Ikäihmisten asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Pohjoi-Pohjanmaan hyvinvointialueen yhteinen, ikäihmisten hyvinvointia, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukeva asiakas- ja palveluohjaus, hyvinvointi- ja palveluverkostot asiakkaiden ja ammattilaisten käytössä.
Toimintamallin nimi
Pohjoi-Pohjanmaan hyvinvointialueen yhteinen, ikäihmisten hyvinvointia, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukeva asiakas- ja palveluohjaus, hyvinvointi- ja palveluverkostot asiakkaiden ja ammattilaisten käytössä.
Asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli sisältää
- Ensivaiheen neuvonnan ja asiakasohjauksen
- Palveluohjauksen
- Säännöllisen palvelun asiakkuuden
Mallin painopisteenä on hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukeva asiakas- ja palveluohjaus ennen säännöllisiä palveluja.
Toimintamalli tarjoaa yhtenäiset toimintatavat hyvinvointialueella järjestää ja toteuttaa asiakas- ja palveluohjausta painottaen varhaista tukea, ennaltaehkäisyä ja hyvinvointi- ja palveluverkostojen roolia sekä työkaluja ja keinoja sosiaalihuollon prosessin eri vaiheisiin.
Hyvinvointialueen keskiössä on pohjoispohjalainen ihminen ja palveluiden painopiste peruspalveluissa ja varhaisessa ongelmien ehkäisyssä. Organisaatiouudistuksessa ja asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistyössä on painotettu varhaista tukea, osallisuutta ja omaehtoista terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä. Tavoitteena on, että ikäihminen pystyy elämään ja asumaan kotona toimintakykyisenä ja turvallisessa ympäristössä. Asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistyöllä on vastattu tähän tavoitteeseen.
- Henkilöstöä osallistavat yhteistyöryhmät (edellyttää suunnittelua ja koordinointia)
- Osaamiskartoitukset ja palautekyselyt
- Osaamistarpeita vastaavia koulutuksia, infoja ja työpajoja
- Tiivis yhteiskehittäminen ikäihmisten palveluiden eri tasoilla ja muiden kehittäjien kanssa, jolloin asiakas- ja palveluohjaus on saatu ikäihmisten palveluja läpileikkaavaksi
- Toimintamallin käyttöönoton pilkkominen pienempiin osatavoitteisiin, joiden mukaan edetään
Asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistyön tuloksena on rakennettu yhtenäinen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli. Toimintamalli tarjoaa yhtenäiset toimintatavat järjestää ja toteuttaa asiakas- ja palveluohjausta painottaen varhaista tukea ja ennaltaehkäisyä sekä työkaluja ja keinoja sosiaalihuollon prosessin eri vaiheisiin.
Asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallikuvaus sisältää seuraavat
- Perustehtävän ja tavoitteiden määrittely
- Asiakkaan ohjautuminen
- Asiakassegmentointi ja tärkeimmät asiakasryhmät
- Riskiasiakkaat
- Erityisen tuen tarpeen määrittely ja tunnistaminen
- Asiakas- ja palveluohjauksen prosessi ja sen vaiheet
- Palveluohjauksen ydinpalvelut
- Kiireellisen avun tarve
- Asumisen ennakointi ja asuinolojen selvitys osana asiakas- ja palveluohjausta
- Yhteydenottokanavat
- Työvälineet
- Kumppanit; hyvinvointi- ja palveluverkostot
- Roolit ja vastuut
- Jatkokehittämistarpeet