Irti nikotiinista toimintamalli, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I2)

Luoda yhtenäinen  nikotiinittomuuden hoitomalli hyvinvointialueen eri palveluiden käyttöön. Tavoiteenna tukea kuntalaisten vieroitusta nikotiinista ja edistää hyvinvointioa ja terveyttä. 

 

 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson haasteet. Kymenlaakson korkea palvelutarve ja haastava taloustilanne yhdistettynä koronaviruspandemian kasvattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan luovat tarpeen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamiselle ja kustannusvaikuttavuuden lisäämiselle. Kymenlaakso on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen näkökulmasta haastava, sillä alueen väestön palvelutarve on suuri, syntyvyys vähäistä ja ikääntyneiden osuus väestöstä on maan suurimpia. Alueen työttömyys on monimuotoista ja mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi työkyvyttömyyseläkettä saavia on alueen 18–34-vuotiaisiin suhteutettuna maan eniten. Työikäisistä noin kolmannes uskoo, ettei todennäköisesti jaksa työskennellä vanhuuseläkeikään saakka. Lisäksi huumeongelmat ovat maan kärkitasoa, sairastavuus on keskimääräistä suurempaa, syrjäytymisvaarassa olevia nuoria aikuisia on suhteellisesti maan eniten ja lapsiperheiden ongelmat ovat alueella moninaisia, joka puolestaan lisää lasten ja nuorten palvelujen tarvetta.

Terveydenhoidon palvelujen painopisteitä on muutettu ja muun muassa kiireetön hoito on viivästynyt koronan vaatimien henkilöstösiirtojen ja palvelujen alasajojen takia, kasvattaen hoitojonoja. Myös kiireettömän erikoissairaanhoidon jonot ovat venyneet merkittävästi. Samaan aikaan henkilöstön saatavuuden haasteet ovat lisänneet vuokratyövoiman käyttöä ja kasvattaneet näin ollen kustannuksia. Haavoittuvassa tai heikossa asemassa olevien asiakasryhmien tilanne on huonontunut entisestään ja toimenpiteitä tarvitaan etenkin heidän auttamisekseen.  

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tupakointi ja nikotiinituotteiden käyttö ovat merkittäviä kansanterveysongelmia, jotka aiheuttavat laajalti terveysriskejä ja ennenaikaisia kuolemia. Nikotiiniriippuvuus ei ainoastaan vahingoita käyttäjän terveyttä, vaan myös lisää terveydenhuollon kustannuksia ja kuormitusta. Selkeytimme ja yhdenmukaistimme hyvinvointialueen toimintamallia. Yhtenäistetty malli pyrkii vastaamaan laajasti terveydenedistämisen tarpeisiin koko hyvinvointialueella. 

Yhtenäisen toimintamallin ja kirjaamisen alustojen käytöllä koko hyvinvointialueella on useita merkittäviä etuja. Tässä joitakin keskeisimpiä hyötyjä:

1. Tehokkuuden ja vaikuttavuuden lisääntyminen
Yhtenäinen toimintamalli mahdollistaa tehokkaampien hoitoprosessien suunnittelun ja toteutuksen. Kun kaikki toimijat noudattavat samaa mallia, hoidon jatkuvuus ja koordinointi paranee, mikä nopeuttaa palveluiden saatavuutta ja vähentää päällekkäisiä tai tarpeettomia toimenpiteitä. Tämä ei ainoastaan paranna potilaiden hoitokokemuksia, vaan myös optimoi resurssien käyttöä ja vähentää kustannuksia.

2. Tiedon laadun ja saatavuuden parantuminen
Kun käytössä on yhtenäiset kirjaamisalustat, tiedon kerääminen, jakaminen ja analysointi tehostuvat. Tiedot ovat ajantasaisia ja luotettavia, mikä helpottaa päätöksentekoa ja parantaa hoidon laatua. Tämä edistää myös tutkimusta ja kehitystä, sillä kattavampi ja systemaattisempi tiedonkeruu mahdollistaa tarkemmat analyysit ja johtopäätökset.

3. Standardisointi ja virheiden vähentäminen
Yhtenäinen toimintamalli vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuutta, sillä se minimoi kirjaamisen ja kommunikaation epäjohdonmukaisuudet. Standardoidut prosessit ja kirjauskäytännöt myös nopeuttavat uusien työntekijöiden perehdytystä ja koulutusta, sillä selkeät ohjeistukset ja protokollat ovat helposti saatavilla ja ymmärrettäviä. Rakenteellisessa kirjaamisessa muuttumaton tieto tarvitaan syöttää vain kerran. 

4. Palveluiden yhdenmukaisuuden varmistaminen
Yhtenäiset käytännöt takaavat, että kaikki alueen asukkaat saavat yhtä laadukasta hoitoa riippumatta siitä, missä osassa aluetta he asuvat tai minkä palveluntarjoajan luona he käyvät. Tämä on erityisen tärkeää alueilla, joilla on suuria eroja palveluiden saatavuudessa ja laadussa.

5. Reagointikyvyn parantaminen muutoksiin
Yhtenäiset järjestelmät ja menettelytavat helpottavat nopeaa reagointia muuttuviin olosuhteisiin, kuten pandemioihin, terveyskriiseihin tai uusiin terveydenhuollon suosituksiin. Kaikkien seuratessa samaa mallia, muutosten implementointi on nopeampaa ja johdonmukaisempaa koko hyvinvointialueella. Varautuminen mahdollisiin uusiin poikkeustiloihin jotka saattavat lamauttaa terveydenhoidon toimintaa sekä kantokykyä on tällöin parempi. Uusien käypähoitosuosituksien tuominen tarvittaessa yhdenaikaisesti hyvinvointialueille helpottuu. 

6. Rahoituksen ja raportoinnin tehostuminen
Yhtenäiset kirjaamiskäytännöt helpottavat  raportointia. Kun tiedot ovat vertailukelpoisia ja standardoituja, on helpompi osoittaa rahoituksen käyttö ja sen tehokkuus. Tämä parantaa myös mahdollisuuksia saada lisärahoitusta ja tukia eri lähteistä.

Näiden hyötyjen myötä yhtenäinen toimintamalli ja kirjaamisen alustat edistävät koko hyvinvointialueen terveydenhuollon palveluiden tehokkuutta, laatua ja tasa-arvoisuutta.

Tämän vuoksi olemme käynnistämässä "28 päivää ilman" -ohjelman mukaisen ryhmätoiminta pilotoinnin. Tavoitteena on tukea asukkaitamme lopettamaan nikotiinituotteiden käyttö. Tiedämme, että nikotiinittomuus vähentää monia terveysriskejä, parantaa elämänlaatua ja vähentää terveydenhuollon kustannuksia pitkällä aikavälillä. 

 

 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Nikotiinittomuuteen tähtäävän toimintamallin tarpeellisuus hyvinvointialueella eri näkökulmista:

Asiakasnäkökulma
Kenelle: Nikotiiniriippuvaisille henkilöille.
Mihin: Tarjota  tukea ja jakaa tietoa nikotiiniriippuvuuden lopettamiseksi. Keinoina antaa tietoa riippuvuuden eri muodoista, opastaa vieroitushoitoidossa sekä antaa keinoja kohdata arki ilman nikotiinia.
Miksi: Nikotiinittomuus parantaa merkittävästi yksilön terveyttä, lisää elinikää ja parantaa elämänlaatua. Se vähentää riskiä sairastua moniin vakaviin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin, diabetes type II, keuhkosyöpään ja muihin hengityselinsairauksiin. Uusi käypähoitosuositus kehoittaa kaikkia uusien yllämainittujen sairausryhmien diagnoosin saanneille potilaille nikotiinista vieroitusta osana perussairauden hoitoa. Sama koskee jo pidempään sairastaneita. 

Ammattilaisnäkökulma
Kenelle: Terveydenhuollon ammattilaisille, kuten lääkäreille, sairaanhoitajille ja terveyden edistämisen asiantuntijoille.
Mihin: Yhtenäistää ja tehostaa nikotiiniriippuvuuden hoitoa koko hyvinvointialueella. Antaa ammattilaisille keinoja opstaa potilasta nikotiini vieroituksessa. 
Miksi: Ammattilaiset tarvitsevat selkeitä, tutkittuja ja tehokkaita ohjeistuksia ja työkaluja, jotka tukevat potilaiden nikotiinittomuuden tavoittelua. Tämä helpottaa hoitoprosessien suunnittelua ja toteutusta, ja mahdollistaa parempien hoitotulosten saavuttamisen. Toimintamalli on yhtenäinen koko hyvinvointialueella.

Organisaationäkökulma
Kenelle: Terveydenhuoltojärjestelmä ja sen hallinnoijat.
Mihin: Tuoda nikotiinittomuuteen tähtäävät toimenpiteet osaksi laajempia terveyspalveluita koko hyvinvointialueelle.
Miksi: Organisaationa hyvinvointialueen tehtävä on tarjota kustannustehokkaita ja vaikuttavia terveyspalveluita. Nikotiinittomuus vähentää pitkäaikaisia terveydenhuollon kustannuksia, vähentää hoitovelkaa ja parantaa väestön terveyttä, mikä tukee alueen taloudellista ja sosiaalista hyvinvointia.

Yhteiskunnallinen näkökulma
Kenelle: Koko väestölle jotka kanppailevat nokotiiniriippuvuuden kanssa, mukaan lukien ennaltaehkäisynä tulevat sukupolvet.
Mihin: Vähentää yhteiskunnallisia kustannuksia ja parantaa kansanterveyttä. Terveydenhoidon kustannukset ovat nousseet vuosien varrella merkittävästi. Ihmisen omaa vastuuta omasta terveydestään ja siitä huolehtimisesta on korostettava, näin pitkällä tähtäimellä ihmisten terveydentila kohenee ja terveydenhuollon kustannukset alenevat. 
Miksi? Nikotiiniriippuvuus aiheuttavat merkittäviä yhteiskunnallisia kustannuksia paitsi suorina terveydenhuollon kuluina, myös menetettyinä työpäivinä ja ennenaikaisina eläköitymisinä. Lisäksi passiivinen tupakointi vaikuttaa muihin kansalaisiin, mukaan lukien lapsiin. Yhteiskunnan tason interventiot ja tukipalvelut voivat vähentää näitä kustannuksia ja parantaa yleistä kansanterveyttä.

Yhteenveto:
Luomalla kattavan ja yhtenäisen nikotiinittomuuteen tähtäävän toimintamallin, hyvinvointialue voi vastata yhdenmukaisesti eri sidosryhmien tarpeisiin.

— parantaa kuntalaistensa terveyttä ja elämänlaatua, tukea ammattilaisia heidän työssään, tehostaa organisaation toimintaa ja edistää yhteiskunnan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tämän muutoksen aikaansaaminen on sekä tarpeellista että vastuullista toimintaa, joka hyödyttää kaikkia osapuolia pitkällä tähtäimellä.

Tavoiteltu muutos

Kehittämällä ja toteuttamalla nikotiinittomuuteen tähtäävän toimintamallin hyvinvointialueella pyritään saavuttamaan useita muutoksia ja tuloksia, jotka kattavat niin paikallisen kuin laajemman yhteiskunnallisen tason. 

Hyvinvointialueen näkökulmasta
Muutokset:

Palvelujärjestelmän integraatio: Kehitetään ja otetaan käyttöön yhtenäiset käytännöt nikotiiniriippuvuuden hoitoon, mitkä soveltuvat erilaisissa terveydenhuollon palveluissa (esimerkiksi neuvontapalvelut, lääkärikäynnit, kuntoutus sekä mielenterveyspalvelut)  ja varmistaa saumattoman hoitopolun potilaille. Nykyaikaisena verkkovalmennuksena paikkaan sitomatonta toimintaa. 

Resurssien tehokkaampi käyttö: Standardoidut menettelytavat ja hoitokäytännöt mahdollistavat resurssien, kuten henkilöstön ja taloudellisten panostusten, tehokkaamman ja kohdennetumman käytön. Koulutus voidaan järjestää eri yksiköiden työntekijöille jotka haluavat tukea asiakkaiden nikoniittomuuteen pyrkimistä. Näin tavoitetaan mahdollisimman laaja asiakaskunta jolle tarjota ennaltaehkäisevää palvelua. Nikotiinittomuuteen tähtääviä koulutuksia voi järjestää verkkomuotoisena eri toimijoiden kanssa yhteistyössä. Esimerkiksi nuorten palveluista voi ohjaajat kehoittaa tarvitsevat verkkovälitteiselle nikotiinista irti valmennukseen ja olla toisena ohjaajana mukana. Hyvinvointialueen terveyskeskuksesta voi osallistua toinen ohjaaja jonka toimenkuvana on nikotiinittomuuteen tähtäävien valmennusten päitänen. Näin saadaa sellaisia kohderyhmiä tavoitettua jotka eivät tunnetusti lähde täysin tuntemattomien järjestäjien pitämille valmennuksille. Näin tuetaa näiden erityisryhmien nikotiinittomuuteen pyrkimistä joilla tutkitusti on tarvetta palveluille. 

Henkilöstön laajamittainen koulutus ja osaamisen kehittäminen: Henkilöstön osaaminen tulisi varmistaa säännöllisin koulututuksin. Auttaa terveydenhuollon ammattilaisille nikotiiniriippuvuuden tunnistamisessa ja vieroitushoidon opastamisessa, mikä parantaa heidän valmiuksiaan tukea potilaita tehokkaasti ja yhdenmuksisesti eri toimipisteissä. 

Kuntalaisten terveydentilan kohentaminen: Mikäli toimnintamalli saadaan sujuvaksi ja kiinteäksi osaksi terveydenhoidon eri palveluiden osille. Saavat kuntalaiset opastusta ja neuvoja nikotiinista vieroittautumiseen ilman leimaantumista tai tunnetta painostuksta riippuvuusetaan. Tällä prosessimallilla riippuvuuden kysely ja mini-interventiot kuuluisivat kiinteänä osana perussairauksien hoitoa. Näitä riippuvuuksia tiedustellaan mallissa kerran vuodessa asiakkailta. 

Muutoksen mittaaminen

Tavoiteltujen muutosten saavuttamisen mittaaminen ja seuranta ovat olennaisia osia kehittämisen ja tulosten arvioinnin kannalta. Nikotiinittomuuteen tähtäävän toimintamallin osalta on tärkeää määritellä selkeät arviointikysymykset, arviointikriteerit ja indikaattorit, jotka ohjaavat prosessin seurantaa ja arviointia. Tällä hetkellä aluellamme ei ole arviointimallia aiheelle tehtynä. Alla kuvitteelleinen prosessi muutoksen ja toiminnan vaikuttavuuden mittaamiseksi. 

  • Arviointikysymykset
    - Kuinka tehokkaasti nikotiinittomuuden tukipalvelut tavoittavat kohdehenkilöt?
    - Miten nikotiinittomuuteen tähtäävien toimenpiteiden käyttöönotto on vaikuttanut asiakkaiden nikotiiniriippuvuuden lopettamisprosesseihin?
    - Miten ammattilaisten osaaminen nikotiiniriippuvuuden hoidossa on kehittynyt?
    - Mikä on ollut nikotiinittomuuteen tähtäävien toimenpiteiden vaikutus terveydenhuollon kustannuksiin pitkällä aikavälillä? 
  • Arviointikriteerit ja indikaattorit, tavoitettavuus

    - Indikaattori: Kuntalaisten määrä, joita on saatu  palvelun piiriin. 

    - Mittausmenetelmä: Asiakastietojärjestelmän kirjaukset LC- ympäristö. Nikotiinittomuus ryhmään osallistujat henkilömäärä tarkkuudella. Nikotiini kartoituskäyntien määrän laskeminen. Webropol kyselyillä saatu tieto.

  • Nikotiiniriippuvuuden lopettamisen onnistumisaste:

    - Indikaattori: Nikotiinittomuuteen tähtäävien toimenpiteiden käyttäjien osuus, jotka ovat pysyneet nikotiinittomina 6 kuukautta hoidon aloittamisesta. Webropol kyselyt, aloitus kysely sekä 6kk päähän verkkokurssin lopettamisesta. 

  • Ammattilaisten osaaminen ja koulutuksen vaikutus:

    -Indikaattori: Koulutettujen ammattilaisten määrä ja heidän antamansa palautteen laatu.

  • Kustannusvaikutukset:

    - Indikaattori: Terveydenhuollon kustannusten muutos nikotiiniriippuvuuteen liittyvissä tautien hoidoissa. (pitkäaikaväli) THL toteuttaa aika-ajoin laajamittaisia kartoituksia eri hyvinvointialueiden asukkaiden terveydentilasta sekä heidän käyttämistä terveyspalveluista. Näiden tulosten vertaamisella saadaan myös vaikuttavuutta tarkastelluksi. 

  • Menetelmät tavoitteiden seurantaan ja todentamiseen
     - Toimenpidekoodien käytön analysointi: Asiakaspalautteet 28-päivää koulutukseen osallistuvilta. Kirjauksien perusteella saatuun tietoon kuntalaisten nikotiininkäytön asteesta. 

    - Seurataan toimenpidekoodeja, jotka liittyvät nikotiiniriippuvuuden puheeksi ottamiseen, strukturoituihin kyselyihin ja mini-interventioihin. Koodien lisääntyminen kirjauksissa indikoi toimenpiteiden vakiintumista ja laajaa käyttöä.
    - Analysointityökalut: Potilastietojärjestelmän raportointi. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Suomessa nikotiinin käyttö on vähentynyt viime vuosikymmeninä, mutta vähentymisen tahti on hidastunut viime vuosina. Vuonna 2022 suomalaisista 20–64-vuotiaista miehistä tupakoi päivittäin 12 % ja naisista 11 %. Eläkeikäisistä (65–84-vuotiaat) miehistä tupakoi päivittäin 9 % ja naisista 5 %​ (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos)​​ (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos)​. Nuorten tupakointi on vähentynyt merkittävästi. Vuonna 2023 nuorista pojista tupakoi päivittäin 6 % ja tytöistä 4 %. Sähkösavukkeiden ja nuuskan käyttö on kuitenkin yleistynyt nuorten keskuudessa​ (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos)​​ (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos)​.

Kymenlaakson Tilanne Tilastotietona

Kymenlaakson alueella nikotiinituotteiden käyttö noudattaa suurin piirtein samoja trendejä kuin muuallakin Suomessa, mutta alueellisista erityispiirteistä löytyy.

Keskeiset Tilastot Kymenlaaksossa:

  1. Nuoret (8. ja 9. luokka):
    • Päivittäin tupakkatuotteita tai sähkösavuketta käyttävät: 17,2 % pojista ja 13,1 % tytöistä.
    • Nuuskan päivittäiskäyttäjät: 7,5 % pojista ja 2 % tytöistä.
  2. Ammatilliset oppilaitokset:
    • Päivittäin tupakkatuotteita tai sähkösavuketta käyttävät: 24,2 % pojista ja 21,5 % tytöistä.
    • Nuuskan päivittäiskäyttäjät: 14,1 % pojista ja 3,3 % tytöistä.
  3. Lukiolaiset:
    • Päivittäin tupakkatuotteita tai sähkösavuketta käyttävät: 7,3 % pojista ja 6,9 % tytöistä.
    • Nuuskan päivittäiskäyttäjät: 2,7 % pojista ja 0,7 % tytöistä.
    •  
  4. Päivittäin Tupakoivat 20-64-vuotiaat (2022):
  • Miehet: 16,6 %
  • Naiset: 13,8 %
  • Yhteensä: 15,2 %

5. Päivittäin Nuuskaavat 20-64-vuotiaat (2022):

  • Miehet: 0,9 %
  • Naiset: 0,6 %
  • Yhteensä: 0,8 %

    Erityispiirteet alueellamme

  • Aikuisten päivittäinen tupakointi: Alueilla, joissa on enemmän matalasti koulutettuja ja sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevia, tupakointi on yleisempää.
  • Nuorten nikotiinin käyttö: Ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat nuoret käyttävät nikotiinituotteita, kuten tupakkaa ja nuuskaa, enemmän kuin lukiolaiset​ (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos)​.
  • Erityisryhmät: Päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivillä nikotiinituotteiden käyttö on yleisempää. Tämä ryhmä hyötyisi erityisesti räätälöidyistä tukipalveluista​ (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos)​.

Kymenlaakson alueella nikotiinituotteiden käyttö on monimuotoista ja sen käyttäjäryhmät vaihtelevat useiden tekijöiden, kuten iän, sukupuolen ja sosioekonomisen aseman mukaan. Tässä on yleiskatsaus Kymenlaakson nikotiinituotteiden käyttäjäryhmistä:

  1. Nuoret ja nuoret aikuiset:
    • Nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa on nähtävissä kasvavaa kiinnostusta erityisesti uusien nikotiinituotteiden, kuten sähkötupakan ja nikotiinipussien, käyttöön. Sosiaalinen media ja vertaisten vaikutus voivat olla merkittäviä tekijöitä tässä ryhmässä.
  2. Aikuiset (25-44 vuotta):
    • Tässä ikäryhmässä perinteiset tupakkatuotteet, kuten savukkeet, ovat edelleen yleisiä, mutta myös siirtymä sähkötupakkaan ja nikotiinipusseihin on havaittavissa. Monille aikuisille nikotiinituotteet ovat osa arkipäivän stressinhallintaa tai tottumusta.
  3. Keski-ikäiset ja vanhemmat (45+ vuotta):
    • Tämän ryhmän keskuudessa tupakointi on edelleen melko yleistä, mutta myös tietoisuus terveysriskeistä on suurempaa. Monet saattavat olla kiinnostuneita vähentämään tai lopettamaan nikotiinin käytön.
  4. Miehet vs. naiset:
    • Kuten monissa muissakin osissa Suomea, miehet ovat perinteisesti olleet suurempi ryhmä tupakkatuotteiden käyttäjinä verrattuna naisiin. Kuitenkin naisten nikotiinipussien ja sähkötupakan käyttö on yleistynyt viime vuosina.
  5. Sosioekonomiset erot:
    • Alempiin tuloluokkiin kuuluvat henkilöt käyttävät todennäköisemmin perinteisiä tupakkatuotteita. Korkeamman tulotason ja koulutustason omaavat henkilöt ovat todennäköisemmin kiinnostuneita vaihtoehtoisista nikotiinituotteista, kuten sähkötupakasta ja nikotiinipusseista.
  6. Terveystietoisuus:
    • Kymenlaaksossa, kuten muuallakin Suomessa, terveysvalistus on vaikuttanut siihen, että monet pyrkivät vähentämään tai lopettamaan nikotiinituotteiden käyttöä. Erityisesti vanhemmat ikäryhmät ja perheelliset henkilöt ovat usein kiinnostuneita tupakoinnin vähentämisestä terveyssyistä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että nikotiinituotteiden käyttäjät Kymenlaaksossa ovat heterogeeninen ryhmä, johon vaikuttavat monet tekijät kuten ikä, sukupuoli ja sosioekonominen asema. Uudet nikotiinituotteet ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa, kun taas vanhemmat ikäryhmät saattavat olla kiinnostuneempia tupakoinnin lopettamisesta.

Nikotiinivieroituspalveluja suunniteltaessa tavoiteltavia ryhmiä ovat:

  1. Matalasti koulutetut aikuiset: Tupakointi on yleisempää tässä ryhmässä, ja he hyötyisivät kohdennetusta tuesta ja vieroituspalveluista, jotka ottavat huomioon heidän elämäntilanteensa.
  2. Ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat nuoret: Nuorten keskuudessa nikotiinituotteiden käyttö, erityisesti nuuskan ja sähkösavukkeiden, on yleisempää. Nuorille suunnatut kampanjat ja tuki voivat olla ratkaisevan tärkeitä tässä ikäryhmässä.
  3. Päihde- ja mielenterveysongelmaiset: Heillä on usein korkeampi nikotiiniriippuvuus, ja he hyötyisivät erityisistä vieroitusohjelmista, jotka yhdistävät nikotiinivieroituksen mielenterveys- ja päihdehoitoon.
  4. Raskaana olevat naiset ja heiän puolisot: Vaikka tupakointi raskauden aikana on vähentynyt, tälle ryhmälle suunnattu erityinen tuki voi edelleen parantaa äitien ja lasten terveyttä.

Miksi Näille Ryhmille?

  • Kohdennettu tuki on tehokkaampaa: Näille ryhmille suunnatut palvelut voidaan toteuttaa 28 päivää ilman konseptilla. Palvelu pyrkii vastaavat heidän tarpeisiinsa ja -haasteisiinsa. Osallistuminen verkkopalveluun ei edellytä täysi-ikäisyyttä. Kuitenkin alaikäisten korvaushoitotuotteet vaativat aina lääkärin reseptin ja arvion näiden tuotteiden käytöstä. Lääkinnällinen hoito on myös mahdollista, tämä vaatii aina lääkärin reseptin ja arvion hoidon käymisestä kohde henkilölle. 
  • Sosiaaliset ja taloudelliset hyödyt: Väestöryhmien, joilla on korkeampi tupakointiaste, tupakoinnin vähentäminen parantaa merkittävästi heidän terveyttään ja vähentää terveydenhuollon kustannuksia.
  • Nuorten terveystottumukset: Varhainen puuttuminen nuorten nikotiinituotteiden käyttöön voi ehkäistä pitkäaikaisen riippuvuuden kehittymistä ja parantaa elämänlaatua pitkällä aikavälillä. Kyseessä on koululaiset ja heidät hoitaa yleisesti kouluterveydenhoito. Heillä on omat kohdennetut ennaltaehkäisyn suunnitelmat ja toteutukset. Näissä yksiköissä voisi toteuttaa heille kohdennetusti tätä palvelua, tiedostaen mahdollisen lääkärisesurssin tarpeen. 

Hyvät vieroituspalvelut voivat auttaa ratkaisevasti nikotiiniriippuvuudesta irti pyrkivää. Jokaisella tulee olla oikeus saada tukea ja apua nikotiinista vieroitukseen.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Käytämme alueellamme 28 päivää ilman® on nikotiiniriippuvuudesta vieroittautumiseen kehitetty tukipalvelua. Verkkossa toteutettaviin tukitapaamisiin voivat osallistua kaikkien nikotiinituotteiden käyttäjät, jotka haluavat oppia hallitsemaan nikotiiniriippuvuutta ja päästä riippuvuudesta eroon. Tukitapaamisia ohjaavat julkisen sektorin ja järjestöjen koulutut toimijat. 

Lisätietoa: https://www.28paivaailman.fi/fi/aboutus

Ideointi

.

Ratkaisun testaaminen

Pilotointi järjestetään 30.9 - 28.10.2024 välisenä aikana. Tällöin verkkototeutuksena järjestämme viisi valemnnustapaamista 28-päivää ilman konseptin mukaisesti kuntalaisille.  

Ratkaisun perusidea

28 päivää ilman nikotiinia -toimintamalli on ohjelma, joka kannustaa nikotiinista luopumiseen vähintään 28 päivän ajaksi. Toimintamallin taustalla on ajatus, että kun pystyy olemaan ilman nikotiinia 28 päivää, mahdollisuus onnistua lopettamisessa pitkäaikaisesti kasvaa merkittävästi.

Toimintamallin keskeiset piirteet:

  1. Selkeä aikaraja: Osallistujat sitoutuvat olemaan ilman nikotiinia 28 päivää, mikä on tarpeeksi pitkä aika rikkoa tottumuksia ja vähentää vieroitusoireita.
  2. Tuki ja motivaatio: Ohjelmaan sisältyy erilaisia tukimuotoja, kuten ammattilaisten tarjoama ohjaus, digitaalinen ryhmätuki,  jotka auttavat osallistujia pysymään päätöksessään.
  3. Tavoitteellisuus: Malli asettaa selkeän, saavutettavissa olevan tavoitteen, joka voi motivoida ja innostaa osallistujia ottamaan ensimmäisen askeleen kohti pysyvää nikotiinitonta elämää.
  4. Palkitsevuus: Onnistuminen 28 päivän ajan voi lisätä osallistujien itseluottamusta ja motivaatiota jatkaa nikotiinitonta elämää pitkällä aikavälillä.

Yhteenveto: 28 päivää ilman nikotiinia -toimintamalli on suunniteltu auttamaan ihmisiä lopettamaan nikotiinin käyttö tarjoamalla selkeän aikarajan, riittävää tukea sekä tietoa korvaushoidon toteutuksesta sekä saatavilla olevista korvaushoitomenetelmistä sekä tuotteista. Motivointia sekä mahdollisuuden saavuttaa konkreettinen ja palkitseva tavoite, joka voi toimia lähtökohtana pysyvälle muutokselle nikotiinittomuudessa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Juurruttaminen ja levittäminen "28 päivää ilman nikotiinia" -toimintamallista osaksi organisaation tai koko hyvinvointialueen  toimintaa edellyttää huolellista suunnittelua ja resursointia. Alla on kuvattu prosessi, vaiheet, tehtävät ja tarvittavat resurssit, jotta toimintamallista tulee vakiintunut tapa toimia.

1. Suunnittelu ja valmistelu

Tehtävät:

  • Kartoitus: Selvitä nykyinen tilanne nikotiininkäytön osalta hyvinvointi alueella. Arvioi, mitkä yksiköt ja henkilöstöryhmät ovat kriittisiä onnistumisen kannalta.
  • Tavoitteiden asettaminen: Määrittele selkeät, mitattavissa olevat tavoitteet (esim. osallistujamäärät, vähentynyt nikotiininkäyttö).
  • Toimintasuunnitelma: Laadi yksityiskohtainen suunnitelma siitä, miten toimintamallia aiotaan levittää ja juurruttaa.

Resurssit:

  • Aika: 1–2 kuukautta suunnitteluun.
  • Henkilöstö: Projektipäällikkö, projektikoordinaattori, asiantuntijat, koulutettavat vetäjät, viestinnän avainhenkilöt. (terveydenhuolto, viestintä).
  • Raha: Budjetointi koulutuksille, materiaaleille ja viestintäkampanjoille.

2. Koulutus ja tietoisuuden lisääminen

Tehtävät:

  • Koulutusohjelmat: Järjestä koulutusta koulutuksen vetäjille, henkilöstölle, (terveydenhuollon ammattilaiset, esihenkilöt, viestintähenkilöstö) toimintamallista ja sen tavoitteista.
  • Viestintä: Kehitä ja toteuta viestintäkampanja, joka tiedottaa henkilöstölle ja asukkaille toimintamallin eduista ja kannustaa osallistumaan.
  • Materiaalien tuottaminen: Luo tukimateriaaleja (esim. esitteet, opasvihkot, verkkosisällöt) sekä osallistujille että henkilöstölle.

Resurssit:

  • Aika: 1–2 kuukautta koulutusten ja viestinnän toteuttamiseen.
  • Henkilöstö: Kouluttajat, viestintätiimi.
  • Raha: Koulutusmateriaalit, viestintäkanavat (esim. sosiaalinen media, painetut materiaalit).

3. Toimeenpano ja toteutus

Tehtävät:

  • Pilotointi: Toteuta toimintamalli pienimuotoisesti esimerkiksi yhdessä yksikössä tai osastolla. 28-päivää ilman verkkototeutus mahdollistaa osallistumisen laajasti hyvinvointialueen asukkaille. 
  • Osallistujien rekrytointi: Kannusta henkilöstöä ja asiakkaita osallistumaan kampanjaan.
  • Seuranta ja tuki: Tarjoa osallistujille jatkuvaa tukea, kuten neuvontapalveluita, vertaisryhmiä ja seurantatapaamisia.

Resurssit:

  • Aika: 1–2 kuukautta pilottiin, jatkuva tuki.
  • Henkilöstö: Tuki- ja neuvontahenkilöstö, pilottiin osallistuvat yksiköt.
  • Raha: Resurssit osallistujien tukemiseen. Tämä olemassa olevin resurssein. 

4. Seuranta ja arviointi

Tehtävät:

  • Tulosten seuranta: Mittaa kampanjan vaikutuksia, kuten nikotiininkäytön vähenemistä ja osallistujien sitoutumista.
  • Palautteen kerääminen: Kerää palautetta osallistujilta ja henkilöstöltä toiminnan kehittämiseksi.
  • Raportointi: Raportoi tulokset johdolle ja muille sidosryhmille. Tuloksien saanti on pitkäjänteistä, tieto tulee viiveellä. 

Resurssit:

  • Aika: 1–2 kuukautta seurannan ja arvioinnin toteuttamiseen.
  • Henkilöstö: Seuranta- ja arviointitiimi.
  • Raha: Seuranta- ja arviointityökalut, raportointi.

5. Vakiinnuttaminen

Tehtävät:

  • Integrointi osaksi toimintaa: Sisällytä toimintamalli osaksi organisaation tai alueen hyvinvointiohjelmia.
  • Jatkuva viestintä ja koulutus: Järjestä säännöllistä koulutusta ja viestintää uuden henkilöstön ja osallistujien sitouttamiseksi.
  • Käytänteiden tarkastelu: Aina tarpeen mukaan tarkista ja päivitä toimintamallia ja käytäntöjä palautteen ja uusien tutkimustulosten perusteella. Uusia tuotteita tulee myös markkinoille, näistä ajanmukainen tieto oltava. 

Resurssit:

  • Aika: Jatkuva prosessi.
  • Henkilöstö: Vastuuhenkilöt, jatkuva koulutushenkilöstö.
  • Raha: Jatkuvat resurssit koulutukseen ja viestintään.

Yhteenveto

Prosessi lähtee liikkeelle perusteellisesta suunnittelusta ja etenee koulutuksen ja viestinnän kautta käytännön toteutukseen. Seuranta ja arviointi varmistavat, että toimintamalli toimii odotetusti, ja jatkuva viestintä sekä koulutus tukevat sen vakiinnuttamista osaksi arkea. Tämä vaatii resursseja sekä ajallisesti että henkilöstön ja rahoituksen osalta, mutta hyvin toteutettuna se voi johtaa pysyviin positiivisiin muutoksiin nikotiinin käytön vähentämisessä.