Ikääntyvien talo – Moderni yhteisöllisyys välimuotoisessa asumisessa

Ikääntyvien talo on konsepti, jossa yhdistyvät moderni yhteisöllisyys ja palveluiden saatavuus. 

Modernilla yhteisöllisyydellä tarkoitetaan asukkaista lähtöistä ja tarpeen mukaan mukautuvaa yhteisöllisyyttä. Siihen kuuluvat erilaiset palvelut ja viihtyisät ja toimivat tilat. 

Toimintaympäristö

Ikääntyneiden määrä Suomessa nousee tasaisesti tulevien vuosien aikana. Määrän kasvun myötä, myös erilaisia asumisen ratkaisuja tarvitaan. 

Nykypäivän ikääntyvät ovat aktiivisia, teknologia on tutumpaa, ja he ovat valmiita käyttämään erilaisia digitaalisia palveluita, joten nämä on hyvä ottaa huomioon myös asumisratkaisuja suunniteltaessa.

Hoitohenkilökunnan saatavuus on nyt ja tulevaisuudessa haastavaa, ja näin syntyy tarve pitää ikääntyvät toimintakuntoisena nykyisessä asumismuodossaan mahdollisimman pitkään erilaisien asumista tukevien ratkaisumallien avulla.

Ikääntyvät myös itse toivovat voivansa asua kotona mahdollisimman pitkään. Asuinympäristöt tulee siis olla ikä- ja muistiystävällisiä väestön ikääntyessä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kehittämistyön pohjana on Ympäristöministeriön Ikääntyneiden asumisen toimenpideohjelma 2020-2022, jonka tavoitteena on kehittää uusia ratkaisuja ikääntyneiden asumisen kysymyksissä. 

Toimenpideohjelman tavoitteet ovat: 

  • Parantaa ikääntyneiden asuinoloja ja edistää asumisvaihtoehtojen tarjontaa
  • Tukea sekä ikääntyneiden että kuntien ennakointia ja varautumista asumisasioissa
  • Tukea ikäystävällisten asuinympäristöjen kehittämistä

Ikääntyvien määrän lisääntyessä tarvitaan erilaisia toimintamalleja heidän asumisen tukemiseen. Turvallinen, esteetön koti ja asumisympäristö sekä toimivat palveluratkaisut ovat oleellisia ikäihmisten asumisratkaisuissa.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Ikääntyvien talon ideologiana on ikäystävällinen ja yhteisöllinen kohtaamispaikka, jossa tuetaan arjessa selviytymistä ja osallisuutta ikä- ja muistiystävällisellä tavalla. Tavoitteena on löytää toimintamalli, jossa erilaisiin asumisen ratkaisuihin voidaan yhdistää iäkkäiden henkilöiden tarpeita ja toiveita vastaavia palveluja sekä muita toimintoja. Oleellista on myös palvelujen saatavuus, saavutettavuus ja teknologian monialainen hyödyntäminen.  

Pyrkimyksenä on löytää ratkaisuja kotona asumiseen niillä henkilöillä, joilla palveluntarvetta ei välttämättä vielä ole tai se on vähäinen, mutta tunnistettu ja pienillä toiminnoilla helposti toteutettavissa. Tarkoitus on löytää keinoja pidempään kotona asumiseen iäkkäällä väestöllä tuomalla mukaan digitalisaation mahdollistamia ratkaisuja ja tukipalveluja. Tukipalvelut koostuvat  esimerkiksi turvapalveluista ja arjen apuun liittyvistä digitaalisista palveluista.

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

- Siilinjärven kunnan yli 65 vuotiaat asukkaat asumiskyselyn ja palvelumuotoilun kautta

- Vanhus- ja vammaisneuvoston kokoukset, joissa käsitellään heidän näkemyksiään asumistarpeista

- Seurakunnan tilaisuudet, joissa hanketta ja sen tavoitetta esitellään, ja samalla kerätään heidän mielipiteitä

- Järjestöfoorumin kanssa keskustelut ja kartoitus heidän mahdillisuuksista tukea ikäihmisten asumista

- Yksityiset palveluntuottajat Tarjoomo-osuuskunnan kautta

- RAI-koordinaattori, RAI tulosten hyödyntäminen välimuotoisessa asumisessa

- Ohjausryhmän kokoukset ja tuki hanketyölle

- Siilinjärven kunnan informointi tarpeista

- Rakennuttajan kanssa vuoropuhelu

- Monialainen viestintä hankkeen toimista ja tuloksista

 

Tavoiteltu muutos

- Ikääntyvien talo - Moderni yhteisöllisyyden konsepti

- Kuntalaisten omien tarpeiden ja toiveiden kartoitus

- Järjestöjen ja yksityisten toimijoiden aktivointi ja mahdollisuuksien kartoitus

- Kotiin tuotavien digitaalisten palveluiden kehittäminen

- Kunnan varautuminen ikääntyvään väestöön

Toteutussuunnitelma

- Kartoitus nykytilanteesta (Asumiskysely, nykyiset ratkaisut) 

- Benchmarking (Hyvien toimintamallien huomioon ottaminen) 

- Yhteistyö rakennuttajan kanssa (huomioitavat asiat tiloissa, ikä- ja muistiystävällisyys, teknologiset ratkaisut)

- Digitaaliset ratkaisut kotiin (Erilaisten ratkaisujen kartoitus; virtuaalihoiva, kuntoutuksen tueksi Mototiles - laatat, lyhytaikaishoitoon Yeti-tabletit tukemaan fyysistä ja kognitiivista kuntoutumista.)

- Palvelumuotoilun kilpailutus ja toteutus (Kysynnän ja tarjonnan selvitys ja yhdistäminen, moderni yhteisöllisyys)

- Viestintä eri kanavissa. (Ikääntyvien oma varautuminen, hankkeen tulokset) 

- Yksityisten palveluiden näkyvämmäksi tuominen (Tarjoomo-osuuskunta)

- Ikääntyvien tarpeiden näkyväksi tuominen järjestöille ja yksityisille toimijoille. (järjestöfoorumi, seurakunta, uutiskirje)

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Siilinjärven kunnan yli 65-vuotiaat asukkaat.

Asiakasymmärrystä on kerrytetty kyselyiden, sekä palvelumuotoilun keinoin. Asumiskyselyllä kartoitettiin ikääntyneiden toiveita ja ajatuksia tulevaisuuden asumiseen liittyen. Palvelumuotoilun avulla selvitettiin mitä ikääntyvät kuntalaiset toivovat yhteisöllisyydeltä ja mitä se heille merkitsee. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Tutustumiskäynti Tampereen Kotipirttiin ja tapaaminen Käräjätörmän monisukupolvisen yhteisökylän hankkeen suunnittelijoiden kanssa sekä Turun kotihoidon asiakkaille suunniteltuun yhteisölliseen asumismuotoon Karinarannassa. 

Tampereen yhteisökylä- hankkeen julkaisuja ja Karinarannan RAI-pisteytystä asiakkaiden valinnassa on hyödynnetty hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Ikääntyneiden asuminen toimenpideohjelman 2020-2022 muiden organisaatioiden hankkeet.

Liitteet
Ideointi

 

 

 

Liitteet
Idean konkretisointi ja visualisointi

Ikääntyvien talo; ideologiana on ikäystävällinen kohtaamispaikka, jossa tuetaan arjessa selviytymistä, yhteisöllisyyttä sekä osallisuutta ikä- ja muistiystävällisellä tavalla. Tavoitteena olisi löytää toimintamalli, jossa erilaisiin asumisen ratkaisuihin voidaan yhdistää iäkkäiden henkilöiden tarpeita vastaavia palveluja sekä muita toimintoja. Palvelut kohdennetaan asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti, jossa asuminen on oma erillinen kokonaisuutensa. Oleellista on myös palvelujen saatavuus ja teknologian monialainen hyödyntäminen. Osan palveluista voisi toteuttaa yksityinen sektori, kolmas sektori ja julkinen sektori. 

Palvelumuotoilu; ikäihmisten kanssa tehty yhteisöllisyyden kuvaus:

Yhteisölliset asumisen ratkaisut ovat yksi asumisen nykytrendeistä, ja niistä on keskusteltu paljon viime vuosina. Yhteisöllisellä asumisella pyritään saamaan niin sosiaalisia, taloudellisia kuin ekologisiakin hyötyjä. Yhteisöllisessä asumisessa asukkailla on oma tila, jossa on yleensä ainakin makuuhuone ja keittiö. Muut sisä- ja ulkotilat jaetaan asukkaiden kesken. Tilojen jakamisen lisäksi yhteisöllisessä asumisessa voidaan jakaa myös palveluita ja tavaroita (jakamistalous).

Ikäihmisille yhteisöllisen asumisen hyötyjä ovat mm. yhteisöön kuuluminen joka vähentää yksinäisyyden tunteen kokemista, helpottaa yhteistoimintaan osallistumista sekä tuo turvaa ympärillä olevista ihmisistä.

Ikääntyvien yhteisöllisessä asumisessa kiinnitetään huomioita erityisesti esteettömyyteen sekä avun ja palveluiden saamiseen.

Idean testaus asiakkaalla

Palvelumuotoilun tuloksia on arvioitu kohderyhmästä kootun raadin kanssa.

Kokeilussa opittua

Suunnittelutyö rakennuttajan kanssa vaatii toistuvia tapaamisia hanketyöntekijöiden ja ikäihmisten kanssa.

Teknologisissa ratkaisuissa aloituksessa on tärkeää löytää ne asiakkaat, jotka parhaiten hyötyvät tällaisesta palvelusta ja ne henkilökunnasta jotka osaavat toimia tilanteessa luontevasti. Uuden toimintatavan käyttöönotto vaatii laajempaa/tarkempaa koulutusta henkilökunnalle.

Palvelumuotoiluun tarvitaan ulkopuolinen vetäjä ja monipuolinen kohderyhmä, jotta saadaan laajempi näkemys asioista.

Viestintä on kaiken toiminnan keskiössä. Jos tietoa palveluista / toiminnasta ei tehdä kunnolla, rajaa se ihmisten osallistumista.

 

Ratkaisun perusidea

Ikääntyvien talossa hyvällä suunnittelulla ja ikäihmisiä kuuntelemalla saadaan heidän toiveiden ympäristö, yhteiset toimintatilat ja toiminnot. 

Moderni yhteisöllisyys lähtee asiakkaiden tarpeista. Yhteisöllisyyden konsepteja ei oleteta itse vaan  osallistetaan suunnitteluun kohderyhmää itseään. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot