Intensiivinen asiakasohjauspalvelu terveysasemilla
Asiakasohjaus terveyskeskuksissa palvelee 18v+ asiakkaita Varhalla. Palvelussa kartoitetaan sote-työparin toimesta asiakkaan (monialainen) palvelujen tarve ja tarvittaessa myös järjestetään palvelut. Työtapa on voimavarakeskeinen ja intensiivinen.
Henkilökohtainen asiakasohjauspalvelu pilotoidaan osana Varsinais-Suomen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushanketta.
THL on syksyllä 2019 laatinut asiantuntija-arvion sosiaali- ja terveyspalveluista Tyks-erityisvastuualueella. Arviossa todetaan, että Varsinais-Suomessa terveyspalvelut on järjestetty erikoissairaanhoitopainotteisesti. Sosiaalipalvelujen järjestämisessä painottuvat puolestaan ympärivuorokautiset palvelut. Lisäksi arviossa todetaan, että palvelujen saatavuus vaihtelee kunnittain, mikä lisää tarvetta alueellisesti yhtenäisemmille palveluille.
Arviointiraportissa tuodaan myös esille, että erikoissairaanhoidon osuus alueen sote-kustannuksista on prosentuaalisesti suurin, mutta euromääräiset kustannukset asukasta kohti ovat maan keskitasoa. Erikoissairaanhoidolla on iso toiminnallinen ja taloudellinen rooli alueen palvelujärjestelmässä. Perusterveydenhuollon avohoidon kustannukset asukasta kohti ovat puolestaan maan pienimmät. Tämä kuvastaa arvioinnin mukaan erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon merkittävää ”epätasapainoa” alueen palvelurakenteessa.
Hyvinvointialueelle siirryttäessä intensiivisen asiakasohjauspalvelun toimintamalli vastaa myös hyvinvointialueen arvoihin; Arvostavan yhdenvertaisesti, vastuullisen vaikuttavasti, ystävällisesti ammattitaidolla. Toimintamalli edistää hoitoon pääsyn toteutumista strategian tavoitteiden mukaisesti (2023-2025); Turvataan avoterveydenhuollon palveluiden saatavuus ja hoidon jatkuvuus.
Tavoitteena on ollut luoda intensiivisen asiakasohjauksen toimintamalli, jota pilotoidaan terveysasemilla. Mallin tarkoituksena on oppia tunnistamaan paljon palveluita käyttävät asiakkaat tai siinä riskissä olevat asiakkaat ja koostaa heidän palvelunsa järkeväksi kokonaisuudeksi, asiakkaiden tarpeiden mukaan, asiakkaan voimavaroja hyödyntäen. Oikeiden asiakkaiden tunnistamisen opettelu sote-palveluissa on myös keskeinen asia toimintamallin kehittämisessä.
Toimintamalli on luotu ja pilotoitu laajalti nykyisellä hyvinvointialueella.
Paljon palveluita käyttävät asiakkaat ja asiakkaat, joilla on riski ajautua tilanteensa vuoksi palvelujen suurkuluttajaksi. Asiakkaat, jotka eivät osaa hakea oikeita palveluja, ovat syrjäytyneet tai riskissä syrjäytyä palveluista. Asiakkaat, joiden voimavarat ovat elämäntilanteen vuoksi heikot ja tarvitsevat hoidon ja palveluiden arviointia ja/tai intensiivistä tukea.