ISBAR-raportointimenetelmä terveysasemaympäristössä -verkkokoulutusten malli
ISBAR-raportointimenetelmän käyttö terveysasematyössä sujuvoittaa asiakkaan palveluprosessia, vahvistaa ammattilaisviestintää ja edistää moniammatillista yhteistyötä. ISBAR-menetelmän omaksumista tukee verkkokoulutukset.
Toimintamallin nimi
ISBAR-raportointimenetelmän käyttö terveysasematyössä sujuvoittaa asiakkaan palveluprosessia, vahvistaa ammattilaisviestintää ja edistää moniammatillista yhteistyötä. ISBAR-menetelmän omaksumista tukee verkkokoulutukset.
ISBAR-verkkokoulutusmateriaalien tuottaminen tehtiin tiiviissä yhteistyössä terveysasemilla työskentelevien ammattilaisten kanssa. Verkkokoulutusten julkaisemisen yhteydessä terveysasemien esihenkilöt saivat erillisen esihenkilöpaketin, joka sisälsi perustietoja ISBAR-menetelmästä, sen käyttöön ottoon liittyvistä yleisistä haasteista ja ratkaisuehdotukset, joilla näihin haasteisiin koulutusten käyttöön oton yhteydessä tällä kertaa vastataan. Materiaalipaketissa annettiin esihenkilöiden tueksi valmentavia ohjeita siitä, miten menetelmän käyttöönottoa voi tukea työyhteisö ja yksilötasolla ja miten käyttöönoton etenemistä kannattaa seurata.
Esihenkilömateriaaliin sisältyi myös työyhteisölle suunnattu PowerPoint-esitys, johon osastonhoitajat ja ylilääkärit pystyivät tekemään omaa yksikköä koskevat täydennykset mm. käyttöönottoaikataulun osalta ja esittää sen avulla asian työyhteisölle. Lisäksi esihenkilömateriaaliin kuului ISBAR-menetelmän lisäharjoittelupaketti ohjeineen, eli neljä valmista asiakasesimerkkitapausta, joita voidaan hyödyntää ISBAR:in käytön harjoitteluun ja asian kertaamiseen pienryhmissä, yhteisöllisesti ammattilaisten osaamista syventäen.
Helsingin kaupungilla on 23 terveysasematoimipistettä. Toiminnan tavoitteena on, että palvelumme olisivat asiakkaille heidän tarpeisiinsa vastaavia, oikea-aikaisesti toteutettuja ja tasalaatuisia eri toimipisteiden kesken. Kaupungin väestöpohjan kasvaessa ja väestörakenteen muuttuessa terveysasemapalveluihin tulee jatkossa kohdistumaan kasvavaa kysyntää. Terveysasemien toimintatapoja ja käytänteitä pyritään yhtenäistämään, jolloin vahvistamme toimintakulttuuria, jonka keskiössä on yhteinen asiakas ja jonka kanssa teemme moniammatillista yhteistä työtä.
Verkkokoulutusten jalkautumista tuki se, että kursien käyttöönotto oli sidottu palvelumme vuosikorttitavoitteeseen. Lisäksi esihenkilöille suunnattu valmentava tietopaketti koettiin hyväksi. Erityistä kiitosta sai myös se, että esihenkilöillä oli puoli vuotta aikaa koulutusmateriaalien jalkauttamiseen ja käyttöönottoon omissa yksiköissä, mikä koettiin riittävän pitkäksi ajaksi. ISBAR-koulutusten jalkautumista tuki myös se, että kursseja markkinoitiin useissa eri kanavissa ja verkostoissa.
Koulutusmateriaalit eivät kuitenkaan yksistään riitä näinkin suuren toimintamallin tai -tavan muutoksen jalkautumiseen ja juurtumiseen. Tähän vaaditaan, että myös esihenkilöt ovat itse käyneet kyseiset koulutukset ja että he sitoutuvat esimerkillään hyödyntämään ISBAR:ia. Esihenkilöt ovat lisäksi keskeisessä roolissa seuraamassa ja varmistamassa, että kaikki ammattilaiset osallistuvat kursseille. Esihenkilö voi myös haastaa työyhteisöä sitoutumaan ISBAR:in pitkäjänteiseen käyttämiseen ja aiheen säännölliseen kertaamiseen osana viikkopalavereita, jotta aihe ei unohdu ja jotta myös uudet työntekijät pääsevät toimintatapaan kiinni.
Koulutusmateriaalien vaikutuksen arvioinnin tukena voi esihenkilöille suunnata erillisen kyselyn aiheesta tai ohjeistaa esihenkilöt käymään läpi vaikutusten arviointia tukevan kysymyspatteriston omaa työyksikköä koskien. Tulokset voidaan jakaa yhteisesti terveysasema-alueittain esihenkilöverkostossa, jolloin hyvät käytänteet ja kokemukset saadaan jaettua myös kollegoille.
Puolessa vuodessa ISBAR-verkkokoulutukset on käynyt verkkokoulutusympäristön raporttien perusteella ensimmäisen kurssin on käynyt 450 ammattilaista ja toisen osan 350 ammattilaista. Nämä ovat suhteellisen pieni määrä henkilöstön kokonaismäärään nähden, joita on yli 1300. Tilastot eivät ole kuitenkaan täysin luotettavia, sillä osa yksiköistä on käynyt koulutukset läpi ryhmätoteutuksena, jolloin tilastoihin on rekisteröitynyt tällaisessa tilanteessa vain koulutuksen avannut ja sisällön esitellyt henkilö.
Koulutuksiin sisältyneisiin palautekyselyihin on käynyt vastaamassa yhteensä yli 300 henkilöä. Monille ammattilaisille ISBAR oli entuudestaan tuttu. Osa kurssilaisista kertoi toimineensa jo aiemmin ISBAR:in mukaisesti, vaikka eivät menetelmää aiemmin tunteneetkaan. Konsultointia koskevat kulkukaaviot koettiin hyviksi ja havainnollistaviksi. Erityistä kiitosta sai koulutusmateriaalien selkeys ja niiden sopiva pituus (2 x n. 20 min). Lisätoiveena esitettiin, että kurssimateriaaleissa voisi olla enemmän käytännön esimerkkejä.
Erityinen huomio koski sitä, että osa moniammatillisen ammattiryhmän edustajista kertoi saaneensa ISBAR-verkkokoulutusmateriaalien avulla ensimmäistä kertaa konsultointikoulutusta. Tämä on tärkeä havainto, mikäli tavoitteena on yhteneväiset moniammatilliset konsultointikäytänteet. ISBAR-raportointimalli luo hyvän rungon esimerkiksi konsultoinneille, mutta olennaista on se, että tuolloin molemmat osapuolet tuntevat ISBAR:in rakenteen ja osaa hyödyntää sitä työssään.