ISBAR-raportointimenetelmä terveysasemaympäristössä -verkkokoulutusten malli
ISBAR-raportointimenetelmän käyttö terveysasematyössä sujuvoittaa asiakkaan palveluprosessia, vahvistaa ammattilaisviestintää ja edistää moniammatillista yhteistyötä. ISBAR-menetelmän omaksumista tukee verkkokoulutukset.
Helsingin kaupungilla on 23 terveysasematoimipistettä. Toiminnan tavoitteena on, että palvelumme olisivat asiakkaille heidän tarpeisiinsa vastaavia, oikea-aikaisesti toteutettuja ja tasalaatuisia eri toimipisteiden kesken. Kaupungin väestöpohjan kasvaessa ja väestörakenteen muuttuessa terveysasemapalveluihin tulee jatkossa kohdistumaan kasvavaa kysyntää. Terveysasemien toimintatapoja ja käytänteitä pyritään yhtenäistämään, jolloin vahvistamme toimintakulttuuria, jonka keskiössä on yhteinen asiakas ja jonka kanssa teemme moniammatillista yhteistä työtä.
Helsingin kaupungin terveysasemilla tehtiin keväällä 2024 havainnointikierros, jossa todettiin, että hoitotyön ammattilaiset hyödyntävät asiakkaiden hoidontarpeen arviointia (HTA) tehdessään rajatusti ammattilaisille suunnattuja hoidon tarpeen arvioinnissa käytettäviä työkaluja, kuten ISBAR-raportointimenetelmää.
ISBAR:ia hyödynnettiin osassa toimipisteistä, mutta se haluttiin ottaa terveysasemilla laaja-alaisesti käyttöön yhtenä hyvänä käytänteenä. ISBAR:in käytön tuottamat hyödyt oli aiemmin tunnistettu päivystysavun ja suun terveyden huollon puolella, missä ammattilaisten puheluiden johtamistaito oli vahvistunut, puheluiden kesto lyhentynyt ja konsultointikäytänteet olivat tehostuneet.
ISBAR:ia oli yritetty jalkauttaa terveysasemille jo aiemmin, mutta siinä ei oltu onnistuttu. Keskeisiksi haasteiksi oli tunnistettu mm. se, että kouluttautumiseen on haastava järjestää aikaa ja puitteita niin, että se tavoittaisi kaikki yli 1300 ammattilaista.
ISBAR-verkkokoulutusmateriaalit suunniteltiin ja tuotettiin osallistavalla koulutusmuotoilulla. Koulutusmateriaalin suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi projektiasiantuntija, joka kutsui yhteiseen kehittämiseen mukaan työntekijöitä, kehittäjiä, asiantuntijoita, projektityöntekijöitä ja esihenkilöitä. Koulutusten sisältöä jalostettiin palautteiden perusteella useassa kehityssyklissä. Lisäksi koulutusmateriaalit pilotointiin ennen käyttöönottoa.
Kouluttamisella vahvistetaan ammattilaisten hoidon tarpeen arviointiosaamista ja yhtenäisiä, sujuvia konsultointikäytänteitä. Toimintatapojen muutos tukee myös potilasturvallisuuden toteutumista.
ISBAR-koulutusten tuottamaa muutosta seurataan useilla eri mittareilla. Verkkokoulutusympäristön osallistumisraportit kertovat, kuinka moni ammattilainen on mistäkin yksiköstä koulutuksen käynyt ja kuinka monella koulutukset ovat jääneet kesken. Verkkokurssit sisältävät myös pakollisen palautekyselyn, jossa on myös itsearviointiin perustuvan osio. Sen avulla saadaan tietoa koulutuksen välittömistä vaikutuksista. Palautekysely mahdollistaa myös avoimen palautteen antamisen ja näitä tietoja hyödynnetään koulutussisällön jatkuvaan kehittämiseen.
Koulutusten vaikutusten arviointia tehdään kuuden kuukauden kuluttua koulutusmateriaalien julkaisusta. Esihenkilöitä ohjeistetaan tekemään vaikutusten arviointi työyksiköittäin sekä jakamaan omat tulokset ja havainnot terveysasema-alueittain.
Koulutusmateriaalin työstämiseen varattiin aikaa kolme kuukautta ja laadittiin aikataulusuunnitelma (pedagoginen käsikirjoitus ja luonnos, palautteen kerääminen, sisällön muokkaus, palautteen kerääminen, sisällön tuottaminen, koulutusmateriaalin pilotointi, sisällön muokkaus palautteen perusteella ja julkaisu 30.6.2024 mennessä).
Koulutusten käyttöönoton tueksi laadittiin esihenkilöille erillinen tukimateriaali, jossa he saivat valmentavia ohjeita koulutusmateriaalien käyttöönottoon ja jalkautumisen seurantaan. Lisäksi työyhteisöjen tueksi laadittiin lisämateriaalipaketti, joka sisälsi neljä asiakasesimerkkiä, joita ammattilaiset voivat hyödyntää ISBAR:in käytön harjoitteluun pienryhmissä .
Koulutusten käyttöönottoon oli varattu aikaa puoli vuotta.
Koulutusmateriaalin sisällöntuotossa hyödynnettiin Helsingin kaupungin päivystysavun ja suun terveydenhuollon käyttämiä visuaalisia ISBAR-prosessikuvauksia, joissa oli avattu ammattilaisen näkökulmasta, mitä heidän omassa asiakasprosessissa tapahtuu ISBAR:in eri vaiheessa.
Halusimme lähteä rohkeasti soveltamaan perinteistä ISBAR-raportointimallia ja tunnistaa sekä havainnollistaa, miten moninaisesti sitä voi hyödyntää terveysasematyössä. Lisäksi halusimme muokata ISBAR:in käännöstermit ammattilaisille tutummiksi sanoiksi, jotta ISBAR tuntuisi heistä helposti lähestyttävämmältä.
Tavoitteena oli tuottaa laadukasta, informatiivista, motivoivaa ja innostavaa täydennyskoulutussisältöä ammattilaisten tarpeisiin. Ideoinnissa lähdettiin liikkeelle terveysasema palvelusta nousevista tavoitesisällöistä ja ratkaisuehdotusten etsimisestä, miten asiat saadaan esitettyä selkeästi, loogisesti ja havainnollistavasti.
Ideointivaiheessa huomioitiin myös se, ettei suurin osa ammattilaisista ole aiemmin käyttänyt Oppiva-verkkokoulutusympäristöä, ja että verkkokoulutusalustaan voi kohdistua ennakkoluuloja.
Verkkokoulutuksissa havainnollistettiin muun muassa se, miten ISBAR-raportointimenetelmän vaiheet toteutuvat konsultaatiotilanteissa silloin, kun ammattilainen itse konsultoi kollegaa ja silloin, kun häntä itseään konsultoidaan.
Verkkokoulutusmateriaaleilla haluttiin edistää ISBAR-menetelmän laajamittaista käyttöönottoa Helsingin kaupungin terveysasemilla. Tavoitteena oli sujuvoittaa ammattilaisviestintää, tarjota ammattilaisille tukea yhtenäisiin konsultointikäytänteisiin sekä avata uusia näkökulmia myös moniammatillisen yhteistyön vahvistamiseen. Toisena tavoitteena oli kokeilla, miten verkkokoulutussisältöjen tuottaminen tapahtuu omasta palvelusta käsin ja tukeeko se käytännössä ammattilaisten osaamisen vahvistamista.
Laadukkaat ja osallistavasti tuotetut koulutusmateriaalit tukevat ammattilaisten itsenäistä verkko-opiskelua. Palautelomakkeiden itsearviointiosuuksien perusteella koulutuksissa on tapahtunut välitöntä oppimista: ennen koulutusten käyntiä ammattilaiset arvioivat omaksi ISBAR-osaamistasoksi 3.8 (ka, asteikko 1-5) ja koulutusten jälkeen 4.3 (ka, asteikko 1-5).
Verkkokoulutukset oli mahdollista käydä itsenäisesti tai niiden sisältöihin voidaan perehtyä myös työyhteisön kesken, esimerkiksi osana viikkopalaveria. Ryhmätoteutuksessa koulutuksen välitöntä vaikuttavuuden arviointia on haastavampi tehdä. Yhteinen asian opiskelu haastaa työyhteisöä keskustelemaan yhteisistä toimintatavoista, toimintakulttuurin muutostarpeista, tavoitteista, aikataulusta ja arvioinnista. Toisaalta materiaalin yhteinen läpikäyminen ei välttämättä tue kaikkien ammattilaisten oppimista ja tällöin suuri osa asioista voi mennä täysin ohi.