Itsetuhoisen henkilön ja hänen läheisensä kohtaaminen
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työn tueksi käytännönläheiset manuaalit itsetuhoisen henkilön ja hänen läheisensä kohtaamiseen.
Itsemurhayritykset Suomessa ovat n. 10 000-30 000 vuodessa (Tilastokeskus). Terveydenhuollossa on vaikeuksia tunnistaa itsemurhavaaraa (Mieli ry 22) ja ottaa itsetuhoisuutta puheeksi potilas- ja asiakaskohtaamisissa. Tutkimuksen mukaan (Partonen, Graigner, Kiviruusu, Suvisaari 2022) itsemurhaan kuolleista 66 % oli käynyt terveydenhuollossa viimeisten 30 päivän aikana, 46 % viimeisen viikon kuluessa. Itsemurhapäivänään 21 % oli ollut terveydenhuollon vastaanotolla. Käyntisyy on jäänyt usein kirjaamatta viimeisellä käynnillä ennen itsemurhaa (Mieli ry 2022). Aiempi itsemurhayritys on merkittävin myöhemmän itsemurhakuoleman ennustetekijä (Käypä hoito suositus 22).
Tavoitteena on parantaa sotepalveluita Käypä hoito suosituksen mukaisesti ja itsemurhalta suojaavien tekijöiden vahvistamiseksi kansallisen mielenterveysstrategian ja itsemurhien ehkäisyohjelman tavoitteiden 2020-2030 mukaisesti.
Apua Ajoissa!- itsemurhien ehkäisyhankkeessa ammattilaiset ovat tuoneet esiin tarpeita saada käytännönläheisiä työvälineitä itsetuhoisen henkilön ja hänen läheistensä kohtaamisen tueksi. Asiakkaat ja heidän läheisensä ovat tuoneet esiin tarpeita tulla kohdatuksi, kuulluksi paremmin ammattilaisten taholta.
Tavoitteena on, että sosiaali- ja terveyspalveluissa ammattilaisten kohtaamisen valmiudet, osaaminen ja rohkeus kysyä itsetuhoisuudesta vahvistuisivat. Tällöin asiakas ja hänen läheisensä tulisivat kohdatuksi ja kuulluiksi sekä omien tarpeidensa mukaisesti autetuiksi.