Ikäihmisten asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Pohjoi-Pohjanmaan hyvinvointialueen yhteinen, ikäihmisten hyvinvointia, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukeva asiakas- ja palveluohjaus, hyvinvointi- ja palveluverkostot asiakkaiden ja ammattilaisten käytössä.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueen keskiössä on pohjoispohjalainen ihminen ja palveluiden painopiste peruspalveluissa ja varhaisessa ongelmien ehkäisyssä. Organisaatiouudistuksessa ja asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistyössä on painotettu varhaista tukea, osallisuutta ja omaehtoista terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä. Tavoitteena on, että ikäihminen pystyy elämään ja asumaan kotona toimintakykyisenä ja turvallisessa ympäristössä. Asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistyöllä on vastattu tähän tavoitteeseen.

 

Ratkaisun perusidea

Asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli sisältää  

  • Ensivaiheen neuvonnan ja asiakasohjauksen
  • Palveluohjauksen 
  • Säännöllisen palvelun asiakkuuden 

Mallin painopisteenä on hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukeva asiakas- ja palveluohjaus ennen säännöllisiä palveluja.  

Toimintamalli tarjoaa yhtenäiset toimintatavat hyvinvointialueella järjestää ja toteuttaa asiakas- ja palveluohjausta painottaen varhaista tukea, ennaltaehkäisyä ja hyvinvointi- ja palveluverkostojen roolia sekä työkaluja ja keinoja sosiaalihuollon prosessin eri vaiheisiin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Henkilöstöä osallistavat yhteistyöryhmät (edellyttää suunnittelua ja koordinointia)
  • Osaamiskartoitukset ja palautekyselyt
  • Osaamistarpeita vastaavia koulutuksia, infoja ja työpajoja
  • Tiivis yhteiskehittäminen ikäihmisten palveluiden eri tasoilla ja muiden kehittäjien kanssa, jolloin asiakas- ja palveluohjaus on saatu ikäihmisten palveluja läpileikkaavaksi
  • Toimintamallin käyttöönoton pilkkominen pienempiin osatavoitteisiin, joiden mukaan edetään
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistyön tuloksena on rakennettu yhtenäinen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli. Toimintamalli tarjoaa yhtenäiset toimintatavat järjestää ja toteuttaa asiakas- ja palveluohjausta painottaen varhaista tukea ja ennaltaehkäisyä sekä työkaluja ja keinoja sosiaalihuollon prosessin eri vaiheisiin. 

Asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallikuvaus sisältää seuraavat

  • Perustehtävän ja tavoitteiden määrittely
  • Asiakkaan ohjautuminen
  • Asiakassegmentointi ja tärkeimmät asiakasryhmät
  • Riskiasiakkaat
  • Erityisen tuen tarpeen määrittely ja tunnistaminen
  • Asiakas- ja palveluohjauksen prosessi ja sen vaiheet
  • Palveluohjauksen ydinpalvelut
  • Kiireellisen avun tarve
  • Asumisen ennakointi ja asuinolojen selvitys osana asiakas- ja palveluohjausta
  • Yhteydenottokanavat
  • Työvälineet
  • Kumppanit; hyvinvointi- ja palveluverkostot
  • Roolit ja vastuut
  • Jatkokehittämistarpeet