelpoista tietoa esimerkiksi päätöksenteon ja palvelusuunnittelun tueksi.

Kuitenkin ICF on ammattilaisille uusi työkalu, jonka haltuunotto vaatii koulutusta, ohjeistuksia ja käytännönläheistä tukea. Työaikaa kirjaamiseen kuluu jo nyt runsaasti, joten kehittämistyössä on tärkeää huomioida ammattilaisten toiveet kirjaamista helpottavista ratkaisuista sekä mahdollisuus oppia uusi käytäntö osana arkea.

Organisaation näkökulma: tarve sujuvaan tiedonkulkuun ja tiedolla johtamiseen

Organisaatiot tarvitsevat ratkaisuja, jotka tehostavat tiedonkulkua ja yhtenäistävät kirjaamiskäytäntöjä. Rakenteinen toimintakykytieto ICF:n mukaisesti kirjattuna mahdollistaa sen, että tieto liikkuu sujuvasti eri ammattilaisten ja yksiköiden välillä. Tämä edistää moniammatillista yhteistyötä, ehkäisee päällekkäistä työtä ja tukee asiakkaan jatkuvaa palvelupolkua.

Lisäksi yhtenäinen kirjaaminen luo pohjan tiedolla johtamiselle: toimintakykytietoa voidaan hyödyntää palvelujen vaikuttavuuden seurannassa ja resurssien kohdentamisessa. Tämän toteutuminen edellyttää kuitenkin organisaatioilta investointeja osaamisen kehittämiseen sekä selkeää sitoutumista muutoksen johtamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi koulutuksia, työpajoja, yksikkökohtaisia ohjeita ja aikaa uuden työtavan harjoitteluun.

Yhteiskunnan näkökulma: tarve luotettavaan tietopohjaan päätöksenteon tueksi

Yhteiskunnallisella tasolla on tarve kerätä luotettavaa, ajantasaista ja vertailukelpoista tietoa väestön toimintakyvystä. ICF:n mukainen rakenteinen kirjaaminen tarjoaa mahdollisuuden tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi palvelujen suunnittelussa, rahoituksen kohdentamisessa sekä erilaisissa tutkimuksissa. Tämä tukee resurssien oikeudenmukaista ja tarkoituksenmukaista käyttöä ja vahvistaa tietoon perustuvaa päätöksentekoa koko sosiaali- ja terveydenhuollon kentällä.

 

ICF-luokituksen käyttöönotto vastaa selkeisiin ja eri tasoilla havaittuihin tarpeisiin. Asiakkaan osallisuus, ammattilaisen työn laatu, organisaation tehokkuus ja yhteiskunnan tietopohjainen kehittäminen kaikki hyötyvät yhdenmukaisesta, rakenteisesta toimintakykytiedon kirjaamisesta. Näiden tarpeiden tunnistaminen ja sanoittaminen muodostavat perustan tavoitteelliselle kehittämistyölle.  

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmänä ovat Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, jotka arvioivat asiakkaidensa tai potilaidensa toimintakykyä ja kirjaavat tietoa asiakas- ja potilastietojärjestelmiin.

Toimintamallin kehittäminen pohjautuu kansallisiin linjauksiin ja THL:n ohjaukseen, ei suoraan henkilöstön omaan aloitteeseen. Tämä on herättänyt huolta muutoksen vaikutuksista työmäärään ja kirjaamisen ajankäyttöön. Kehittämistyössä onkin tunnistettu tarve vahvaan tukeen ja viestintään, jotta muutos ymmärretään osaksi vaikuttavampaa, asiakaskeskeisempää toimintaa.

Asiakasymmärryksen kerryttäminen
Asiakasymmärrystä on kartutettu monin tavoin:

  • Koulutuksissa ja yksikkövierailuissa on keskusteltu toimintakykytiedon hyödyntämisestä, kirjaamisen haasteista ja ICF:n soveltamisesta arjen asiakastyössä.
  • Kirjaamiskäytäntöjen nykytilan kartoitus on paljastanut, että toimintakykyä kuvataan usein hajanaisesti ja pääosin vapaana tekstinä, jolloin tietoa on vaikea hyödyntää jatkossa vaikuttavuuden arviointiin tai palvelusuunnitteluun.
  • ICF-käytön tuen tarpeita on selvitetty ammattilaisilta, mm. koulutustarpeiden, työkalujen ja käytännön soveltamisen näkökulmasta.

Osallistaminen
Henkilöstöä on osallistettu kehittämiseen useilla tavoilla:

  • Yksikkökohtaisissa prosesseissa ammattilaisia on kannustettu pohtimaan, miten ICF:n käyttö näkyisi omissa palveluketjuissa. Kehittämistyöhön on tarjottu tukea hanketyöntekijöiltä.
  • Pilotoinneissa ja kokeiluissa ammattilaiset ovat testanneet rakenteista kirjaamista ja kuvanneet kokemuksiaan. Palaute on koskenut muun muassa ICF:n käyttöön liittyvää asennoitumista, koettua hyötyä ja vaikutusta omaan työhyvinvointiin. Piloteissa on myös selvitetty henkilöstön näkemyksiä jatkokehityksestä ICF:n mukaisen toimintakyvyn kuvaamisen ja kirjamisen näkökulmasta. 
Ratkaisun perusidea

Päijät-Hämeen hyvinvointialueella kehitetty toimintamalli ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia asiakkaan tai potilaan toimintakyvyn rakenteisessa arvioinnissa ja kirjaamisessa. Malli perustuu kansainväliseen ICF-viitekehykseen ja tukee kansallisia linjauksia. Tavoitteena on parantaa toimintakykytiedon yhdenmukaisuutta, löydettävyyttä ja hyödynnettävyyttä palveluprosesseissa, päätöksenteossa ja toisiokäytössä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttaminen osaksi ammattilaisten arjen työtä vaatii organisaatiossa vahvaa tahtotilaa sekä päälliköiden ja esihenkilöiden sitoutumista muutoksen johtamiseen työarjessa. Ammattilaisille on suunnattava koulutusta ja muutoksen jalkautumiseksi myös muita tukitoimia sekä oikeat työvälineet ja ratkaisut jolla rakenteinen kirjaaminen onnistuu mahdollisimman vaivattomasti asiakas- ja potilastietojärjestelmään.  

Hankkeessa olemme huomioineet nämä haasteet seuraavilla toimenpiteillä:

  1. ICF-osaamisen edistämiseksi henkilöstöllä on ollut mahdollisuus osallistua ICF-koulutuksiin, jotka tuotettiin yhteistyössä LAB ammattikorkeakoulun kanssa. Koulutuksia on ollut yhteensä 10 joista yksi koulutus suunnattiin päälliköille ja esihenkilöille. 
  2. Juurruttamisen ja osaamisen lisäämiseksi rakennettiin organisaation digitaaliselle osaamisen kehittämisen alustalle ICF-verkkokurssi. Siihen liitettiin hankerahoituksella hankittu käyttöoikeus 1 vuoden ajaksi LAB-ammattikorkeakoulun opettajan ICF-luentoihin, jotka olivat saman sisältöiset kuin lähikoulutuksessa.
  3. Viestinnän tehostamiseksi toimintamallissa luotiin ICF-koulutuksen käyneistä ammattilaisista koostuva osaajaverkosto.  Osaajaverkoston jäsenet listättiin ICF-toimintakykykirjaamisen TEAMS-kanavalle.  Se toimii jatkossa ICF-toimintakyvyn arvioinnin ja kirjaamisen- ajankohtaisten asioiden tiedottamisen sekä yleisen keskustelun kanavana. 

Ammattilaisille suunnatut ICF koulutukset ovat olleet lähes saman sisältöisiä. Ne suunniteltiin niin, että saman ikäryhmän parissa työskentelevät osallistuisivat samaan koulutukseen. Tätä pidettiin ohjausryhmässä tärkeänä lähtökohtana, että koulutukseen osallistuvilla  olisi mahdollisuus keskustella ja verkostoitua toistensa kanssa. Koulutukset suunnattiin kolmelle kohderyhmälle: ikääntyneiden, aikuisten ja lasten parissa työskenteleville. Mutta tämä ei ollut ehdoton sääntö koulutukseen osallistumiselle, mukaan sai ilmoittautua vaikka juuri sen koulutuksen kohderyhmään ei nimellisesti kuuluisikaan.

Verkkokurssi avattiin kesäkuussa 2025 kaikille hyvinvointialueen työntekijöille organisaation omalle digitaaliselle  osaamisen kehittämisen alustalle. Sen tarkoitus oli mahdollistaa henkilöstön ICF osaamisen kehittäminen ja lisätä osaajia toiminnassa ilman osallistumista lähikoulutukseen. Sen sisältö koottiin niin, että verkkokurssin suorittanut ammattilainen saa oleellisen tiedon ICF:stä ja sen käytöstä hyvinvointialueella tiiviissä paketissa. Verkkokurssi toimii myös yhtenä käytön tuen kanavana ammattilaisille jonne kerätään ICF:ään liittyvät ajankohtaiset ohjeistukset ja organisaatiossa sovitut käytännöt.    

ICF-toimintakykykirjaamisen TEAMS-kanavalla  toteutettiin osaajaverkostolle  useita kyselyitä joilla kartoitettiin kokemuksia ja kehittämisehdotuksia. TEAMS-kanavalla järjestettiin myös erilaisia avoimia ICF-tapaamisia joissa henkilöstöä on tiedotettu hankkeessa tapahtuvista asioista ja muista ICF:ään liittyvistä  ajankohtaisista asioista (ICF-infot, ICF-tukitunnit)    

ICF:n käyttöönoton prosessi

ICF:n käyttöönotto alkaa kun tulosalueen johto tai yksikön esihenkilö tekee päätöksen, että ICF otetaan käyttöön. Tämän jälkeen suositeltavaa on, että kirjaamisesta vastavat tai muut vastaavissa tehtävissä olevat avainhenkilöt osallistuvat ICF-koulutukseen (lähikoulutuksen mahdollisuus vuonna 2025) . Tämän jälkeen koulutuksen käynyt ammattilainen liitetään osaajaverkoston jäseneksi ja hänellä on riittävä osaaminen siihen että hän, omassa yksikössään pystyy yhdessä esihenkilön kanssa käynnistämään ICF.n käyttöönottoa. 

ICF:n käyttöönotto vaatii, että yksikön kirjaamisohjeistukset päivitetään  ja yhdessä henkilöstön kanssa pohditaan mitä ICF:n kuvauskohteita on tarpeen käyttää toimintakyvyn kuvaamisessa ja arvioinnissa.