Tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden digitaitoja ja digitaalisten palveluiden käyttämistä digiopastuksen ja digituen avulla. Ikääntynyt löytäisi digituen pariin ja ammattihenkilöstön ohjaamana saisi tukea sähköisten palveluiden käytössä. 

Toimintaympäristö

Alkuvuonna 2021 Suomeen iski Koronapandemia. Koronaepidemiaan liittyvien rajoitustoimenpiteiden vuoksi ikääntyneet ajautuivat vaikeaan tilanteeseen, yksinäisyyden ja ahdistuneisuuden tunne lisääntyivät.  Koronapandemia kuormitti sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja vauhditti sosiaali- ja terveyspalvelujen digiloikkaa. 

Sosiaali- ja terveydenhuollossa etäpalvelut otettiin aktiivisesti käyttöön ja etäpalvelut toteutettiin digitaalisilla laitteistolla, esimerkiksi, tabletilla tai älypuhelimella. Ikääntyneet eivät olleet varautuneet digitalisaation tuomiin muutoksiin. Kaikilla ikääntyneillä ei ollut mahdollisuutta hankkia itselleen etäyhteydenpitoa varten olevaa laitetta. Ikääntyneillä ei ollut rohkeutta tai varallisuutta hankkia tarvittavaa laitetta. Lisäksi,  täytyy ottaa huomioon, että ikääntyneet voivat kokea tarvitsevana laitteen hankkimisessa apua ja tukea. 

Myös vallitsevien rajoittamistoimenpiteiden vuoksi ikääntyneiden oli haastavaa saada hankittua laite etäyhteydenpitoa varten, laitteen asennukseen ja sen käyttämiseen liittyvää tukea. Moni ikääntynyt koki tarvitsevansa apua ja tukea uudenlaisen laitteen käyttöön ottamiseen liittyvissä asioissa ja opastusta laitteen käyttämisessä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Auttaa ikääntyneitä löytämään digituen toimijat ja rohkaista ikääntyneitä hakeutumaan digiopastuksen pariin. Vahvistaa ikääntyneiden digiosallisuutta.  Digiopastuksen avulla saada ikääntyneille valmiuksia digilaitteen käyttämiseen ja sähköisten palveluiden käyttöönottamiseen. Digiopastuksen avulla antaa ikääntyneille osaamista ja taitoa yhteydenpitoon digilaitteen avulla. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Yhteiskunnan nopean digitalisoitumisen vuoksi,  ikääntyneet tarvitsevat etäyhteyksien ja digilaitteen käyttöön liittyvissä asioissa apua, tukea ja opastusta. 

  • Digiopastusta voi antaa kuka tahansa, päävastuu digituesta on sähköisten palveluiden käyttöönottaneella organisaatiolla, toimialayksiköllä tai yksityisellä palvelun tuottajalla. 
  • Ikääntyneet tarvitsevat matalalla kynnyksellä, oikea-aikaista apua ja tukea digilaitteen käyttöön liittyvissä asioissa, opastusta sähköisten palveluiden käytössä. 
  • Riittävällä digituella, digitaidoilla vahvistetaan ikääntyneen  pysymistä osana yhteiskuntaa ja vaikuttamisen mahdollisuutta. 
Tavoiteltu muutos

Tavoitteena saada ikääntyneille tietoa digituen antajista, lisätä digiopastajia ja digiopastuskertoja. 

Muutoksen mittaaminen

Tavoiteltua muutosta mitattiin ennen tehtyjen toimenpiteiden alkua ja toimenpiteiden jälkeen. Tavoitteen toteutumista arvioitiin laadullisesti, digituen antajien ja kohderyhmän käyttäjäkokemuksien ja saatujen mittaustuloksien perusteilla. 

Toteutussuunnitelma

Aluksi kartoitettiin digitukea antavat toimintapaikat ja toimijat.  Luotiin yhteistyötä digituen toimijoiden kanssa ja liityttiin digituen verkostoon, jossa ikääntyneiden digitukea ja digiosallisuutta kehitetään. Verkostoitumisen avulla saatiin lisää tietoa eri digituen malleista ja toimintatavoista, joista oli apua toiminnan kehittämisessä ja ideointiin. 

Liitteet
Kuva
Ikääntyneiden digiosallisuuden vahvistamisen malli
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohdatessa ikääntyneitä heitä aktivoitiin vastaamaan kyselyyn, jossa ikääntyneiden digikokemuksia kartoitettiin. Ikääntyneiltä kysyttiin digilaitteiden käytöstä ja käyttökokemuksista. Lisäksi, kyselyn avulla  kartoitettiin digituen tarvetta. Millaista opastusta he kokivat tarvitsevansa digilaitteen käytössä tai millaista tukea digilaitteiden käyttäminen vaatisi. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on kuvattu tavoitteen toteutumiseksi tehty suunnitelma, kirjattu ne toimenpiteet miten tavoitetta vietiin eteenpäin ja miten tavoitteen toteutumista arvioitiin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tekemällä tiiviistä ja laaja-alaista yhteistyötä eri toimijoiden ja yli organisaatiorajojen. Yhteistyötä tekevät toimijat, joilla on asiantuntijuutta ja vaikuttamisen mahdollisuutta viedä tavoiteltua tulosta eteenpäin. 

Henkilöresurssia tarvitaan kartoitustyöhön, yhteistyön luomiseen- ja ylläpitämiseen ja verkostoitumiseen. Verkostoitumisen avulla saadaan tärkeää tietoa, toimintatavoista ja malleista tavoitellun toiminnan eteenpäin viemiseksi. Henkilöresurssia tarvitaan myös toiminnan jalkauttamiseen ja kokeiluun. Kokeilun perusteella toimintaa saadaan tehtyä näkyväksi ja jatkokehittää osaksi palveluita. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voidaan soveltaa ja käyttää halutun kohderyhmän digiosaamisen tukemisen apuna. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ikääntyneet

  • Kyselytutkimuksen avulla ikääntyneiden käyttökokemuksista saatiin tietoa ja kartoitettua digituen tarpeita.
  • Järjestettiin digituen päiviä lähikirjastoissa, joiden avulla digituen toimintaa saatiin lanseerattua alueellisesti.  
  • Viestintäkampanjan avulla ikääntyneitä rohkaistiin hakeutumaan digituen pariin.
  •  Ikääntyneiden tietämys digitukea antavista paikoista ja toimijoista lisääntyi.
  •  Ikääntyneet olivat kiinnostuneita digituesta ja hakeutuivat digituen piiriin aiempaa enemmän.

 Yhteenvetona, ikääntyneiden digiosallisuutta ja digiosaamista vahvistettiin tehtyjen toimien avulla. 

Digituen antajat

  • Digitukea antavat toimijat saivat tietoa toisistaan. 
  • Viestintäkampanjan avulla lähikirjastot aktivoituivat digituen antajiksi. 
  • Digitukea tarvitsevien määrä kasvoi ja digitukea annettiin huomattavasti enemmän. 
  • Digituesta oltiin kiinnostuneita, palvelusta kyseltiin puhelimitse ja ajanvarauksia tehtiin aiempaa enemmän. 

Jatkossa, kartoitus-, koordinointi- ja  verkostomaisen yhteistoiminnan työ vaatisi henkilöresurssin. Henkilön, jonka tehtävänkuvana olisi tietojen päivittäminen ja ajantasaisuudesta huolehtiminen, investoida ja jatkokehittää aloitettua toimintaa. Esimerkiksi, digikoordinaattori.