Ilmiantojen jäljillä -huippusarja
Innokylä halusi edistää kehittämistyön tulosten leviämistä toimijoiden keskuudessa ennen Innokylän kehittämisympäristön valmistumista. Ilmiantojen jäljillä -huippusarjaa julkaistiin vuosina 2011-2012.
Suomen sosiaali- ja terveysministeriön palveluinnovaatiohanke teki aloitteen Innokylän rakentamisesta vuonna 2008. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa oli siihen mennessä kehitetty lukuisissa eri hankkeissa ja vaikka monet projektit olivatkin menestyneet, kehittämistyön heikkoutena oli, ettei yksittäisten hankkeiden kehittämiä uusia käytäntöjä otettu laajasti käyttöön koko maassa. Projekteissa tarvitaan kehittämisen osaajia ja hyvää projektijohtamista – taitoja, jotka eivät kuulu esim. hoitajan tai lääkärin perustaitoihin ja siksi tätä osaamista levittävä verkostomainen Innokylä on hyvä avaus tiedon jakamisessa. Kaikille avoimeen verkostoon on kutsuttu paitsi palvelujen kehittäjät, johtajat ja päättäjät myös palvelujen käyttäjät.
Innokylän tapahtumatoiminnan kautta haluttiin vahvistaa Innokylän perusideaa hyvien käytäntöjen jakamisen paikkana ja aktivoida toimijoita työn tulosten esiin tuomiseen. Haluttiin myös hyödyntää ja kokeilla sosiaalisen median mahdollisuuksia kehittämistyön tuloksista viestimisessä. Viraalimarkkinoinnin näkökulmasta Ilmiantojen jäljillä -sarja edisti myös käytäntöjen lisäksi myös Innokylän tulevien palveluiden markkinointia.
Arvioitava muutos:
- Innostetaan toimijoita tapahtumassa kertomaan työnsa tuloksista
- Harjoitellaan sosiaalisen median hyödyntämistä sosiaali- ja terveysalan työn tulosten näkyväksi tekemisessä
- Tehdään Innokylän avointa yhteiskehittämisen kulttuuria tunnetuksi osana tapahtumatoimintaa
- Tehdään tapahtumatoimintaan liittyvää yhteistyötä Innokylän perustajaorganisaatioiden työntekijöiden kesken
Arviointikysymykset, -kriteerit ja indikaattorit:
- Kuinka Innokylän "pyykkinaru" ja Ilmianto-idea otetaan vastaan? ( Ilmiantojen määrät tapahtumissa)
- Kuinka moni Ilmiannetuista tahoista tarttuu tarjoukseen (Yhteydenottojen pohjalta tarjouksen hylänneet/hyväksyneet)
- Facebook nostojen ja blogikirjoitusten suhde
- Julkaistujen Ilmiantojen määrä
- Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa Ilmiantojen ympärillä (tykkäämiset, jaot, keskustelut)
- Tuotantotiimin oma arvio toimintatapojen ja prosessien toimivuudesta.
Arvioinnissa käytettävät menetelmät:
- Pidetään kirjaa tapahtumissa saaduista ilmiantojen määrästä
- Facebookista analyysitiedot julkaistuista Ilmiannoista ja aktiivisuudesta niiden ympärillä
- Itsearviointi sarjan tuotannollisesta onnistumisesta
- Osallistetaan tapahtumissa toimijoita ilmiantamaan hyvä käytäntö ja seuraamaan valtakunnallista kehittämistyötä.
- Aktivoidaan kehittäjiä ja ammattilaisia työn tuloksista kertomiseen ja viestintään
- Hyödynnetään Innokylän facebook-sivua julkaisemalla viikoittain tapahtumassa ilmiannettu käytäntö, ilmiantoon liittyy pieni nosto facebookissa sekä blogikirjoitusmahdollisuus
- Sovitaan tuotantotiimin työnjaosta
Toimintaohjeita tuotantotiimille, josta selviää toteutuksen suunnitelma
- Aikataulutetaan ja jaetaan "nakit" ilmiannoista yhdeksi kevät/syksy-kaudeksi heti tapahtuman jälkeen
- Ilmianto tahoille hyvissä ajoin, joko sähköpostitsitse tai yhteydenotto puhelimitse. (Voit kopioda/muokata tätä kirjepohjaa) On kivempi kaikin puolin, kun lista on lupautuneiden osalta kondiksessa, niin voi tarvittaessa reagoida, jos muutoksia sattuu.
- Tarkeää on antaa vastaanottajalle se päivämäärä, milloin haluamme jutun palautuvan (yleensä edellinen perjantai, kun seuraavana tiistain ilmiannon julkaisu)
- Sitä mukaa kun toimijat lupautuvat ilmiannon tuottamiseen, laita asian ylös innokylän viestintä- ja markkinointikalenteriin (täydentyvä), jotta pysymme itse laskuissa tulossa olevista ja peruuntuneista. Pidämme myös näin Innokylän viestinnän ajan tasalla aikeistamme. Laita kalenteriin myös blogin julkaisupäivä.
- Ilmiannot julkaistaan Facebookin muistiinpano-sivulle ja jos on blogia tulossa samaan syssyyn, niin blogi julkaistaan myös ja nämä kaksi linkitetään puolin ja toisin. Jos toimijat antavat jotain kuvaa käyttöön asiaan liittyen, niitä voi sitten myös ladata kuvitukseksi
- Blogin kirjoittajia voi ohjeistaa hienovaraisesti: Aina on mukava lukea tekstiä, jossa on joku ydinidea, näkökulma tai henkilökohtainen mielipide ja näkemys. Hyviä ohjeita blogin kirjoittajille löytyy täältä. Blogiohjeistus sisältyy tuohon kutsukirjepohjaan, jonka linkitin tuonne ylös.
- Yleensä edellisellä viikolla on jotain tiiviimpää yhteydenpitoa ollut ilmiantotahon kanssa. Voitte keksiä yhdessä vetävän/vauhdikkaan otsikon tai vastuussa oleva tuotantotiimiläinen käyttää luovuuttaan.
_ Kannattaa myös mainita, että voisivat itse myös kommentoida ja seurata, jos ilmiannosta syntyy facebookiin tai blogiin keskustelua.
- Muistakaa vaihtaa osan numero, jos joku ilmianto jää välistä, niin pysytään laskuissa mukana. Ilmoittakaa myös blogin julkaisupäivä, jos blogia ei julkaista samaan aikaan ilmiannon kanssa
Nopeat kommentoinnit tuotannollisissa epäselvyyksissä FB:n chattipuolella (ei aina toimi, mutta kannattaa vilkaista)
Huomioidaan Ilmiantojen jäljillä-sarjaan osallistuneiden toimijoiden erilliset "Vip-kutsut" Innomarkkinoille
Viraalimarkkinointi, Viraalimarkkinointi perustuu kuluttajan osallistuttamiseen yrityksen markkinointiprosessiin joko käyttäjätuottajina tai yleisöosallisina. Ilmiantojen jäljillä -sarja käytäntöjen/Innokylän markkinoinnin edistäjänä?
Ilmiantojen jäljillä - sarjan tekoon on osallistettu kehittäjiä ja ammattilaisia alusta alkaen
Sarjaan osallistuneiden (74) listauksen löydät liitteenä.
Innokylän fb-sivulla alkoi tänään kauan odotettu ja kriitikoiden ylistämä "Ilmiantojen jäljillä" -huippusarja. Sarja perustuu tositapahtumiin alkaen Innokyläfoorumista 16.12.2010. Sarjassa poraudutaan viikoittain sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten tapahtumassa ilmiantamiin käytäntöihin ja toimintamalleihin. Kerro viehätyitkö ilmiannon uutuudesta? Onko sinun käytäntösi jo ilmiannettu? (Innokylän FB 17.1.2011)
Taustatarina: "Pyykkipäiviä oli vielä 1900-luvun alkupuolellakin vuodessa vain kaksi, toinen joulun ja toinen juhannuksen tienoilla. Pyykkiä liotettiin, keitettiin ja hakattiin kartuilla. Pyykkipäivään osallistui koko kylän väki. Pesuvälineet kehittyivät pikku hiljaa puisista pesusoikoista kohti pulsaattorikoneita. Pyykinpesu muuttui helpommaksi ja pesukerratkin tihenivät." (Yle-uutiset, "Puhtaus oli ennen yläluokan yksinoikeus 21.9.2010).
Hyödynnetään "kylä"- metaforaa ja erityisesti pyykkipäivä-assosiaatioita kylän yhteisöllisyyden ja avoimen tiedon jakamisen näkökulmasta tapahtumatoiminnan konseptoinnissa.
Konseptia kokeiltiin Innokylän messuosastoilla v. 2011-2012.
Innokylän messuosastot tapahtumissa kokoavat hyvinvointi-ja terveysalan toimijoita yhteen
Haluamme edistää toimintatapojen käyttöönottoa ja soveltamista
Ensimmäinen askel siihen suuntaan on, että toimijat tietävät toisensa kehittämistyön tuloksista ja tieto liikkuu
Innokylän verkkopalvelun kehittämistyö oli viivästynyt, joten ainoa kanava hyvien toimintamallien julkaisemiseen oli sosiaalinen media (Facebook)
Ilmiantojen jäljillä -huippusarja syntyi kokeilujen
Tapahtuman pyykkinarulla ilmiannetulle toimijalle Innokylä tarjoaa:
Pistämätön tarjous: fb-ilmianto + blogikirjoitusmahdollisuus, taattu menestys tiedossa haasteeseen tarttuneille
Toteuttava "tuotantotiimi": Hanne, Merja ja Niina