Ikääntyneiden digiosaamisen vahvistaminen
Tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden digitaitoja ja digitaalisten palveluiden käyttämistä digiopastuksen ja digituen avulla. Ikääntynyt löytäisi digituen pariin ja ammattihenkilöstön ohjaamana saisi tukea sähköisten palveluiden käytössä.
Alkuvuonna 2021 Suomeen iski Koronapandemia. Koronaepidemiaan liittyvien rajoitustoimenpiteiden vuoksi ikääntyneet ajautuivat vaikeaan tilanteeseen, yksinäisyyden ja ahdistuneisuuden tunne lisääntyivät. Koronapandemia kuormitti sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja vauhditti sosiaali- ja terveyspalvelujen digiloikkaa.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa etäpalvelut otettiin aktiivisesti käyttöön ja etäpalvelut toteutettiin digitaalisilla laitteistolla, esimerkiksi, tabletilla tai älypuhelimella. Ikääntyneet eivät olleet varautuneet digitalisaation tuomiin muutoksiin. Kaikilla ikääntyneillä ei ollut mahdollisuutta hankkia itselleen etäyhteydenpitoa varten olevaa laitetta. Ikääntyneillä ei ollut rohkeutta tai varallisuutta hankkia tarvittavaa laitetta. Lisäksi, täytyy ottaa huomioon, että ikääntyneet voivat kokea tarvitsevana laitteen hankkimisessa apua ja tukea.
Myös vallitsevien rajoittamistoimenpiteiden vuoksi ikääntyneiden oli haastavaa saada hankittua laite etäyhteydenpitoa varten, laitteen asennukseen ja sen käyttämiseen liittyvää tukea. Moni ikääntynyt koki tarvitsevansa apua ja tukea uudenlaisen laitteen käyttöön ottamiseen liittyvissä asioissa ja opastusta laitteen käyttämisessä.
Auttaa ikääntyneitä löytämään digituen toimijat ja rohkaista ikääntyneitä hakeutumaan digiopastuksen pariin. Vahvistaa ikääntyneiden digiosallisuutta. Digiopastuksen avulla saada ikääntyneille valmiuksia digilaitteen käyttämiseen ja sähköisten palveluiden käyttöönottamiseen. Digiopastuksen avulla antaa ikääntyneille osaamista ja taitoa yhteydenpitoon digilaitteen avulla.
Tavoitteena saada ikääntyneille tietoa digituen antajista, lisätä digiopastajia ja digiopastuskertoja.
Tavoiteltua muutosta mitattiin ennen tehtyjen toimenpiteiden alkua ja toimenpiteiden jälkeen. Tavoitteen toteutumista arvioitiin laadullisesti, digituen antajien ja kohderyhmän käyttäjäkokemuksien ja saatujen mittaustuloksien perusteilla.
Aluksi kartoitettiin digitukea antavat toimintapaikat ja toimijat. Luotiin yhteistyötä digituen toimijoiden kanssa ja liityttiin digituen verkostoon, jossa ikääntyneiden digitukea ja digiosallisuutta kehitetään. Verkostoitumisen avulla saatiin lisää tietoa eri digituen malleista ja toimintatavoista, joista oli apua toiminnan kehittämisessä ja ideointiin.
Kohdatessa ikääntyneitä heitä aktivoitiin vastaamaan kyselyyn, jossa ikääntyneiden digikokemuksia kartoitettiin. Ikääntyneiltä kysyttiin digilaitteiden käytöstä ja käyttökokemuksista. Lisäksi, kyselyn avulla kartoitettiin digituen tarvetta. Millaista opastusta he kokivat tarvitsevansa digilaitteen käytössä tai millaista tukea digilaitteiden käyttäminen vaatisi.