Invest in Lieksa -hankkeen markkinointikampanja - Become a Koli secret agent

1.Kampanjan tavoitteena oli tavoittaa ajankohtaisella teemalla sijoittajia ja herättää huomio.

2.Video + kampanjasivut, digimarkkinointi sekä suorat yhteydenotot

3.181 000 näyttöä 

4.3500 eur

Kampanjan toteutus: Pitkospuu Productions Oy ja Lieksan Kehitys Invest in -hanke

Toimintaympäristö **

Lieksan Kehitys Oy LieKe on Lieksan kaupungin omistama kehitysyhtiö, joka hallinnoi Pohjois-Karjalan maakuntaliiton rahtoittamaa EAKR hanketta. Invest in Lieksa -hanke houkuttelee alueelle investointeja ja edistää erityisesti matkailutoimialaan liittyviä investointeja alueella. Hanke etsii oikeanlaisen kohdeaineiston, aktiivisen markkinoinnin ja sijoittajaesittelyjen avulla sijoittajia Lieksan matkailuinvestointikohteisiin. Invest in Lieksa hanke vaikuttaa alueen investointi-imagoon ja stimuloi investointeja, mikä johtaa taloudelliseen kasvuun ja työllistymiseen Lieksassa. 

Hankkeen taustalla on Kolin matkailuvisio 2050, jossa on kuvattu kehittämisen polku vuosikymmenittäin tulevaisuuteen. Hanke toteuttaa ja edistää investointeja matkailuvision mukaisesti. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kolilla on selkeä tarve: majoituskapasiteettiä on aivan liian vähän. Kolin merkittävin matkailutoimija kuvaa suurimmaksi haasteeksi majoituskapasiteetin vähyyden sekä palveluiden puutteen. Molemmat asiat ovat sidoksissa toisiinsa, mutta jälkimmäinen ei voi toteutua ennen ensimmäistä.  Matkailijamäärät ovat kasvaneet ja alueelle tarvitaan lisää hotellitason majoituskapasiteettiä. Tähän tarpeeseen Invest in Lieksa -hankkeella haetaan ratkaisua. Tavoitteena on päästä majoituskapasiteettiä lisääviin investointeihin ja mahdollistaa uusien toimijoiden sijoittuminen alueelle. 

Uudet investoinnit tuovat alueelle työpaikkoja ja elinvoimaa. Koli on koko Suomen kansallismaisema ja sen merkitys alueen matkailutoimialaan on merkittävä. Kolin kasvusta hyötyvät myös muut Pohjois-Karjalan kunnat. 

Investointien houkuttelu on prosessi. Siinä peilataan alueen vetovoimatekijöitä sijoittajien tarpeisiin, pyritään luomaan alueen vetovoimatekijöistä voittavia kilpailuvaltteja ja oikeanlaisella materiaalilla sopivien kohteiden lähestyminen on onnistumisen kannalta kriittisen tärkeää. Investoinneissa ei houkutella kuluttajaa, joskin kysynnän ja siten kannattavan liiketoiminnan mahdollisuuksien esittäminen on investointien edistämistyössä hyvin keskeinen elementti. Tärkeää on herättää huomio ja päästä keskustelemaan oikeiden organisaatioiden kanssa. 

Tähän tarpeeseen invest in tiimi heittäytyi ja tuotti yhteistyössä markkinointikumppanin kanssa videon, joka sijoittajapiireissä taatusti jäisi mieleen. Markkinointikumppanina toimi Pitkospuu Productions Oy. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmäksi kampanjalle määriteltiin matkailutoimialan organisaatiot, hotelliketjut, kiinteistöyhtiöt. Maantieteelliseksi alueeksi valittiin keski-Eurooppa (DACH, Ranska, Benelux), Lontoo, Tukholma, Göteborg, Oslo ja Helsinki. 

Kohderyhmä mukailee hankkeelle asetettuja tavoitteita ja kohderyhmiä. Hanke toteutti aikaisemmin syksyllä webinaarin, johon kutsuttiin mukaan samalla kohderyhmällä organisaatioita, joille kerrottiin Lieksan ja Kolin investointimahdollisuuksista. Agentti-kampanja toteutettiin webinaarin jälkeen jatkoneuvottelujen vauhdittamiseksi ja huomion herättämiseksi kohderyhmässä. Tavoitteena oli asettaa tuleville kohdevierailuille kevyt ja rento ilmapiiri esittelemällä myös hankkeen projektitiimi uudessa valossa. 

Kampanja toteutettiin kokonaan englanniksi, sillä kohderyhmänä oli keskeiset matkailutoimijat Euroopassa. Niin myös kampanjan laskeutumissivu oli ainoastaan englanninkielisillä sivuilla. Videolla esiintyy salaisina agentteina hankkeen henkilökunta sekä yksi potentiaalinen sijoittajakontakti "Lontoon agenttina". 

Yhtä aikaisesti kampanjan toteuttamisen aikana hanke työsti sijoittaja-aineistoja eri kohteista. Näin ollen valmista materiaalia investoinkohteista kiinnostuneille sijoittajille olisi heti saatavana. 

Ratkaisun perusidea **

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2022:

Houkutellaan investointeja erottuvalla ja mielennpainuvalla tavalla. Mainosvideolla ei voi oikeastaan myydä mitään, mutta sillä voidaan herättää mielenkiinto ja stimuloida kontakti. Se toimi myös jäänmurtajana keskustelujen avauksissa, useampi kohdeyleisöstä oli videon nähnyt ennen hankkeen suoraa kontaktia. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Idea, tuotannon käsikirjoitus ja kampanjan suunnittelu.

Kampanjan hyväksyminen johtotasolla ja tarvittavat muokkaukset.

Toteuttaminen, kuvausjärjestelyt, kuvaaminen ja editointi. 

Kommenttikierros ja tarvittaessa pieniä muutoksia.

Laskeutumissivujen työstäminen, sisältö ja aineiston upottaminen.

Julkaisu ja jako eri kanavissa, maksetun markkinoinnin kampanjat käyntiin.

Tulosten seuranta, kohderyhmän päivittäminen, näyttökertojen seuraaminen, tarvittaessa muutoksia laskeutumissivujen sisältöön palautteen perusteella.

 

 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Kun seuraavan kerran teemme vastaavan kampanjan, käytämme laskeututumissivulla kävijän tunnistavaa teknologiaa. Nyt laskimme liikaa sen varaan, että kävijä täyttää yhteydenottolomakkeen ja sitä kautta saisimme kiinnostuneista yhteystietoja.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kampanjavideota on näytetty yli 180.000 kertaa eri sosiaalisen median kanavissa. Kampanja on jatkunut vuoden vaihteen jälkeen ja herättää edelleen keskustelua hankkeen kontaktoidessa potentiaalisia sijoittajia. Kampanjan aikana laskeutumissivun sisältöä päivitettiin niin, että kohteet tulivat paremmin esille ja kontaktilomake jäi alemmas. Alussa ajateltiin, että kontaktilomake saattaisi stimuloida liidejä, mutta koska näin ei käynyt, niin totesimme, että ainakin katsojan tulee saada heti tietoonsa, että millaisia sijoituskohteita alueella olisi. 

Suoria kontakteja kampanjasivuston kautta tuli vähän. Kampanjassa oli hyvää se, että useissa sijoittajaa tavoittelevissa puheluissa invest in -tiimin työntekijä sai helpon alun, kun hänet Teams-tapaamisissa tunnistettiin videolla olevaksi "lihavaksi britiksi, joka kuvittelee olevansa James Bond".