Ikäihmisten asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Pohjoi-Pohjanmaan hyvinvointialueen yhteinen, ikäihmisten hyvinvointia, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukeva asiakas- ja palveluohjaus, hyvinvointi- ja palveluverkostot asiakkaiden ja ammattilaisten käytössä.
Toimintamallin nimi
Pohjoi-Pohjanmaan hyvinvointialueen yhteinen, ikäihmisten hyvinvointia, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukeva asiakas- ja palveluohjaus, hyvinvointi- ja palveluverkostot asiakkaiden ja ammattilaisten käytössä.
Asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli sisältää
- Ensivaiheen neuvonnan ja asiakasohjauksen
 - Palveluohjauksen
 - Säännöllisen palvelun asiakkuuden
 
Mallin painopisteenä on hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukeva asiakas- ja palveluohjaus ennen säännöllisiä palveluja.
Toimintamalli tarjoaa yhtenäiset toimintatavat hyvinvointialueella järjestää ja toteuttaa asiakas- ja palveluohjausta painottaen varhaista tukea, ennaltaehkäisyä ja hyvinvointi- ja palveluverkostojen roolia sekä työkaluja ja keinoja sosiaalihuollon prosessin eri vaiheisiin.
Hyvinvointialueen keskiössä on pohjoispohjalainen ihminen ja palveluiden painopiste peruspalveluissa ja varhaisessa ongelmien ehkäisyssä. Organisaatiouudistuksessa ja asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistyössä on painotettu varhaista tukea, osallisuutta ja omaehtoista terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä. Tavoitteena on, että ikäihminen pystyy elämään ja asumaan kotona toimintakykyisenä ja turvallisessa ympäristössä. Asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistyöllä on vastattu tähän tavoitteeseen.
- Henkilöstöä osallistavat yhteistyöryhmät (edellyttää suunnittelua ja koordinointia)
 - Osaamiskartoitukset ja palautekyselyt
 - Osaamistarpeita vastaavia koulutuksia, infoja ja työpajoja
 - Tiivis yhteiskehittäminen ikäihmisten palveluiden eri tasoilla ja muiden kehittäjien kanssa, jolloin asiakas- ja palveluohjaus on saatu ikäihmisten palveluja läpileikkaavaksi
 - Toimintamallin käyttöönoton pilkkominen pienempiin osatavoitteisiin, joiden mukaan edetään
 
Asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistyön tuloksena on rakennettu yhtenäinen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli. Toimintamalli tarjoaa yhtenäiset toimintatavat järjestää ja toteuttaa asiakas- ja palveluohjausta painottaen varhaista tukea ja ennaltaehkäisyä sekä työkaluja ja keinoja sosiaalihuollon prosessin eri vaiheisiin.
Asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallikuvaus sisältää seuraavat
- Perustehtävän ja tavoitteiden määrittely
 - Asiakkaan ohjautuminen
 - Asiakassegmentointi ja tärkeimmät asiakasryhmät
 - Riskiasiakkaat
 - Erityisen tuen tarpeen määrittely ja tunnistaminen
 - Asiakas- ja palveluohjauksen prosessi ja sen vaiheet
 - Palveluohjauksen ydinpalvelut
 - Kiireellisen avun tarve
 - Asumisen ennakointi ja asuinolojen selvitys osana asiakas- ja palveluohjausta
 - Yhteydenottokanavat
 - Työvälineet
 - Kumppanit; hyvinvointi- ja palveluverkostot
 - Roolit ja vastuut
 - Jatkokehittämistarpeet
 
Kansikuva