Tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden digitaitoja ja digitaalisten palveluiden käyttämistä digiopastuksen ja digituen avulla. Ikääntynyt löytäisi digituen pariin ja ammattihenkilöstön ohjaamana saisi tukea sähköisten palveluiden käytössä. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Ikääntyneiden digiosaamisen vahvistaminen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden digitaitoja ja digitaalisten palveluiden käyttämistä digiopastuksen ja digituen avulla. Ikääntynyt löytäisi digituen pariin ja ammattihenkilöstön ohjaamana saisi tukea sähköisten palveluiden käytössä. 

Toteutuspaikka
Satakunnan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Tanja Ketola

Luotu

01.08.2023

Viimeksi muokattu

14.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Toimintamallissa on kuvattu tavoitteen toteutumiseksi tehty suunnitelma, kirjattu ne toimenpiteet miten tavoitetta vietiin eteenpäin ja miten tavoitteen toteutumista arvioitiin.

Toimintaympäristö **

Alkuvuonna 2021 Suomeen iski Koronapandemia. Koronaepidemiaan liittyvien rajoitustoimenpiteiden vuoksi ikääntyneet ajautuivat vaikeaan tilanteeseen, yksinäisyyden ja ahdistuneisuuden tunne lisääntyivät.  Koronapandemia kuormitti sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja vauhditti sosiaali- ja terveyspalvelujen digiloikkaa. 

Sosiaali- ja terveydenhuollossa etäpalvelut otettiin aktiivisesti käyttöön ja etäpalvelut toteutettiin digitaalisilla laitteistolla, esimerkiksi, tabletilla tai älypuhelimella. Ikääntyneet eivät olleet varautuneet digitalisaation tuomiin muutoksiin. Kaikilla ikääntyneillä ei ollut mahdollisuutta hankkia itselleen etäyhteydenpitoa varten olevaa laitetta. Ikääntyneillä ei ollut rohkeutta tai varallisuutta hankkia tarvittavaa laitetta. Lisäksi,  täytyy ottaa huomioon, että ikääntyneet voivat kokea tarvitsevana laitteen hankkimisessa apua ja tukea. 

Myös vallitsevien rajoittamistoimenpiteiden vuoksi ikääntyneiden oli haastavaa saada hankittua laite etäyhteydenpitoa varten, laitteen asennukseen ja sen käyttämiseen liittyvää tukea. Moni ikääntynyt koki tarvitsevansa apua ja tukea uudenlaisen laitteen käyttöön ottamiseen liittyvissä asioissa ja opastusta laitteen käyttämisessä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohdatessa ikääntyneitä heitä aktivoitiin vastaamaan kyselyyn, jossa ikääntyneiden digikokemuksia kartoitettiin. Ikääntyneiltä kysyttiin digilaitteiden käytöstä ja käyttökokemuksista. Lisäksi, kyselyn avulla  kartoitettiin digituen tarvetta. Millaista opastusta he kokivat tarvitsevansa digilaitteen käytössä tai millaista tukea digilaitteiden käyttäminen vaatisi. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Tekemällä tiiviistä ja laaja-alaista yhteistyötä eri toimijoiden ja yli organisaatiorajojen. Yhteistyötä tekevät toimijat, joilla on asiantuntijuutta ja vaikuttamisen mahdollisuutta viedä tavoiteltua tulosta eteenpäin. 

Henkilöresurssia tarvitaan kartoitustyöhön, yhteistyön luomiseen- ja ylläpitämiseen ja verkostoitumiseen. Verkostoitumisen avulla saadaan tärkeää tietoa, toimintatavoista ja malleista tavoitellun toiminnan eteenpäin viemiseksi. Henkilöresurssia tarvitaan myös toiminnan jalkauttamiseen ja kokeiluun. Kokeilun perusteella toimintaa saadaan tehtyä näkyväksi ja jatkokehittää osaksi palveluita. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Ikääntyneet

  • Kyselytutkimuksen avulla ikääntyneiden käyttökokemuksista saatiin tietoa ja kartoitettua digituen tarpeita.
  • Järjestettiin digituen päiviä lähikirjastoissa, joiden avulla digituen toimintaa saatiin lanseerattua alueellisesti.  
  • Viestintäkampanjan avulla ikääntyneitä rohkaistiin hakeutumaan digituen pariin.
  •  Ikääntyneiden tietämys digitukea antavista paikoista ja toimijoista lisääntyi.
  •  Ikääntyneet olivat kiinnostuneita digituesta ja hakeutuivat digituen piiriin aiempaa enemmän.

 Yhteenvetona, ikääntyneiden digiosallisuutta ja digiosaamista vahvistettiin tehtyjen toimien avulla. 

Digituen antajat

  • Digitukea antavat toimijat saivat tietoa toisistaan. 
  • Viestintäkampanjan avulla lähikirjastot aktivoituivat digituen antajiksi. 
  • Digitukea tarvitsevien määrä kasvoi ja digitukea annettiin huomattavasti enemmän. 
  • Digituesta oltiin kiinnostuneita, palvelusta kyseltiin puhelimitse ja ajanvarauksia tehtiin aiempaa enemmän. 

Jatkossa, kartoitus-, koordinointi- ja  verkostomaisen yhteistoiminnan työ vaatisi henkilöresurssin. Henkilön, jonka tehtävänkuvana olisi tietojen päivittäminen ja ajantasaisuudesta huolehtiminen, investoida ja jatkokehittää aloitettua toimintaa. Esimerkiksi, digikoordinaattori. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallia voidaan soveltaa ja käyttää halutun kohderyhmän digiosaamisen tukemisen apuna. 

Kansikuva
Seniorikin oppii käyttämään älylaitteita, vaikka oppiminen voi olla hitaampaa – Kirjastot antavat ikääntyville digiopastusta. Kuvaajana: Pauliina Vilpakka, Satakunnan Viikko.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis