Järjestö- ja asukasosallisuus sote-uudistuksessa
Toimintamallissa esitellään asukas- ja järjestöosallisuuden tapoja Pohjois-Karjalan Siun soten valmistelu- ja kehittämisvaiheissa. Pohjois-Karjalan kokemuksia voidaan hyödyntää sote-uudistuksessa eri alueilla.
Siun sotessa alueen asukkaiden, sidosryhmien ja henkilökunnan kokemuksilla on ollut tärkeä rooli. Valmisteluvaiheen aikana mielipiteitä ja näkemyksiä kysyttiin aktiivisesti alueen asukkailta, ammattilaisilta ja järjestöiltä. Palautteen ja keskustelujen pohjalta hahmoteltiin, miten palvelut olisi hyvä järjestää ja miten nykyisessä palvelujärjestelmässä ilmenevät ongelmat korjattaisiin. Isojen uudistusten onnistuminen edellyttää luottamusta. Siun sotessa luottamusta on rakennettu pitkäjänteisellä ja avoimella vuoropuhelulla, jossa päättäjillä, ammattilaisilla, asukkailla ja järjestöillä on ollut mahdollisuus olla mukana.
Asukkaiden marraskuu
Asukkaiden marraskuun aikana vuonna 2014 kuultiin Pohjois-Karjalan maakunnan ja Heinäveden kunnan asukkaita siitä, millaisiksi he arvioivat nykyisiä sosiaali- ja terveyspalveluja: mikä palveluissa toimii ja mikä ei. Asukkaita kuultiin seudullisissa yleisötilaisuuksissa sekä haastattelemalla erilaisissa kohtaamispaikoissa, järjestöjen tilaisuuksissa ja esimerkiksi terveyskeskuksissa, kauppakeskuksissa, kirjastoissa ja uimahallissa. Asukkailla oli mahdollisuus kertoa kokemuksistaan ja kehittämisehdotuksistaan myös nettikyselyllä otakantaa.fi-palvelussa
(http://www.otakantaa.fi/siunsote) Tiedonkeruun osiota olivat mukana toteuttamassa Karelia-ammattikorkeakoulun ja Humakin opiskelijat, yhteensä 26. Asukkaiden marraskuu oli kokeilu erilaisista menetelmistä, joiden avulla asukkaat voivat osallistua palvelujen kehittämiseen.
Asukkaiden huhtikuu
Huhti–toukokuussa 2015 järjestettiin uusi yleisötilaisuuksien kierros, Asukkaiden huhtikuu. Kaikille avoimia tilaisuuksia järjestettiin kuudessa kunnassa eri seutukuntien alueella. Yleisötilaisuuksissa keskusteltiin saadusta palautteesta sekä kerrottiin hankkeen etenemisestä ja siitä, miten asukkaiden esiintuomia ongelmakohtia on ryhdytty korjaamaan. Tavoitteena oli myös kuulla asukkaiden näkemyksiä, miten he jatkossa haluaisivat olla mukana sote-palvelujen kehittämisessä. Asukkaiden huhtikuun prosessiin kuului myös tiedonkeruu kentällä. Karelia-ammattikorkeakoulun 15 sosionomiopiskelijaa jalkautui keräämään palautetta sote-palveluista ja keskustelemaan palvelujen kehittämiseen osallistumisesta. Keskusteluja käytiin lapsiperheiden, nuorten, ikäihmisten ja kehitysvammaisten kanssa. Esimerkiksi nuorilta kerättiin yli 400 palautetta.
Siun ilta
Asukastilaisuudet Siun soten valmistelussa jatkuivat vuonna 2016 Siun illoilla. Siun ilta -tilaisuuksissa käsiteltiin yhteisesti mietittyä teemaaluetta, esimerkiksi digipalvelut tai kokemustiedon kerääminen. Illoissa myös kerrottiin Siun soten ajankohtaiset kuulumiset sekä keskusteltiin sote-palveluihin liittyvistä kysymyksistä ja kehittämisehdotuksista.
Siun Helmikuu
Siun helmikuu järjestettiin helmikuussa 2020. Tempauksen tarkoituksena oli kerätä asukkaiden evästyksiä sote-keskuskehittämisen tueksi. Kuukauden aikana toteutettiin sähköinen kysely. Yhtenä teemapäivänä Karelia amk:n opiskelijat jalkautuivat kuuden kunnan alueella eri paikkoihin, esim. huoltoasemille, kirjastoihin, terveysasemille kysymään asukkailta näkemyksiä sosiaali- ja terveyspalvelujen keskeisistä kehittämiskohdista. Aineistoa hyödynnettiin sote-keskus -hankkeen suunnittelussa.
Edellä mainituissa tempauksissa osallistumisen menetelminä on käytetty mm. yleisötilaisuuksien järjestämistä, kentälle jalkautumista ja ihmisten haastattelua, postikortilla palautteen keräämistä, verkkokyselyä, järjestöjen kautta asukkaiden näkemysten keräämistä ns. lumipallomenetelmällä.