Itsetuhoisen henkilön ja hänen läheisensä kohtaaminen

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työn tueksi käytännönläheiset manuaalit itsetuhoisen henkilön ja hänen läheisensä kohtaamiseen. 

Toimintamallin nimi
Itsetuhoisen henkilön ja hänen läheisensä kohtaaminen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työn tueksi käytännönläheiset manuaalit itsetuhoisen henkilön ja hänen läheisensä kohtaamiseen. 

Toteutuspaikka
Apua Ajoissa! -itsemurhien ehkäisyhanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savo
Keski-Suomi
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Vaula Ollonen

Luotu

13.09.2022

Viimeksi muokattu

15.05.2023
Ratkaisun perusidea

Etelä-Savon ja Keski-Suomen Hyvinvointialueiden palveluketjukuvauksiin on kehitetty ammattilaisten työn tueksi itsetuhoisen asiakkaan ja hänen läheistensä kohtaamisen oppaat. Oppaat ovat ammattilaisten vapaasti hyödynnettävissä.

Toimintaympäristö

Itsemurhayritykset Suomessa ovat n. 10 000-30 000 vuodessa (Tilastokeskus). Terveydenhuollossa on vaikeuksia tunnistaa itsemurhavaaraa (Mieli ry 22) ja ottaa itsetuhoisuutta puheeksi potilas- ja asiakaskohtaamisissa. Tutkimuksen mukaan (Partonen, Graigner, Kiviruusu, Suvisaari 2022) itsemurhaan kuolleista 66 % oli käynyt terveydenhuollossa viimeisten 30 päivän aikana, 46 % viimeisen viikon kuluessa. Itsemurhapäivänään 21 % oli ollut terveydenhuollon vastaanotolla. Käyntisyy on jäänyt usein kirjaamatta viimeisellä käynnillä ennen itsemurhaa (Mieli ry 2022). Aiempi itsemurhayritys on merkittävin myöhemmän itsemurhakuoleman ennustetekijä (Käypä hoito suositus 22). 

Tavoitteena on parantaa sotepalveluita Käypä hoito suosituksen mukaisesti ja itsemurhalta suojaavien tekijöiden vahvistamiseksi kansallisen mielenterveysstrategian ja itsemurhien ehkäisyohjelman tavoitteiden 2020-2030 mukaisesti. 

Apua Ajoissa!- itsemurhien ehkäisyhankkeessa ammattilaiset ovat tuoneet esiin tarpeita saada käytännönläheisiä työvälineitä itsetuhoisen henkilön ja hänen läheistensä kohtaamisen tueksi. Asiakkaat ja heidän läheisensä ovat tuoneet esiin tarpeita tulla kohdatuksi, kuulluksi paremmin ammattilaisten taholta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kehittämistyötä on toteutettu moniammatillisesti eri tilaisuuksissa ja työpajoissa. Kehittämistyössä on ollut mukana toimijoita seuraavista organisaatioista:

Apua Ajoissa!- itsemurhien ehkäisyhanke: 

  • Keski-Suomen sairaanhoitopiiri
  • Jyväskylän kaupunki
  • Sovatek-säätiö
  • Jyvässeudun kriisikeskus Mobile
  • Mikkelin kriisikeskus
  • Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymä Essote
  • Hankkeessa toimivat kokemusasiantuntijat

Lisäksi

  • Läheisten kohtaamiseen liittyviin ammattilaiskoulutuksiin ja oppaaseen liittyen yhteistyössä mukana on ollut järjestötoimijoita: FinFami - Mielenterveysomaisten keskusliitto ry, Keski-Suomen mielenterveysomaiset FinFami ry, Surunauha ry, Surevan Kohtaaminen -toiminta

Oppaat juurrutetaan osaksi Keski-Suomen ja Etelä-Savon Hyvinvointialueiden palveluketjukuvauksia ja ne ovat ammattilaisten vapaasti käytettävissä.

Kansikuva
Itsetuhoisuudesta kysymällä voi pelastaa hengen.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä