Jalkautuvan konsultaation Messii toimintamalli
Jalkautuvan konsultaation Messii toimintamalli lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Arviointityötätyötä lasten ja perheiden toimintaympäristöissä ilman lastensuojeluilmoitusta. Arviointiosaaminen jalkautuu perheiden ja yhteistyötahojen tueksi.
Perheiden haasteet lisääntyvät osittain myös poliittisen ilmapiirin johdosta. Hyvinvointiyhteiskunnan rakenteita rapistetaan hallituksen toimesta tietoisesti. Lastensuojeluilmoitusten määrät jatkavat kasvuaan, ja lastensuojelu on toiminnallisesti kriisissä useilla alueilla. Ilmoituksiin ja yhteydenottoihin perustuva toimintarakenne lasten ja perheiden asioissa ei tuota ennaltaehkäisevää ja oikea-aikaista yhteistyötä perheiden asioissa, ja sen myötä on löydettävä parempia tapoja tehdä yhteistyötä lasten ja perheiden tilanteiden ymmärtämiseksi ja niiden tukemiseksi. On päästävä pois sellaisesta toimintakulttuurista, jossa esim. koulu tai varhaiskasvatus lähettää lapsen tai perheen asian lastensuojeluilmoituksella sosiaalitoimen selvitettäväksi, ja löydettävä tämän tilalle toimintatapoja, jotka tuottavat asiakkaan ympärille koostuvaa ja asiakkaan toimintaympäristöön kohdentuvaa yhteistyötä oikea-aikaisesti ja ennaltaehkäisevästi. Haluamme luoda täysin uudenlaista toimintakulttuuria lapsiperheiden tilanteiden arviointiin sekä arviointityöhön. Tähän tarpeeseen on lähdetty kehittämään jalkautuvan konsultaation Messii toimintamallia.
Keusoten alueella tehdään liki 10 000 lastensuojeluilmoitusta vuodessa. Nämä eivät kuitenkaan kovin usein saata eri tahoja yhteisen pöydän äärelle pohtimaan yhdessä perheen kanssa tilannetta, vaan tuottavat usein sen, että asia lähetetään yhden tahon toimesta toisen tahon selvitettäväksi, ja yhteistyö tahojen välille jää olemattomaksi. Lastensuojelun asiakasmäärät jatkavat kasvuaan, lastensuojeluilmoitusten määrät jatkavat kasvuaan, ja nykyinen ilmoituksiin ja yhteydenottoihin perustuva järjestelmä on liian hidas ja kankea, eikä se kykene vastaamaan perheiden tarpeisiin oikea-aikaisesti saati ennaltaehkäisevästi. Ja keskeisintä on se, että nykyinen järjestelmä ei tuota yhteistyötä perheiden tilanteissa. Sen myötä me hukataan palvelujärjestelmässä valtavasti resursseja ja olemassa olevaa tietoa, ja tehdään jatkuvasti päällekkäistä arviointia ja tulkintaa perheiden tilanteista. Ja rakentunut olemassa oleva ymmärrys ei hyödytä perheen kokonaistilanteen ymmärtämistä. Me tarvitsemme tähän laajamittaisen toimintakulttuurin muutoksen, jotta saamme palvelujärjestelmän resurssit koottua tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti asiakkaan asian ympärille ja mieluiten asiakkaan omaan toimintaympäristöön vietynä. Kun saamme luotua uudenlaisia tapoja päästä viemään asiakkaiden asiaa eteenpäin, helpottuu asioiden puheeksiottaminen niissä peruspalveluissa, joissa lapset ja perheet jo toimivat.
Olemme kehittäneet Messii toimintamallia lapsiperheiden asiakasohjauksen palvelutarpeen arvioinnin tiimin asiakasohjaajien, esihenkilön ja erityisasiantuntijan kesken koko toiminnan ajan. Olemme kokoontuneet viikoittain asian äärelle kehittämisen kokousten myötä. Tämän lisäksi olemme toiminnan alusta lähtien keränneet palautetta sekä asiakkailta että yhteistyötahoilta, ja näiden palautteiden pohjalta (lähes 250 palautetta joista 175 sanallista palautetta) olemme jatkuvasti kehittäneet toimintamallia reilun vuoden ajan. Tämän lisäksi keväällä pidimme Puimala tilaisuuden, jossa oli mukana yhteistyötahoja, joiden kanssa pohdittiin ja rakennettiin yhteistä ymmärrystä Messii mallista. Tilaisuuteen saatiin mukaan myös asiakkaan näkökulmaa. Olemme kiertäneet esittelemässä Messii toimintamallia kouluissa, varhaiskasvatuksessa, neuvoloissa ja perheneuvoloissa, ja sen myötä olemme myös saaneet paljon palautetta toiminnasta. Olemme esitelleet toimintamallia myös THL:n tilaisuudessa ja THL asiantuntijoille.
Halutaan muuttaa toimintakulttuuria lapsiperheiden asioiden arvioinnissa. Halutaan luoda kokonaan uudenlainen kulttuuri yhteisen työn tekemiselle lapsiperheiden asioissa, joka tukee tilanteiden yhdessä ymmärtämistä sekä perheiden osallisuutta koko prosessin ajalle.
Mitä on haluttu:
•Halu luoda uudenlaista yhteistyötä ja toimintakulttuuria lapsiperheiden asioissa lastensuojeluilmoituksiin ja yhteydenottoihin perustuvan toimintakultuurin rinnalle
• Halu sujuvoittaa lapsiperheiden palveluprosessia
•Halu luoda lapsiperheiden palveluprosessista enemmän asiakkaiden tarpeista muodostuva kokonaisuus
•Halu ymmärtää perheiden tilanteita yhdessä heidän tilanteitaan jo jollain tasolla tuntevien toimijoiden sekä perheiden itsensä kanssa
•Tyytymättömyys nykyiseen toimintakulttuuriin lapsiperheiden palveluprosessin osalta
Mitä on tavoiteltu:
•Tarjota asiakkaalle ketterästi matalalla kynnyksellä sosiaalityön osaamista asiakkaan arjen ympäristöön
•Tavoittaa asiakkaat palvelutarpeen varhaisessa vaiheessa
•Palvelu viedään sinne missä asiakas toimii (lähipalvelu, liikkuvapalvelu)
•Sujuvoittaa lapsiperheiden palveluprosessia
•Tavoitteena on lisätä asiakkaan osallisuutta ja yhteistyötä perheen arjessa toimivien tahojen kanssa
•Tavoitteena lisätä yhteistyötä ja yhdessä tekemistä yhteistyötahojen ja lapsiperheiden palveluiden rajapinnalla
•Tavoitteena tavata asiakkaita mahdollisimman paljon yhdessä yhteistyötahojen ja lapsiperheiden palveluiden kesken asiakkaalle tutussa ympäristössä
•Taittaa lastensuojeluilmoitusten määrän kasvu
•Madaltaa puheeksiottamisen kynnystä
•Tavoitteena on löytää keinoja päästä tukemaan perheitä aikaisemmassa vaiheessa ja tehdä ennaltaehkäisevää työtä oikea-aikaisemmin ja sujuvammin
Olemme tilastoineet jalkautuvan konsultaation tapaamiset ja niiden määrät erikseen. Sen myötä tiedämme, minkä verran jalkautuvan konsultaation tapaamisten myötä on käynnistetty palvelutarpeen arviointeja. Tiedämme myös, kuinka paljon tapaamisilla on saatu hoidettua asioita niin, että on päästy eteenpäin ilman prosessia sosiaalihuollossa.
Tulemme seuraamaan sitä, miten lastensuojeluilmoitusten määrät kehittyvät vuoden aikana. Arvioimme, onko toiminnalla ollut vaikutusta ilmoitusten määrien kehittymiseen. Vertaamme kehitystä aikaisempien vuosien dataan.
Seuraamme asiakasmäärien kehitystä lapsiperheiden asiakasohjauksessa. Vertailemme dataa aiempien vuosien tilanteeseen, ja arvioimme sen kautta, millaisia vaikutuksia jalkautuvan konsultaation Messii toiminnalla on ollut asiakasmääriin.
Seuraamme palautteiden keräämisen myötä sitä, miten helpoksi ja sujuvaksi yhteistyö meidän kanssa yhteistyötahojen ja asiakkaiden toimesta koetaan.
Seuraamme palautteiden keräämisen myötä myös sitä, onko tapaamisista ollut hyötyä, ja miten usein tilanteet on saatu ratkaistua jalkautuvan konsultaation tapaamisten kautta.
Seuraamme toimintakulttuurin muutoksen kehittymistä myös sen kautta, minkä yhteistyötahojen kanssa olemme onnistuneet jalkautuvan konsultaation tapaamisia toteuttamaan. Sen myötä jatkamme yhteistyön kehittämistä näiden tahojen kanssa, ja toisaalta osaamme haarukoida ne tahot, joiden kanssa viestiä toimintakulttuurin muutoksesta pitää vielä tehostaa.
Jatkamme palautteen keräämistä. Sanallisen palautteen määrä on ollut positiivinen yllätys, ja sen kautta saamme jatkuvaa tietoa toiminnan kehittämisen suhteen, mutta analysoimalla sanallista palautetta saamme ymmärrystä myös toimintakulttuurin muutokseen liittyvistä kokemuksista, toiveista ja tavoitteista.
Toimintakulttuurit ovat valtavia kokonaisuuksia, jotka kuitenkin koostuvat lukuisista erilaisista käytännöistä tai toimintatavoista. Toimintakulttuurit eivät kuitenkaan ole muuttumattomia. Vaikuttamalla käytäntöihin ja erilaisiin toimintatapoihin voidaan vaikuttaa kokonaiseen toimintakulttuuriin. Olemme lähteneet luomaan normaaliin lastensuojeluilmoituksiin ja yhteydenottoihin perustuvan toimintamallin rinnalle kokonaan uudenlaista tapaa tehdä arviointityötä yhdessä perheiden ja heidän tilanteensa tuntevien tahojen kanssa. Uudenlainen käytäntö tulee muuttamaan hiljalleen toimintakulttuuria. Uskomme, että sen myötä tulemme löytämään myös laajemmin järkevämpiä, sujuvampia ja tehokkaampia tapoja tehdä yhteistyötä lapsiperheiden asioissa, sekä käyttää resursseja lapsiperheiden palveluissa järkevämmin ja tehokkaammin.
Jalkautuvan konsultaation Messii toimintamallin asiakkaina ja kohderyhminä ovat lapsiperheiden parissa toimivat ammattilaiset (koulut, varhaiskasvatus, perheneuvola, nuorisoasema, neuvolat, lapsiperheiden kotipalvelu, lasten ja nuorten psykiatria jne.) sekä lapsiperheet. Yhteistyö rakentuu pääosin niin, että lapsiperheiden parissa työskentelevät ammattilaiset kutsuvat yhteiset tapaamiset koolle, mutta asiakas osallistetaan aina mukaan niin, että tapaamisille on aina asiakkaan suostumus. Yhtään jalkautuvan konsultaation tapaamista ei toteudu ilman asiakkaan osallisuutta päätöksentekoon. Tämän myös asiakkaan osallisuus pyritään mahdollistamaan koko heidän palveluprosessin ajalle.
Olemme toiminnan alusta alkaen keränneet palautetta toiminnasta sekä yhteistyötahoilta että asiakkailta. Olemme saaneet lähes 250 palautetta, joista 175 on yhteistyötahoilta ja 75 asiakkailta. Näiden palautteiden kautta olemme jatkuvasti kehittäneet toimintaa. Saamme toki jatkuvaa palautetta myös tapaamisten yhteydessä sekä asiakkailta että yhteistyötahoilta
Vastaavanlaista toimintaa ei ole olemassa käsittääksemme missään muualla. Olemme luomassa uudenlaista toimintatapaa, joten emme suoraan kykene hyödyntämään mitään olemassa olevaa. Pohjalla on tietenkin yleinen ajatus yhteisen ymmärryksen luomisesta vuorovaikutuksessa, osallisuudesta ja dialogisuudesta.
Toimintamalli on ollut käytössä vuoden 2023 syyskuun alusta lähtien. Toimintamallia kehiteltiin alunperin kevään 2023 aikana, mutta sen kehittäminen on jatkunut koko toiminnan ajan, ja kehittäminen jatkuu edelleen. Liitteenä varhaisen vaiheen pohdintoja
Jalkautuvan konsultaation Messii toimintamalli on valittu ja kehitetty
Esite on tuolla linkkinä
Tästäkin on tietoa tuolla muualla. palaute on ollut pääosin positiivista. Kriittisistä palautetta on myös tullut, ja se on auttanut meitä edelleen kehittämään toimintaa
Malli ollut toiminnassa 09/2023 alkaen. Mallia ollaan juurruttamassa osaksi Lapsiperheiden asiakasohjauksen toimintaa pysyväksi toimintatavaksi.
Tavoitteista on kirjattuna tuolla toisessa osiossa
Hommaa on kehitetty koko toiminnan ajan